Etnološki odjel Narodnog muzeja Zadar u suradnji sa Memorijalnom zbirkom Jozo Kljaković poziva na otvorenje izložbe Scenografija i kostimografije za operu Dubrovački diptihon i Dubravka, 1. lipnja 2023. u 12 sati u Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar (Gradska straža) na Narodnom trgu.
Ovom izložbom predstavlja se suradnja s Memorijalnom zbirkom Joze Kljakovića govoreći o važnosti muzejskih donacija i autorskih umjetničkih zbirki kao što je i donacija umjetničkih autorskih tapiserija Ivana i Ane Tomljanović Etnološkom odjelu NMZ koja će u zajedničkoj suradnji na jesen biti predstavljena u galeriji Memorijalne zbirke Kljaković u Zagrebu.
Autorica, kustosica, Lidija Fištrek izložbu je osmislila za pedesetu obljetnicu smrti Joze Kljakovića za galerijski prostor Memorijalne zbirke Kljaković, Zagreb, 2019., a njome upoznaje javnost sa scenografskim segmentom stvaralačkog opusa umjetnika, slikara Joze Kljakovića. Provela je detaljno istraživanje Kljakovićevog rada na području scenografije, jer u njegovoj zbirci ima malo zapisa i građe i prema rezultatima istraživanja koncipirala izložbu.
Autorica istražuje i dokumentira, izlaže i educira na području likovne i scenske umjetnosti. Prema sačuvanim zapisima, fotografijama, libretima i crtežima došla je do podataka o postavljenim dvjema inscenacijama koje su rađene za opere Antuna Dobrovića, Dubravka i Dubrovački diptihon dvadesetih godina prošlog stoljeća. Na tome je izgradila ovaj izložbeni postav. U zbirci se nalaze četiri fotografije originalnih predložaka scenskih prikaza i jedna fotografija skica prijedloga kostimografije za operu Dubrovački diptihon.
Prema izboru crteža kostima za lik Capitano, studenti Učilišta Profokus iz Zagreba su uz mentoricu Mariju Šarić-Ban i Branku Atletić oblikovali i interpretirali repliku kostima, koja je sastavni dio izložbe. Istraživanje je provedeno u suradnji s Nacionalnom i sveučilišnom knjižnicom (muzička zbirka) u Zagrebu, Hrvatskom akademijom znanosti i umjetnosti (odsjekom za povijest kazališta) od koje su i posuđene dvije originalne scenografske skice (opera Dubravka), Udrugom Antuna Dobranića i Učilištem Profokus uz korištenje dokumentacije i zapisa koji se nalaze u fundusu zbirke.
U katalogu je tema prikazana s različitih stajališta, tako akademik, prof. dr. sc Boris Senker prikazuje Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu i avangardne tendencije u dvadesetim godinama 20. stoljeća, Marija Šarić-Ban se osvrnula na kostimografiju Joze Kljakovića, Ira Karlović je pisala o skladatelju Antunu Dobroniću, Lidija Fištrek o scenografiji Joze Kljakovića.
Sve više svjedočimo iznimnom interesu za otkrivanje, dokumentiranje i organiziranje materijala, što zauzima posebno mjesto u istraživanju u muzejima te dovodi do formiranja novo – starih, inovativnih formi i potrebe za otkrivanjem, proširivanjem i formiranjem muzejskih fundusa (čuvaonica).
Muzej se zahvaljuje Memorijalnoj zbirci Kljaković na ovoj poticajnoj međumuzejskoj suradnji koja tematizira muzeje i galerije kao mjesta istraživanja, mjesta znanja i otkrivanja te umjetničke spoznaje o prošlim i sadašnjim vremenima i time prenošenje memorije i stvaranja novih memorija za daljnju nadgradnju.