ZADAR – Hrvatska je, kao pomorska zemlja spremna na ulazak u europsku obitelj. Ovako glasi zaključak 13. nacionalnog foruma o pristupanju EU održanog na Sveučilištu u Zadru na kojem su se okupili su se predstavnici institucija i tvrtki značajnih u pomorstvu na nacionalnoj i lokalnoj razini, te predstavnici Ministarstva mora turizma prometa i razvitka kao i Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija.
Vrijeme radi za Hrvatsku
Važno je, i sudionici Foruma su toga svjesni, nastaviti započete pripreme kako bi se što bolje plivalo na konkurentnom europskom tržištu. Ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta naglašava važnost ulaganja u hrvatske luke u koje se, gotovo sve, već investiraju ili će se vrlo skoro investirati velika sredstva. Kalmeta za hrvatske luke vidi priliku i u činjenici što je transport roba pomorskim putem preko Hrvatske za tjedan dana brži nego, primjerice, preko Hamburga.
Što se tiče luke Gaženica, ističe kako u lukama poput Genove vozaču treba sat ili dva dok se "šćupa" na autocestu, dok će se iz Gaženice praktički odmah izlaziti na četverotračnu brzu cestu, odnosno na autocestu.
Hrvatska danas ima oko 105.000 brodova i brodica. Hrvatske luke godišnje pretovaruju 25 milijuna tona robe i 22 milijuna putnika. Hrvatska ima 32.000 pomoraca. Brojke idu u prilog činjenici da je Hrvatska značajna pomorska zemlja, a kako je Europa pomorska velesila, nema alternative ulasku u Europsku uniju, zaključuje Kalmeta.
U europskim brodogradilištima trenutačno se izrađuje 60 do 70 posto velikih criusera i mega-jahti. Europsko pomorsko tržište nudi svima ista prava i propise, navodi Kalmeta, naglašavajući kako hrvatsko brodarstvo upravo u Europi može sačuvati svoj prosperitet.
Uskoro trasa Rijeka-Zagreb-mađarska granica
Kalmeta je za sljedeći tjedan najavio potpisivanje ugovora o projektiranju nizinske pruge koja će novom trasom spojiti Rijeku sa Zagrebom. Danas put između ova dva grada traje pet i pol sati, a kada pruga bude dovršena putnici će putovati svega sat vremena. Dakako, i roba će putovati puno brže. Pruga neće ići samo do Zagreba, već se nastavlja do mađarske granice, što će povećati kapacitet luke Rijeka koji je danas uvelike ograničen.
Što se tiče pomoraca, skorim prijedlogom izmjena Pomorskog zakonika svi će pomorci biti "riješeni", uključujući i one koji plove na "strancima". To znači da će svi pomorci imati jednaka prava, odnosno biti osigurani i plaćati minimalne poreze. Ovim bi trebali biti zadovoljni i sindikati koji konstantno ukazuju na važnost državnih potpora, beneficija za pomorce, te na nezaobilazno zadržavanje trgovačke mornarice.
Državni tajnik Branko Bačić upozorio je kako država, iako ulaže puno u pomorstvo, neće ulagati u "bilo koga". To bi značilo da će se pomoć usmjeriti prema onim brodarima čiji se brodovi u svjetskim lukama ne zaustavljaju zbog neispravnosti. Podsjetimo, Hrvatska je još uvijek na tzv. "sivoj listi" Pariškog memoranduma, a cilj je, ponovio je Bačić, da budemo na "bijeloj listi".