Klađenje više neće biti moguće u ugostiteljskim objektima, više se u Hrvatskoj neće moći kladiti na lutrijske igre, dok će svi automat aparati biti povezani sa serverom Porezne uprave. To su neke od teza koje je Ministarstvo financija stavilo na svoje internetske stranice tijekom kolovoza na savjetovanje s javnošću koja im može dostaviti prijedloge, primjedbe i mišljenja… Konačni prijedlog zakona o igrama na sreću tek će biti objavljen nakon okončanja procedure.
Zaštita maloljetnika
Kako piše Ministarstvo, obrazlažući samo 19 redaka tih teza, intencija je stvoriti preduvjete za odvijanje igara na sreću na odgovoran način s ciljem zaštite potrošača, sprečavanja problematičnog kockanja, zaštite maloljetnika i ranjivih skupina te dodaje da kani učinkovitije prikupljati sredstva od tih igara i imati učinkovitiji nadzor priređivača igara kojima će poslovanje olakšati ulaskom u elektronički sustav smanjenjem broja obrazaca koje podnose Ministarstvu…
Zakonom o igrama na sreću koji se počeo stvarati još u mandatu prošle vlade, predviđeno je da će to šaroliko područje u kojem postoje kladionice, automati, kasina…te tri vrste igara – zabavne, nagradne te igre na sreću, regulirane različitim zakonima, svesti pod kapu toga jednog novog zakona.
Tako su zabavne igre sada regulirane Zakonom o financiranju jedinica lokalne i područne samouprave, što znači da su naknade od njih ubirali gradovi, općine i županije, a po tezama novog zakona – ubuduće će biti prihod državnog proračuna. Dobro upućeni kažu nam da se ne radi o nekim velikim prihodima bez kojih će ostati gradovi i općine, no da je problem što ove teze zapravo ne donose bitne informacije i da mogu, ali i ne moraju biti ugrađene u tekst zakonskog prijedloga.
Naš sugovornik koji se cijeli život bavi zabavnim igrama, veli da se iz teza ne vidi najvažnije – što će biti s poreznim opterećenjem. Naglašava da se teze na javnu raspravu stavljaju u sezoni godišnjih odmora kada su na godišnjem Vlada, Sabor pa i priređivači igara te je pitanje tko sve i zna za ove teze, a do kraja kolovoza bi se trebao održati i okrugli stol na kojem će se razmatrati procjena učinaka novih propisa i ove teze. A sada je već polovina kolovoza…
– Volio bih da mi netko kaže što je to odgovorno klađenje o kojem se govori u tezama i gdje je granica između odgovornog i neodgovornog klađenja. Jer, budimo iskreni, samo klađenje i kocka nisu neki vrhunci morala pa bi bilo zanimljivo vidjeti gdje je granica odgovornosti. Ovo ukidanje mogućnosti klađenja u kafićima ide u prilog državnoj Hrvatskoj lutriji. No, mora se voditi računa da su vlasnici tih terminala za klađenje u kafićima ispunili uvjete za postavljanje tih terminala, dobili su koncesije na njih na određeni vremenski rok te im se ta prava ne mogu retroaktivno uskraćivati. To bi moglo rezultirati nekim sudskim tužbama što ne moraju završiti pozitivno za državu – ističe naš sugovornik.
Uz Hrvatsku lutriju, u zemlji je još sedam kladionica kojima su lani građani uplatili 5,45 milijardi kuna, 16 posto više nego godine ranije. Po nekim procjenama građanima su kladionice lani isplatile 4,61 milijardu kuna, pa su prihodi kladionica iznosili 837 milijuna kuna.
Rastu uplata pogodovali su i sve brojniji automati za klađenje po ugostiteljskim objektima te internetsko. Dio prihoda koji su pritjecali iz kafića Ministarstvo financija im kani odsjeći, a svima namjerava dublje češljati uplate i poslovanje…