Kako doznaje “Slobodna”, u prošlu srijedu 10. travnja u devet sati i 25 minuta ujutro na zrakoplovu Airbus 320 Croatia Airlinesa, dok je bio iznad Njemačke, uočen je ozbiljan problem sa zakrilcima zrakoplova. Zrakoplov u kojem je bilo 98 putnika i pet članova posade letio je na redovnoj liniji Zagreb – Frankfurt, a kvar je uočen netom prije slijetanja. Podignuta je pripravnost u Zračnoj luci u Frankfurtu, a kao mjere opreza zrakoplov su dočekali vatrogasci i vozila hitne pomoći.
Iako su bili prilično prestrašeni, putnici su mirno dočekali izvanrednu situaciju, te su slijedili naputke kabinskog osoblja. Incident je odmah prijavljen hrvatskoj Agenciji za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova, pa smo od direktora agencije Dinka Vodanovića zatražili više podataka.
– Prema nama dostupnim informacijama, iz prijave događaja radi se o tehničkom kvaru, došlo je do otkaza sustava za izvlačenje zakrilaca – kaže Vodanović koji je u više navrata pohvalio posadu, navodeći da je u ovakvim trenucima izvježbanost i prisebnost pilota od krucijalne važnosti za sigurnost putnika.
Također, Vodanović nam je potvrdio da je u svijetu bilo nesreća koje su se dogodile zbog ovakvih kvarova, ali su hrvatski piloti, ističe, reagirali sukladno protokolima koji su obvezni u ovim slučajevima.
– Ja bih rekao da je posada odlučno uvježbana, koordinacija između pilota bila je dobra, kao i koordinacija pilota i kontrole leta. Piloti, kada su utvrdili da se zakrilca ne mogu izvući, obavijestili su kontrolu leta i u suradnji s njima napravili su neuspjeli prilaz, kako bi još jednom pokušali aktivirati sustav. Kako se i dalje zakrilca nisu izvlačila, posada je s uvučenim zakrilcima sletjela potpuno sigurno.
S uvučenim zakrilcima brzina prilaza i slijetanja je veća i stoga je posada i zatražila slijetanje na dužu pistu na Zračnoj luci Frankfurt. Zašto? Zato jer s većom brzinom i uvučenim krilcima zrakoplovu treba više – duže da se zaustavi. Ja bih osobno pohvalio pilote za odlično i profesionalno odrađen posao. U ovakvim slučajevima i te kako je potrebna koncentracija i prisebnost – ističe Vodanović, kojega smo pitali kako je onda posada spustila avion, na koji način?
– Zakrilca su površine koje su aerodinamični jednake krilu, a koriste se za vrijeme polijetanja i slijetanja. Izvlačenjem zakrilaca (smještana su straga na krilu) umjetno se povećava površina krila, brzina opstrujavanja zraka i usmjeravaju strujnice, te se na taj način postiže povećanje uzgona – to znači da će zrakoplov s izvučenim zakrilcima poletjeti na manjim brzinama od onih s uvučenim, a ta razlika nije zanemariva.
Što putnik osjeti kada piloti uvuku zakrilca? Putnik na trenutak dobije dojam kao da je na kratko zrakoplov prestao se penjati odnosno da mu se smanjila brzina penjanja, to traje vrlo kratko. Pilot uvlači zakrilca nakon što postigne određenu horizontalnu brzinu, brzine uvlačenja za svaki zrakoplov su različite.
Nadalje, zakrilca se i ne smiju koristiti iznad određenih brzina jer bi moglo doći do oštećenja zakrilaca pa i loma, a lom zakrilca može dovesti do nagloga gubitka uzgona na tom krilu, pa i do nesreće. S uvučenim zakrilcima smanjuje se otpor, dobije se čista konfiguracija krila, a tim i bolje opstrujavanje – objašnjava nam Vodanović, navodeći da će Agencija ispitati slučaj.
Problemi sa zakrlicima su rijetki, ali ih je naša Agencija za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova zabilježila 10, kod većih i manjih zrakoplova. No, ovakvog slučaja se Vodanović ne sjeća.
– Mi ćemo ispitati slučaj, ali uvidom u dokumentaciju Croatia Airlinesa i postupci pilota su za pohvalu. Naši avioni su sigurni, a posade iznimno dobro osposobljene za ovakve situacije koje se događaju svuda u svijetu. Bitno je dobro reagirati, a naši piloti su pokazali kako se nositi u ovim incidentnim situacijama – kaže Vodanović.
Problema sa zakrilcima je bilo u Europskoj uniji, Americi, a pilot John Cox je za USA Today prošle godine objasnio kakve su procedure kad ‘otkažu’ zakrilca.
– Piloti se uvježbavaju za ovakve slučajeve u simulatorima i imaju protokole za ova nepredvidljiva stanja u zrakoplovu. Kad zakrilca otkažu, onda je zbog veće brzine zrakoplova potrebna duža pista za slijetanje, nije moguće slijetanje na kratku pistu. Jednom prilikom su i meni otkazala zakrilca, a trebali smo sletjeti u Dayton, država Ohio. Izvijestili smo stjuardese da upozore putnike da će nas čekati, kao mjera opreza, vozila hitne pomoći. Nakon završetka provjera i proračuna potrebnih za slijetanje, sletjeli smo bez incidenta – objasnio je kapetan Cox.