Zavod za javno zdravstvo Zadar i Stožer civilne zaštite Zadarske županije objavili su epidemiološke preporuke za obilježavanje 18. studenog, Dana sjećanja na žrtvu Škabrnje 1991.-2020.

Preporučuje se da jedinice lokalne samouprave organiziraju na svojim područjima obilježavanje Dana sjećanja na žrtvu Škabrnje 1991. - 2020. kako bi se smanjilo okupljanje građana tijekom službenog programa 18. studenog u općini Škabrnja.

Organizacija događaja i pozivanje uzvanika.
Preporučuje se na dan 18. studenog 2020. organizirati isključivo ona događanja koja su predviđena protokolom obilježavanja 18. studenog - Dana sjećanja na žrtvu Škabrnje.
Prilikom pozivanja uzvanika organizatori i domaćini okupljanja informiraju uzvanike o važećim mjerama i daju upute i informacije. Preporučuje se da se na okupljanje ne pozivaju osobe starije životne dobi ili oboljeli od kroničnih bolesti. Organizator se obvezuje na pridržavanje svih trenutno važećih preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo koje se odnose na pojedine dijelove programa (primjerice organizacija profesionalnih umjetničkih izvedbi ili vjerskih slavlja). Organizator se obvezuje osigurati dovoljan broj kanti za smeće sa poklopcem i kemijskih toaleta.

Dolazak na mjesto događaja. Ne preporučuje se dolazak sudionika organiziranim prijevozom autobusima ili drugim prijevoznim sredstvom, no u slučaju organizacije prijevoza obvezuje se prijevoznike na vođenje evidencije putnika i pohranjivanje iste na 14 dana te pridržavanje preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo koje se odnose na prijevoz putnika.

Mjerenje tjelesne temperature prije okupljanja. Svi sudionici okupljanja obvezni su kod kuće ujutro prije dolaska na mjesto događaja izmjeriti tjelesnu temperaturu. Ako je viša od 37,2°C ili ako se osoba osjeća bolesno ili ima bilo koje znakove bolesti (odnosi se na sve simptome i znakove bolesti, ne samo na bolesti dišnih puteva), ne može sudjelovati u okupljanju.
Također, osoba ne može sudjelovati na okupljanju bilo koje vrste:
o ako ima ukućana koji je u samoizolaciji
o ako je u proteklih 14 dana boravila u inozemstvu, osim ako ima negativan test na PCR, ne stariji od 48 sati
o ako je u proteklih 14 dana imala kontakt s osobom zaraženom SARS-CoV-2 virusom
o ako ima neki od sljedećih simptoma: temperatura, kašalj, nedostatak zraka, grlobolja, curenje nosa ili gubitak njuha.

Vidljive obavijesti. Na ulazu u prostor objekta ili otvorenog prostora na kojem se odvija dio protokola, neposredno kod ulaza na vidljivom je mjestu potrebno postaviti obavijest o obvezi pridržavanja općih higijenskih mjera i mjera fizičke udaljenosti u skladu s odlukama Stožera civilne zaštite RH i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Maske za lice i dezinfekcija ruku. Obvezno je korištenje maski za lice ili medicinskih maski za sve sudionike. Sudionici moraju koristiti masku za lice ili medicinsku masku koja prekriva nos i usta i na otvorenom i u zatvorenom prostoru. Uz to, na raspolaganju im stalno treba biti dezinfekcijsko sredstvo kojim će redovito dezinficirati ruke. Tijekom boravka na okupljanju, preporučuje se čim češće dezinficirati ruke. Organizator okupljanja mora na punktovima na kojima će biti dostupno dezinfekcijsko sredstvo i maske za lice ili medicinske maske osigurati da se ne grupiraju sudionici u većim skupinama te da se prilikom podjele maski i dezinfekcije ruku održava čim veća moguća udaljenost između osoba.

Fizički razmak. Za cijelo vrijeme boravka u svim prostorima, uključujući dolazak i odlazak, fizički razmak između svih sudionika na otvorenome treba biti najmanje 1,5 metar, a u zatvorenim prostorima 2 metra. Organizator je dužan paziti da za svakog sudionika ima isplanirano najmanje 4 m2 u zatvorenom prostora. Pravilo fizičke udaljenosti ne mora se primjenjivati između članova istog kućanstva ili osoba koje su uobičajeno u bliskom kontaktu. Zabranjeno je dolaziti u bliski fizički kontakt svim sudionicima, uključujući rukovanje.

Trajanje protokola i organizacija službenog dijela programa. U svrhu smanjenja rizika od širenja koronavirusa preporučuje se maksimalno skraćivanje protokolarnog programa te pozivanje minimalnog broja uzvanika.

Posluživanje hrane i pića te podjela obroka. Zabranjuje se podjela bilo kakva vrsta posluživanja hrane i pića tijekom trajanja službenog dijela protokola od strane organizatora.

Rad ugostiteljskih objekata. Tijekom obilježavanja Dana sjećanja na žrtvu Škabrnje rad ugostiteljskih objekata završava u 21 sat.

Klimatizacijski uređaji, uređaji za grijanje i ventilaciju. U slučaju da se misno slavlje održava u zatvorenom prostoru, preporuča se prirodno provjetravanje, uz prethodno osiguran uvjet boravka u zatvorenom prostoru.

Čišćenje i dezinfekcija prostora. Neophodno je dezinficirati prostor prije, za vrijeme i nakon okupljanja, a posebno često dodirivane površine kao što su kvake na vratima, ručke na prozorima, radne površine, rukohvati, slavine u toaletima, tipke vodokotlića, prekidači za struju, zvona na vratima te druge dodirne površine koje koristi veći broj osoba neophodno je dezinficirati prije početka okupljanja. Pri planiranju rasporeda korištenja objekata potrebno je osigurati dovoljno vremena za ulazak i izlazak sudionika.

Srijeda 18. studenog 2020.

Program obilježavanja Dana sjećanja na žrtvu Škabrnje 1991.-2020.
09:30 sati
Središnji križ na mjesnom groblju Sv. Luka

Predlaže se da sudionici protokola polaganja vijenaca i molitve odrješenja na središnjem križu na mjesnom groblju Sv. Luka budu članovi obitelji poginulih branitelja i civila, te službena izaslanstva. Obvezno je nošenje zaštitnih maski, te držanje razmaka od 1.5 metara. Zabranjeno grupiranje ljudi. Organizator se obvezuje osigurati dva punkta sa vidljivim obavijestima o obvezi nošenja zaštitne maski, potrebnog razmaka i sredstva za dezinfekciju. Na svakom punktu potrebno osigurati dva Covid redara.

09:50 sati
Spomen obilježje masovne grobnice

Predlaže se da sudionici protokola polaganja vijenaca na spomen obilježju masovne grobnice budu članovi obitelji poginulih branitelja i civila, te službena izaslanstva. Obvezno je nošenje zaštitnih maski, te držanje razmaka od 1.5 metara. Zabranjeno grupiranje ljudi.

10:15 sati
Okupljanje sudionika hodnje na ulazu u Škabrnju (Ambar)
Prilikom okupljanja sudionika hodnje na ulazu u Škabrnju potrebno je pridržavati se svih propisanih mjera HZJZ, a to su:
zabranjeno rukovanje, obveza nošenja zaštitnih maski i obvezno pridržavanje razmaka od 1.5 metara između sudionika.
Na prostoru okupljanja preporuča se max. 500 sudionika, a organizator se obvezuje osigurati četiri punkta sa vidljivim obavijestima. Na svakom punktu potrebno osigurati dva Covid redara.

10:30 sati
Formiranje i polazak kolone
Predlaže se da kolona sjećanja kreće u skupinama od 25 osoba koje drže međusobni razmak od 1,5 metra, a između skupina se mora osigurati razmak od 10 metara. Na dvije lokacije duž kretanja kolone bit će postavljeni punktovi s maskama za lice, dezinfekcijskim sredstvima, te vidljivim obavijestima vezano za korištenje zaštitnih maski, obveznog razmaka i dezinfekcije ruku. Na svakom punktu potrebno osigurati jednog Covid redara. Tijekom kretanja kolone četiri Covid-redara nadzirat će pridržavaju li se sudionici svih epidemioloških mjera (nošenje maske te održavanje fizičkog razmaka).
Prilikom dolaska na Trg Dr. Franje Tuđmana potrebno je pridržavati se svih epidemioloških mjera propisanih od strane HZJZ, a odnose se na: obvezno nošenje zaštitnih maski, držanje razmaka od 1.5 metara i korištenje sredstva za dezinfekciju. Zabranjeno grupiranje ljudi i rukovanje. Organizator se obvezuje osigurati dva punkta sa vidljivim obavijestima o obvezi nošenja zaštitne maski, potrebnog razmaka i sredstva za dezinfekciju. Na svakom punktu potrebno osigurati dva Covid redara.

11.00 sati
Sveta misa za sve žrtve u Domovinskom ratu
Prilikom ulaska u crkvu potrebno je pridržavati se svih epidemioloških mjera propisanih od strane HZJZ, a odnose se na: obvezno nošenje zaštitnih maski, držanje razmaka od 2 metara, korištenje sredstva za dezinfekciju, mjerenje tjelesne temperature prilikom ulaska. U prostoru crkve organizator se obvezuje naznačiti sjedeća mjesta u klupama, uz uvjet da se osigura razmak između sudionika od 2 metra, odnosno 4 m2 po sudioniku misnog slavlja. Organizator se obvezuje osigurati dva punkta na ulaznim vratima crkve sa vidljivim obavijestima o obvezi nošenja zaštitne maski, potrebnog razmaka i sredstva za dezinfekciju. Na svakom punktu potrebno osigurati dva Covid redara.