Festival suvremenog plesa Monoplay posvećen isključivo solo formi, ove godine doživljava petnaesto izdanje. U razdoblju od 23. do 26. kolovoza u centru grada u Kazalištu lutaka Zadar, održavat će se program koji uključuje predstave suvremenog plesa, izložbe, razgovore, promocije i panel rasprave, filmove, koncerte i druženja.
Organizatori Zadarski plesni ansambl, ističu kako je svaki dolazak na Monoplay kompletan večernji izlazak jer sve što vam treba za kvalitetnu kulturu življenja je na jednom mjestu.
Međunarodni plesni festival Monoplay održava se u Zadru od 2009. godine pod geslom Kraj kolovoza, a opet solo. Od samog osnutka pa do danas Festival, koji se razvio vrlo spontano iz želje za angažmanom plesne zajednice da se pomogne članici Zadarskog plesnog ansambla da nastavi školovanje u inozemstvu, redovito svake godine unapređuje svoje organizacijske i umjetničke kapacitete. Na taj se način iz malenog Festivala razvio u izuzetno značajno ljetno događanje na kojem se susreću plesni, kazališni i glazbeni umjetnici, kritičari, pedagozi te mladi naraštaji plesača s publikom.
Kroz zajedničke festivalske dane otvaraju se prostori okupljanja i međusobnih dijaloga djelujući na sustavnom unapređenju ne samo vlastitog rada nego i na razvoju zadarske i cjelokupne domaće plesne scene.
Kvaliteta, razvoj te unapređenje umjetničkog i organizacijskog rada iz godine u godinu se očituje sve brojnijom publikom te spajanjem s edukativnom platformom STREAM Zadar koja ove godine nudi radionice klasičnog baleta s Libby Farr, suvremenog plesa uz Ninu Fajdigu te intenzivne tjelesne radionice Kung Fua i Qi Gonga uz vodstvo Andrea Zupančiča, a događaju se istovremeno s festivalom.
Budući da su mladi naraštaji te posebnost zadarske plesne scene od velikog značaja od samog pokretanja festivala Monoplay, redovito se predstavljaju radovi mladih umjetnika studenata Akademije dramske umjetnosti iz Zagreba i Studija neverbalnog kazališta iz Osijeka uz obavezno predstavljanje zadarske plesne scene čiji plesači tijekom ovog događanja imaju priliku predstaviti se kroz izazovan format solo izvedbe publici koja dolazi iz raznih dijelova Hrvatske i Europe.
Festival otvara 23. kolovoza zadarska plesna scena koreografijom u dvorištu Kazališta lutaka Zadar nazvanom Razvoj pokreta kao homage Nives Šimatović Predovan, jednoj od osnivačica Zadarskog plesnog ansambla preminuloj prije dvadeset godina. Inspiraciju za plesno djelo koreografi Sanja Petrovski i Nataša Kustura pronašle su u tri kipa Svana Riedla iz sedamdesetih godina koji prikazuju upravo Nives kroz tri različite faze istog plesnog pokreta, a biti će izloženi u dnevnom boravku festivala.
Prvi dan na velikoj sceni Kazališta lutaka odigrat će se predstava VENUS: between captivity and flight autorice Male Kline is Slovenije.
Predstava je nastala prema slici Rođenje Venere Sandra Botticellija koja prikazuje trenutak njezina izranjanja iz morske pjene. Rođenje Venere je rez koji dijeli nebo i zemlju, stvarajući tako prostor neprekidne kreacije. Slika je polazište za stvaranje tekstualnog i plesnog materijala koji, svaki na svoj način, nude mogućnost različitih čitanja i značenja.
Mala Kline je izvođačica, koreografkinja i spisateljica iz Slovenije. Njezin umjetnički i teorijski rad utkan je u praksu sanjanja, a opsežan opus temelji se na tehnikama sanjanja Saphire® koje koristi kako bi otvorila prostore iskustva i generirala semantički fluidne kontradiktorne slike obilježene atmosferskim intenzitetom. Mala Kline osvojila je niz velikih slovenskih nagrada i nominacija za svoje koreografske radove, uključujući nagradu Zlatna ptica (2005.), nagradu Triton (2005., 2013.), nagradu Ksenija Hribar za koreografiju (2013.) i nagradu Ksenija Hribar za teoriju ( 2021.). Godine 2018. osnovala je institut ELIAS 2069 – školu, umjetnički rezidencijalni prostor, ekološku farmu i toplice na otvorenom, smještenu u netaknutom prirodnom odmaralištu duboko u divljini južne Slovenije i posvećenu obrazovanju i stvaranju kroz snove.
Drugi dan festival ugošćuje zadarsku plesnu umjetnicu s ljubljanskom adresom Ladu Petrovski Ternovšek s multimedijalnom predstavom Priče iz tišine.
Ovaj autorski solo daje uvid u dio ljudske prirode nevidljiv golim okom. Sastoji se od šest priča, a svaka je naslovljena kao poglavlje u vizualno-plesnoj knjizi s glazbom Sebastijana Duha te videom i rasvjetom Boruta Bučinela, u kojem se brišu granice između mašte i stvarnosti. Fizičko tijelo je ovdje ranjivo i introspektivno, razapeto između emocionalnih i fizičkih stanja.
Lada Petrovski Ternovšek je slobodna umjetnica, koreografkinja i plesačica koja živi i radi u Ljubljani. Godine 2008. završila je studij na Salzburg Experimental Academy of Dance. Proteklih je godina nastupala na festivalima i kazalištima diljem svijeta, surađivala i plesala za razne koreografe, kazališne i plesne kompanije, uključujući Nature Theatre of Oklahoma, Josefa Nadja, Kathleen Fisher i EnKnapGroup. Zajedno s kompanijom EnKnapGroup dobila je Župančičevu nagradu za dosadašnje radove i njihov utjecaj na slovenskoj plesnoj sceni. Radi u brojnim kazalištima u Europi i Hrvatskoj kao suradnik za scenski pokret. Lada je koordinatorica i selektorica festivala suvremenog plesa Monoplay.
Treći dan Festival predstavlja epski solo horor mjuzikl u tri čina Dracula and the Girl and the Gloomy Forest.
Riječ je o energičnom nastupu epske veličine koji veliča ono obično, banalno, svakodnevno te je oda nestalnoj prirodi stvaranja umjetnosti U ovoj predstavi Bence Mezei, koji potpisuje tekst i režiju, zajedno s izvođačicom Idom Hellsten istražuje i isprepliće popularne formate suvremenog plesa, horor filma, glazbenog kazališta i epske poezije kako bi stvorio poetsku i istovremeno smiješnu pripovijest o romantičnom, ali često zastrašujućem krajoliku koji se proteže pred pojedincem. Kroz ograničenja narativne forme, žanra horora, bajke i glazbenog teatra, predstava priča burnu priču o usamljenom Drakuli koji, kao wannabe dramaturg, kreće na putovanje kako bi predstavio svoj scenarij i pronašao prijatelje u gradskom kazalištu. Povlačeći granicu između trivijalnog i istinskog, amaterskog i profesionalnog, predstava bilježi borbe svakodnevnog života i rada te kroz šumu unutarnjih sukoba – očekivanja, snova, sumnji i želja – traga za mogućnostima oslobađanja i izlaska iz krize.
Bence Mezei je plesač, izvođač i kazališni umjetnik koji živi i radi u Budimpešti i Ljubljani. Član je američke skupine Nature Theatre of Oklahoma i s njima je nastupao u Karoline und Kasimir: Noli Me Tangere, Burt Turrido. Opera, No President (A Story Ballet of Enlightenment in Two Immoral Acts), i Pursuit of Happiness. Bence je napisao, koreografirao i režirao autorska djela u suradnji sa studentima i profesionalcima, stvarajući predstave smještene između plesa i kazališta. Nastupao je i surađivao s raznim koreografima, kazalištima i plesnim kompanijama uključujući Lionela Hochea, Anh Ngoc Nguyen, Adrienn Hód, EnKnapGroup, Club Guy i Roni, Dollardaddy`s, SNG Nova Gorica, Theatre Glej i Nature Theatre of Oklahoma. Predavao je na budimpeštanskoj kazališnoj glumačkoj akademiji (Pesti Magyar Színiakadémia) i dijeli Župančičevu nagradu s EnKnapGroup za izvanredan rad i utjecaj na slovensku plesnu scenu.
Ida Hellsten studirala je suvremeni ples na SEAD u Salzburgu i od 2008. plesna je umjetnica koja trenutno živi i radi u Švedskoj i inozemstvu. Pet godina je bila članica EnKnapGroup iz Ljubljane preko koje je surađivala s brojnim koreografima i redateljima te gostovala diljem svijeta. Od 2017. živi u Stockholmu gdje sudjeluje u nizu projekata kao plesačica i performerica. Radi s publikom različitih dobnih skupina te koristi glas, tekst i pjevanje kao alate za izvedbu.
Posljednji dan festivala 26. kolovoza, rezerviran je za dugovječnu i vrlo atraktivnu izvedbu predstave Rave(On) u izvedbi Ognjena Vučinića nastaloj u suradnji s Alexandrom Madsen, a u produkciji Masa dance company iz Zagreba. Rave kultura predstavlja autorovu društvenu uspomenu, njegov pokušaj da se osjeća kao dio zajednice stvarajući vezu s plemenom kroz ples i tjelesnost. Ovaj solo balansira između parodije nejasnih pokušaja da se objasni fenomen rave kulture i ozbiljnog pokušaja da se gleda u unutarnje Ja. Struktura i koncept nastali su kao inspiracija radom Josepha Beuysa, poznatog kao „provokatorskog umjetnika”, i njegovim performansom „Kako objasniti slike mrtvom zecu” iz 1965. On je stvarao umjetnost koja je trebala biti „osjećana ili intuitivno gledana, a ne intelektualno shvaćena”.
Masa dance company je umjetnička organizacija čiji su osnivači recentni i višestruko nagrađeni plesači i koreografi suvremenog plesa Aleksandra Madsen i Ognjen Vučinić. Od svog osnutka, 2009. godine, Masa dance company intenzivno razvija svoje aktivnosti u produkciji i plesnoj edukaciji u zemlji i inozemstvu. Snažan vizualni pristup, tjelesnost, intuicija, komunikacija i atmosferska stanja specifični su elementi stvaralaštva kompanije. Ova je raznovrsnost omogućena djelomično kroz suradnju s plesačima različitih praksi, glumcima, glazbenicima, pjesnicima, likovnim i drugim umjetnicima iz različitih disciplina. Stil, orginalnost i autentičnost je prepoznata u radu kompanije, te okuplja veliki broj publike.
Nakon svake predstave održat će se razgovor izvođača, plesnih kritičara i publike pod nazivom Monoplay Forum kojeg vode Maja Đurinović i Mario Županović. Osim već spomenute izložbe skulptura Svana Riedla, volonteri Monoplay festivala postavit će u dvorištu kazališta i izložbu povodom malog jubileja – petnaeste godišnjice Monoplaya.
Također će se izložbom plakata i publikacija obilježiti dvadesetogodišnjica od izlaska prvog časopisa za plesnu umjetnost Kretanja o čijem značaju i radu će govoriti osnivačice i urednice Maja Đurinović i Iva Nerina Sibila.
Dugogodišnja suradnja Festivala s Udrugom slijepih i slabovidnih rezultirala je i ove godine s izložbom radova članova pod nazivom Kretanje je… koju organizira Josipa Štulić, a također će u dane festivala Lada Petrovski Ternovšek s ovom izrazito osjetljivom skupinom voditi radionicu BaBe – džepni trening. Plesna umjetnica Lana Hosni predstavit će svoj projekt Bojanka. Treći dan fetivala na minijaturnoj pozornici gledatelji, sudionici programa i radionica moći če u sklopu projekta MonoStage izvesti svoj kratki solo u bilo kome izvedbenom formatu.
Tijekom Festivala prikazat će se i nekoliko plesnih filmova autorica Martine Nevistić Vukobrat i Josipe Štulić te članova umjetničke organizacije Škvadra. Svaka festivalska večer završit će glazbom lokalnih zadarskih glazbenika, a posljednji dan održat će koncert osebujna dramaturginja i multimeijalna umjetnica Ane Paška.
Festival Monoplay i rad Zadarskog plesnog ansambla podržani su od Ministarstva kulture i medija RH, Grada Zadra, Zadarske županije, Turističke zajednice grada Zadra i Zaklade Kultura nova.