Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar, u suradnji s Institutom za istraživanje avangarde i Kolekcijom Marinko Sudac, u lipnju u Zadar dovodi ruske Plave nosove. Izložbom koja se otvara u srijedu, 3. lipnja, u prostoru Gradske lože, predstavit će se ovi veseli „vjesnici katastrofe”.
Jezgro grupe Plavi nosovi umjetnici su Viacheslav Mizin i Alexander Shaburov. Vjačeslav Mizin rođen je 1962. u Novosibirsku (Rusija). Diplomirao je na Zavodu za arhitekturu u Novosibirsku. Aleksandr Šaburov rođen je 1965. u Sverdlovsku (sada Ekaterinburg), gdje je završio Akademiju likovnih umjetnosti. Od kraja osamdesetih i tijekom devedesetih njihove karijere odvijaju se samostalno. Grupa Plavi nosovi osnovana je 1999., uoči proslave Nove godine 2000. Za neke od njihovih projekata dodatno su zaslužni i drugi umjetnici, poput Konstantina Skotnjikova, Dmitrija Bulnjigina, Maksima Zonova i Evgenija Ivanova. Plavi nosovi sudjelovali su na brojnim izložbama u Rusiji i inozemstvu, uključujući i prva tri moskovska biennala suvremene umjetnosti, kao i 50. i 51. venecijanski bijenale.
Masovni mediji su pred Novu 2000. godinu plašili čitatelje da, navodno, operativni računalni sustavi nisu programirani za rad u novom tisućljeću, te kako će od 1. siječnja prestati raditi svi sustavi koji se temelje na kompjutorskim softverima: televizija, avionski promet, itd. Da bi „prevladali strah”, umjetnici organiziraju međunarodni art-simpozij u Novosibirsku, koji je podrazumijevao inscenaciju „očekivane tehnogene katastrofe”. Zatvaraju se tjedan dana u sklonište od bombardiranja, „bez satova, žena i alkohola”.
Akcija u bunkeru utemeljila je kratku formu videoklipa i opći šaljivo-parodijski mentalitet radova ove grupe: „Mi govorimo neozbiljno o ozbiljnim stvarima”. Umjetnost Plavih nosova je „narodna”, i po formi i po sadržaju razumljiva svima, „od pionira do penzionera”.
Mizin i Šaburov u svojim akcijama kritiziraju „visoku umjetnost”, tradiciju hermetične, ekskluzivne, elitističke umjetnosti, zatvorene u vlastite često neprozirne jezične procedure i nedokučive istine, umjetnosti koja slijedeći svoju „autonomiju” ustrajava u namjeri da se svojim zamršenim jezikom obraća samo posvećenima, odabranima i upućenima. Sve iz masovne javne sfere može biti predmet njihove parodijske obrade, njihova šaljiva ikonosfera je neprekidni „karneval i smijeh uvijek i svuda”, a u nepreglednoj karnevalskoj povorci zajedno orgijaju likovi kurentnih svjetskih političara i drugih javnih ličnosti (Putin, Bush, Kraljica Elizabeta, Milošević, Princeza Diana…) i vodeći svjetski teroristi (Bin Laden), protagonisti visokotiražne popularne literature i TV serijala (Harry Potter), sve do „duhovne hrane” apstraktnih znakova Maljeviča i Lisickog, pretvorene u kruh i salamu, hranu za želudac i probavni trakt, u „kruh naš svagdanji daj nam danas”.
Ovo nije prvi puta da su radovi ovog dvojca izloženi u Hrvatskoj. Nakon uspješne izložbe u Poreču u sklopu projekta Umjetnik na odmoru, koji godišnje organizira Institut za istraživanje avangarde, 2013. g. imali smo priliku vidjeti nenadmašnu ironiju i kritiku ruskog društva nakon pada komunizma. Zajedno s Josipom Vaništom, Plavi nosovi i Oleg Kulik predstavljeni su i mađarskoj publici u Ludwig Muzeumu u Budimpešti na prošlogodišnoj izložbi.
Izložba u Zadru ostaje otvorena do 16. srpnja 2015. g. Na izložbi će biti izloženi printevi i video radovi.