Vezano za naslove o letu hidroaviona iz zadarske luke, koji su se prošlih dana pojavili u medijima, a u kojim se ističe kako se hidroavionska veza uspostavila nakon punih 101 godinu, jedan naš čitatelj podsjeća na činjenice.
Činjenice su lako dostupne prema podacima koje je sakupio vrijedno pokojni Ante Dellavia u svojoj knjizi „Od prvog balona do zračne luke Zadar” – Povijest letenja u zadarskom kraju.
Zadržimo se samo na aktualnim događajima promotivnog, slijetanja i polijetanja hidroaviona tvrtke European Coastal Airlines, DeHaviland Twin Otter DHC-6 c/n 557 proizvedenog 15.8.1977.
Usporedbe radi, posljednji hidroavion iz zadarske luke (protupožarni CL-215 je bio u uvali Vitrenjak 1986. a CL-415 u uvali Draženica 2009.) a da nije protupožarni, polijetao je između 1956. i 1971.
Prevozio je poštu duž jadranske obale s bazom u Divuljama. To je bio de Havilland Canada DHC-2 Beaver, kupljen za JAT i JRV 1954.
Tih godina bilo je prvo ozbiljno planiranje ponovnog uvođenja putničkih linija hidroavionima i kupovina 4 nova dvomotorna hidroaviona za JAT, u planu je bilo povezivanje gradova Rijeka, Zadar, Split i Dubrovnik koji tada nisu imali ili su imali loše zemljane aerodrome (kao Zadar, aerodrom Škabrnja-Nadin, Split aerodrom Sinjsko polje a Rijeka Grobničko polje). Znači u Zadru priča traje s prekidom zbog drugog svjetskog rata po pitanju hidroaviona a putnički je promet nastavljen izgradnjom tada moderne i velike zračne luke u Zemuniku s početkom 23. prosinca 1968. Nakon što se koristila ratna (francusko-talijanska pista u Škabrnji)
Konkretno hidroavioni u civilnom prometu su u zadarskoj luci prisutni zaslugom obitelji Kozulić od 1920. godine (prije 95 godina), (tipa Mocchi M7). To se razvija sljedećih 10ak godina toliko da se u Zadru donosi posebna Uredba o operacijama uplovljavanja, isplovljavanja hidroaviona iz luke ! (u prilogu fotografija).
Znači Grad Zadar ima napisano pravilo o operacijama hidroaviona u zadarskoj luci od 14. Kolovoza 1930. Godine ! Dana 27. Rujna 1931. Godine u Zadar je sletio tada jedan od najvećih hidroaviona na svijetu Dornier Do X 2 kojeg je pokretalo tad nevjerojatnih 12 motora !!
Zadar je bio povezan putničkim linijama sa svim večim mediteranskim gradovima u Europi. Posljednji let putničkog hidroaviona iz zadarske luke dogodio se 10. rujna 1943. Uoči njemačke okupacije Zadra. (znači prije 72 godine)
Zanimljivo je da se za polijetanje i slijetanje uglavnom koristila gradska luka, baš zbog zaklonjenosti od maestrala i juga. A lokacija je bila skoro identična mjestu današnjeg pontona koji je korišten za promociju. Protiv prirode se očito ne može, poručio je dobro upućeni Zadranin.