U samo dva termina u godini trgovci će ubuduće smjeti otvoriti sezonska sniženja. Prvo sniženje kupcima će moći ponuditi od 1. do 15. siječnja, a drugo u prvoj polovici srpnja. Riječ je, prema procjeni stručnjaka, o najvećoj novosti koju donosi novi Zakon o zaštiti potrošača, čiji je nacrt od danas na javnoj raspravi.
Sadašnji zakon donesen 2007. godine trgovce nije datumski ograničavao u rasprodajama. U nacrtu novog zakona rasprodaja se razlikuje od sezonskog sniženja koje će – zaživi li članak 20. – moći godišnje trajati ukupno četiri mjeseca. Naime, spomenuti datumi u siječnju i srpnju označit će rokove početka sezonskih sniženja koje najdulje može trajati 60 dana.
Masovni šoping
Budući da bi novi zakon trebao biti usvojen do 15. ožujka (što se poklapa s Danom potrošača), to znači da će prvo sezonsko sniženje trgovci u Hrvatskoj otvoriti u srpnju i ono će, ovisno o početku, potrajati tijekom kolovoza, odnosno ukupno dva mjeseca. Hrvati će tako, slično kao brojne zemlje Europske unije ili Amerike, masovno šopingirati ukupno četiri mjeseca u godini. Trgovci će se pritom morati držati odredbe prema kojoj se najveći postotak sniženja cijena mora odnositi na najmanje petinu svih proizvoda sa sniženom cijenom. Drugim riječima, barem 20 posto proizvoda morat će imati najveće sniženje. Zaobiđu li to pravilo, prijeti im kazna od 10.000 do 100.000 kuna.
Rasprodaja se, pak, u draftu zakona omogućava pod pet uvjeta, pa je trgovac ubuduće može organizirati ako zatvara trgovinu, seli se u drugi poslovni objekt, ima zahtjevne građevinske radove u objektu ili prestaje s prodajom određenog proizvoda. Posljednja mogućnost koju nudi prijedlog zakona trgovcima za rasprodaju je poprilično općenita odredba “više sile”. Predlagač je objašnjava na razne načine iskoristivom frazom “kad je poslovanje trgovaca ozbiljno ugroženo”. Što se tiče akcija za pojedine artikle, one neće smjeti trajati dulje od 30 dana.
Rkman nezadovoljan
– Angažirao sam pravnike za češljanje nacrta zakona. Novost sa sezonskim sniženjem je nepotrebna jer zadire u pitanje poslovne politike trgovaca koji sami trebaju odlučiti kada idu u rasprodaje. Tržište mora biti slobodno, a ne plansko, a ovdje se pokušava vremenski planirati razdoblje sezonske rasprodaje – kaže predsjednik Hrvatskog saveza udruga potrošača, Ilija Rkman, koji smatra da se ovakvim definiranjem u određenom obliku smanjuje sloboda tržišta.
Novi zakon, zaključuje, morao bi Hrvatskoj pomoći, a ne odmoći da se makne s katastrofalnog plasmana po istraživanju indeksa zadovoljstva potrošača. Posljednje istraživanje provedeno među 28 zemalja EU Hrvatsku je, naime, svrstalo na 26. mjesto. Iza nas su jedino Grčka i Cipar, dok su na prvome mjestu Finska i Britanija.
Udruga poslodavaca
S obzirom na to da je novi zakon kreiran i zbog potrebe usklađivanja s aktima EU, u Savezu udruga potrošača najavljuju da će tražiti pojašnjenje od EU. – Želimo znati mora li se hrvatsko tržište posve harmonizirati ili djelomično. Naime, treba poštivati specifičnosti hrvatskoga tržišta – ističe Rkman. U Udruzi poslodavaca kažu da će detaljno proći kroz zakon te se uključiti u javnu raspravu koja završava 25. siječnja.