Umjesto da tijekom izvidničkog leta, upravljajući borbenim zrakoplovom MiG 21-R nadzire povlačenje JNA iz Slovenije, tog 25. listopada ratne 1991. pilot Rudolf Perešin prebjegao je s vojnog aerodroma Željava kod Bihaća na aerodrom nedaleko od austrijskog Klagenfurta. Tamošnjim vlastima izjavio je: “Hrvat sam i neću pucati na vlastiti narod”. Pritom nije zatražio politički azil, već se vratio u Hrvatsku i aktivno se uključio u obranu. Svojim činom Perešin je zadao golem udarac moralu tadašnje JNA: njegov primjer slijedili su piloti Ivan Selak, Danijel Borović i Ivica Ivandić koji su svojim MiG-ovima također prebjegli iz JNA.
Nepune četiri godine kasnije, tadašnji zapovjednik lovačke eskadrile Rudolf Perešin poginuo je drugog dana operacije Bljesak iznad Gradiške, dok borbeni zrakoplov čiji je bijeg obilježio najkritičnije dana Domovinskog rata već 24 godine “leži” u austrijskom hangaru.
Problem sukcesije
Zbog iznimnog značenja ovog zrakoplova za Hrvatsku Ministarstvo obrane ovih je dana intenziviralo pregovore o njegovu konačnom povratku iz Austrije.
– Ti pregovori, različitim intenzitetom, zapravo traju već godinama, no MORH će ih ususret obilježavanju operacije Oluja ponovno pokrenuti. Taj zrakoplov ima snažno simboličko značenje za hrvatske građane, kao i heroj Rudolf Perešin koji, nažalost, nije dočekao slobodu koju smo izborili četiri godine kasnije. Kada bismo u tome uspjeli, Perešinov MiG svakako bismo uvrstili u mimohod kojim ćemo obilježiti 20. godišnjicu operacije Oluja – kaže ministar obrane Ante Kotromanović. U toj nakani, međutim, mogla bi mu otežati nikad riješena problematika pravne sukcesije SFRJ.
U trenutku preleta, naime, avion je bio u vlasništvu bivše države pa bi prema nekim tumačenjima trebao biti vraćen u Beograd. No s obzirom na to da je na svoj posljednji let krenuo s aerodroma Željava, koji djelomično zahvaća i hrvatski teritorij, pojedini pravni stručnjaci drže kako bi Perešinov MiG morao završiti u Zagrebu, a na hrvatskim je mjerodavnim tijelima da vlasništvo nad zrakoplovom i dokažu.
Najatraktivniji izložak
Nakon dramatičnog preleta, letjelica je stanovito vrijeme bila samo “parkirana” na klagenfurtskom aerodromu. Ne znajući što bi s njom, Austrijanci su je naposljetku uz pomoć zrakoplovnih tehničara iz bivšeg DDR-a rastavili i spremili u tenkovsku bazu u Grossmittelu, nedaleko od Bečkog Novog Mjesta.
Potom je ponovno sastavljena za potrebe izložbe u bečkom Vojnopovijesnom muzeju 2002. pod nazivom “Austrija i raspad Jugoslavije”.
Kako bi se četvrt stoljeća kasnije ova tema napokon zatvorila, ministar Kotromanović uskoro će razgovarati s austrijskim ministrom obrane Geraldom Klugom. Uspiju li dvojica kolega pronaći zajednički jezik, Perešinov MiG bio bi nedvojbeno najatraktivniji izložak vojnog mimohoda u povodu 20. godišnjice vojno-redarstvene operacije Oluja, koji će se, prema svemu sudeći, održati u glavnome gradu Hrvatske.