Udruga CINAZ uspješno je provela projekt ”DESET DANA BEZ EKRANA-DESET DANA DRUGAČIJEG GLEDANJA” u školskoj godini 2013./2014.
Učenici iz četiri osnovnih škola iz različitih dijelova Hrvatske su sudjelovali u jedinom nacionalnom projektu apstinencije od ekrana u suglasnosti i suradnji s njihovim roditeljima i školama.
U Šibensko-kninskoj županiji projekt se provodio u Osnovnoj školi Murterski škoji iz Murtera i Osnovnoj školi Tin Ujević iz Šibenika, sa istoimenim školama kao partnerima te udrugom ‘Mladi u EU’ iz Šibenika i udrugom Argonauta iz Murtera kao partnerima u provedbi. U Osječko-baranskoj županiji projekt se provodio u Osnovnoj školi Bilje iz Bilja i u Osnovnoj školi Antuna Mihanovića iz Osijeka, sa istoimenim školama kao partnerima i sa udrugama: Centar za socijalno podučavanja PRONI iz Osijeka, udruga P.G.D.I.- Projekt Građanske Demokratske Inicijative iz Belog Manastira.
Projekt je imao za cilj predložiti učenicima osnovnih škola selektivno korištenje medija u razdoblju od deset dana. To znači da su učenici morali apstinirati od svih sadržaja medija s posebnim naglaskom na sadržaje koji nisu obrazovnog karaktera.
Kroz projekt učenike se osvjestilo za potrebu kritičkog promišljanja medijskih sadržaja i aktivnosti na internetu. Učenici su se također upoznali sa svim opasnostima prilikom korištenja interneta i mobitela, uočili su važnost kritičkog promišljanja svih medijskih sadržaja, razvili kompetencije za sigurno korištenje i komuniciranje putem interneta, naučili kako bolje organizirati slobodno vrijeme, te su poboljšali komunikaciju s vršnjacima, roditeljima i nastavnicima.
Analiza projektne dokumentacije pokazuje da su učenici za vrijeme trajanja izazova dio slobodnog vremena koji su inače provodili pred ekranima zamijenili kvalitetnijim sadržajima i aktivnostima kao što su: druženje i igra s prijateljima i obitelji, boravak u prirodi i sport, društvene igre, hobiji, više međusobnog razgovora, šetnje, itd.
Treba istaknuti da je tijekom provođenja projekta većina učenika poželjela koristiti neki od ekrana. Kao glavni razlog zbog kojeg su htjeli koristiti ekran učenici su naveli dosadu. Na televizoru najčešće gledaju serije i zabavne programe, mobitele naviše koriste za dopisivanje s prijateljima, a na računalu naviše vremena provode igrajući igrice. Iz ankete upućene roditeljima zaključujemo da svi učenici dio svog slobodnog vremena provode uz internet.
Osim osposobljavanja nastavnika i stručnog osoblja za kvalitetno provođenje projekta u njihovoj školi, kroz prezentacije projekta u školama voditelji projekta su informirali i roditelje o opasnostima koje vrebaju u virtualnome svijetu te o sigurnom korištenju medija s posebnim naglaskom na komunikaciju putem interneta i mobitela. Roditelji su pozitivno i s pohvalom ocijenili projekt. Smatraju da je bio jako koristan i da je pomogao poboljšanju suradnje i komunikacije unutar obitelji. Također, navode da je projekt potakao njih i njihovu djecu na selektivnu uporabu medija, na zauzimanje kritičkog stava prema medijima te na razmišljanje o kvalitetnijim i kreativnijim načinima provođenja slobodnog vremena.
Zahvaljujući dobroj organizaciji, pripremi i planiranju projekta te podršci ravnatelja i stručno-razvojne službe, a posebice razrednika i roditelja, ovaj hvalevrijedan projekt je završen s velikim uspjehom. Svim učenicima koji su sudjelovali u projektu su dodijeljena priznanja i nagrade, posebno onim najuspješnijim učenicima, te također zahvalnice i partnerima u projektu.
Projekt je sveukupno obuhvatio dvjesto deset korisnika, uključujući učenike, nastavnike i roditelje. Od toga je obuhvatio sto trideset i jednog učenika petog razreda.
Projekt je odobrilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa Republike Hrvatske u području izvaninstitucionalnoga odgoja i obrazovanja djece i mladih u školskoj godini 2013./2014.