Nakon uvođena PDV-a na kruh, mlijeko, lijekove… građani koji žive blizu graničnih prijelaza ponovno su krenuli u velike šopinge u Bosnu i Hercegovinu. No, razlog više za to mogli bi imati i nakon još nekih najavljenih poskupljenja.
Nakon što je u Hrvatskoj s 1. siječnjem uveden PDV od pet posto na kruh i mlijeko, Hrvati su ponovno krenuli u šoping preko granice. Prema pisanju Dnevnog avaza, u bosansko-hercegovačke trgovine mješovitom robom te ljekarne ovih dana najviše hrle Dalmatinci i Slavonci. Samo na graničnom prijelazu Doljani pokraj Metkovića dnevno u prosjeku bilježe i 50 automobila hrvatskih registracijskih oznaka više od lanjskog prosjeka. Ne čudi to jer je PDV u BiH 17 posto, a za kupnju namirnica u iznosu od 50 eura građani dobiju i povrat PDV-a.
No, razloga za kupovinu “u susjedstvu” bit će sve više budući da proizvođači trgovcima u Lijepoj našoj najavljuju nove cjenike cigareta, piva i alkoholnih pića, hrane za kućne ljubimce…
Kupovina na više različitih mjesta
Po hranu u Sloveniju, evo koliko su točno jeftiniji
Usporedba tri trgovačka lancaPo hranu u Sloveniju, evo koliko su točno jeftiniji
Iako Stjepan Bilić, stručnjak za prehrambenu industriju, tvrdi kako poskupljenja od tri do pet posto nikad nitko ne primijeti, kupci već sad kako bi uštedjeli kupuju kod više različitih trgovaca tražeći gdje su niže cijene. Znaju i da je primjerice mlijeko lani od studenog već dva puta poskupjelo. U nekim trgovačkim lancima mlijeko sa 2,8 posto mliječne masti u studenom su plaćali 6,29 kuna, u prosincu 6,49, a nakon nove godine, s uvođenjem PDV-a od 5 posto, i 6,79, piše Večernji list.
Mlijeko već dva puta poskupjelo
Bilić kaže da PDV kao porez na krajnju potrošnju mora uslijediti automatski i ne može ići na teret trgovine, osim kad je riječ o promidžbenoj svrsi. Iako u nekim trgovačkim centrima cijene kruha još nisu digli, neke vrste kruha, posebice peciva (integralno s 2,90 na 3,20 kuna) nisu poskupjele pet posto na temelju PDV-a već i deset posto. Kako se očekuje da će se zbog pritisaka trgovaca na proizvođače i dobavljače cijene osnovnih 50 artikala držati na minimalnoj ili čak negativnoj marži, akcije dijela asortimana u 2013. će se intenzivirati, čak i kao trajni oblik ponude. A sve to – i nakon što su čak 43 od 63 artikla iz potrošačke košarice Supermarketa.info već poskupjela u prosincu – treba nekako nadoknaditi.
Najave su tako da će u siječnju poskupjeti još njih 40, potvrđuju u trgovačkim lancima, no kažu da svi zajedno ne sudjeluju ni sa 1 posto u njihovu ukupnom prometu.