Štekati, štandovi, reklame, pa opet štekati, štandovi, reklame… Kud god kreneš, kamo god pogledaš, masne ulice zatrpane raznoraznim ekstenzijama ugostiteljskih svaštarnica iz kojih se širi težak miris ulja iz friteza.
Urbani, komunalni i gastronomski kaos koji ljeti vlada prenatrpanim Poluotokom, a kojem turistički radnici tepaju da je “mediteranski šušur”, običan je eufemizam za bezočnu eksploataciju javnog prostora u korist šačice priučenih ugostitelja, a na štetu svih drugih, građana i gostiju.
Zadrani se, kad dođe ljeto, s pravom mogu smatrati građanima drugog reda jer trgovi, ulice i portuni “njihova” grada više ne pripadaju njima, nego nekim tamo majstorima ručno rađenih plastičnih Isusa i dilerima “picakat” delikatesa i autohtonih hamburgera. Koji bi, kunu se, crkli od gladi da im se preko ljeta ne progleda za stol ili štekat više nego što ga zapravo plaćaju. Pa ipak, kad pitate na službenom mjestu, na zadarskom Poluotoku nikad nije bilo većeg reda!
– Stanje je u redu. Problem se nekidan pojavio kod Atrija koji je malo proširio štekat, ali nakon što smo ih na to upozorili, stolovi su vraćeni unutar dopuštenih granica. Sve ostalo je pod kontrolom – kaže Edo Fantela, voditelj gradske službe komunalnih redara.
Njih deset svakodnevno obilaze ulice Poluotoka, od jutra pa do dva poslije ponoći, do kada je dopušten rad ugostiteljskim objektima, i bilježe prekršaje u prostoru. Koliko ih je ove sezone napisano, Fantela nam nije znao precizno reći, ali nije ništa posebno. Svi štekati na Poluotoku, tvrdi Fantela, stoje točno tamo gdje trebaju stajati, za što njihovi vlasnici Gradu plaćaju najam. Koliki, ovisi o poziciji i površini štekata, ali ne i o površini lokala. Naime, veličina štekata ne ovisi o veličini lokala, što znači da lokal od pet kvadrata može imati štekat od 250 kvadrata, ako je to u stvarnosti moguće. Fantela kaže da se prema prekršiteljima najprije ide usmenim upozorenjem, a ako to ne prođe, slijedi prekršajna prijava.
Grad se turistički razvija
– Oštro sankcioniranje ne prakticiramo nakon osam-devet sati navečer, kada se zatvara većina trgovina i kada “buknu” štekati. Uvijek se nađu oni koji iskoriste situaciju i stave stol ili dva više, ali i to je dio kulture našeg turizma… – govori Fantela, svjestan da sezonalnost turizma nameće logiku što veće zarade u špici sezone, kada preko noći drastično poraste broj štekata, stolova i reklama.
Prema podacima ureda za upravljanje gradskom imovinom, na Poluotoku je ovog ljeta oko 4000 četvornih metara gradskog (javnog) prostora iznajmljeno za razne oblike uslužnih djelatnosti.
– Naše je da provjeravamo koriste li se javne površine u skladu sa zaključcima o njihovu zakupu. Mi ne odlučujemo ni o mjestu zakupa ni o površini štekata, a svaki slučaj je priča za sebe. Očito je više štekata nego prijašnjih godina, što je logično jer se grad turistički razvija, a gosti vole sjediti na otvorenim prostorima i uživati u ambijentu grada – kaže Fantela, a kao ilustraciju navodi nove štekate ispred crkve sv. Šime, u bivšem parku kod Katastra te na zelenoj površini rive, do koje konobari moraju preko pješačkog prijelaza.