Tehničar za jahte i marine te šumar, kao i još 20 postojećih programa u strukovnim školama koji dobivaju potpuno nove kurikulume i mijenja im se sadržaj – ukupno 22 nova programa eksperimentalno će se od jeseni provoditi u 53 srednje strukovne škole koje su se javile na natječaj Agencije za strukovno obrazovanje.
Učenici osmih razreda, koji su u četvrtak otvorili novo digitalno doba u školama i počeli e-upise u srednje škole, tako će dobiti priliku konkurirati za potpuno nova zanimanja.
Kako tvrde u Agenciji, riječ je o suvremenim programima, usklađenima s potrebama poslodavaca i hrvatskog tržišta rada, a ministar Željko Jovanović predstavit će ga u petak u Pomorskoj školi u Bakru. Ta je škola, kao i Pomorska škola u Zadru, ona u kojoj od jeseni starta novi program, tehničar za jahte i marine.
– Projekt je financiran iz IPA programa EU-a, a ukupno je utrošeno 1,7 milijuna eura. Nakon 18 mjeseci rada dobili smo nove programe, utemeljene na novoj metodologiji i s novim profilima tih sektora, za koje smo dobili projekcije kretanja radne snage, zapošljivosti, mobilnosti unutar sektora, te razine plaća. Ukupno smo predložili 25 novih programa, ali za tri ni jedna škola nije pokazala zanimanje – prenosi Ivan Šutalo, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje, revoluciju u sustavu obrazovanja kroz koju su intervjuirane stotine poslodavaca kako bi se točno odredilo koja to znanja i vještine učenici trebaju steći nakon školovanja.
Dok je za ostala 22 programa stiglo više od stotinu prijava zainteresiranih srednjih škola, za zanimanja modelar obuće i kožne galanterije, tehničar tjelesne zaštite i nautičar unutarnje plovidbe nije se javio nitko. U odabrane 53 škole iz cijele Hrvatske novi će se programi eksperimentalno provoditi u iduće dvije do tri godine, kako bi se u hodu mogli ispraviti nedostaci, a nakon toga roka bit će ponuđeni i svim ostalim školama.
Nema više srednjeg vijeka?!
Zanimljivost novih programa, u kojima bi se trebalo naći mjesta za 2000 učenika, jest uvođenje takozvanih kreditnih bodova, slično kao što su ECTS bodovi na fakultetima. Tijekom četverogodišnjeg školovanja trebat će prikupiti ukupno 240 bodova, koji će biti ekvivalentni vremenu koje je učenik utrošio na stjecanje novih znanja i vještina.
No, to nije jedina novost. Novi programi zahtijevat će potpuno novi način predavanja i podučavanja jer više neće biti dovoljno puko prenošenje i usvajanje informacija, nego je naglasak na stjecanju kompetencija i usvajanju ishoda učenja. Upravo ta frazirana formulacija digla je na noge nastavnike u strukovnim školama, koji su, kako nam tvrde neki od njih, doslovno preko noći obaviješteni da se od njih očekuje potpuno nov pristup prenošenja nastavnog sadržaja.
– Prema kurikulumima koji su predloženi za te nove programe, primjerice za hrvatski jezik, više se gradivo neće predavati kronološki, odnosno po razdobljima, nego tematski. Tako su iz prvog razreda potpuno izbačeni Homerove “Ilijada” i “Odiseja”, nema više srednjeg vijeka, ni domaćeg ni stranog, a predlaže se učenje, primjerice, na temu “Čovjek u društvenom i vremenskom okruženju”.
Uz tu temu predlaže se obrada Marinkovićeve novele “Prah”, koja se dosad učila u četvrtim razredima srednje škole. Jedva su je razumjeli i maturanti, a kako bi je sad trebali obrađivati učenici u prvom razredu? – pita se jedan profesor srednje strukovne škole, koji je želio ostati anoniman.
Nastavnici nam tvrde da su s popisa knjiga za prvi razred nestali gotovo svi dosadašnji naslovi koji su se obrađivali, a kako se može vidjeti u objavljenim kurikulumima, umjesto njih uvode se, primjerice, Tolkienov “Hobbit”, “Hotel Zagorje” autorice Ivane Simić-Bodrožić, “Otok” Viktorije Hislop i tako dalje, a na popisu za prvi razred su i djela Mira Gavrana, Prevertova “Barbara” (koja se obrađivala u četvrtom srednje) i tako dalje.
– Koja je ideja vodila sastavljača programa, samo on zna. Trebalo je to dati na javnu raspravu. Što će biti s državnom maturom za te učenike? Hoće li se mijenjati koncepcija, jer matura sada nije u skladu s tim novim programima? – pita se taj nastavnik. Da se u školama može očekivati pomalo šizoidna situacija, to jest da isti nastavnik u “starim” razredima predaje na stari način, a u novim programima prema novoj metodologiji, neizravno je potvrdio i ravnatelj Šutalo.
– Kompletan pristup nastavnika mora se promijeniti. Ali, ne bi trebalo biti nikakvih strahova, do nove školske godine naša Agencija provest će usavršavanje svih nastavnika strukovnih predmeta za nove programe, a Agencija za odgoj i obrazovanje nastavnika općih predmeta – najavljuje Šutalo.