Hrvatska je cijeli tjedan svoju nautičku ponudu predstavljala na sajmu Grand pavois u francuskom gradu La Rochelle koji se održavao od 19. do 24. rujna, a bili su tu i Zadrani i s njima i Zadarski list. Bili smo zemlja partner s posebnim paviljonom na sajmu, s istaknutom brigom domaćina, presicom, ceremonijom otvaranja i zastupljenošću u svim materijalima te tematskim predstavljanjem u posebnom broju časopisa koji vrijedni kolege izdaju svakodnevno.
Konferencija za novinare održana je 20. rujna; nazočio je, umjesto najavljenih ministara Božidara Kalmete i državnog tajnika Zdenka Mičića, pomoćnik ministra Želimir Kramarić, a konferenciju vodio direktor Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Niko Bulić te predstavnici Komore, jer je i Nadan Vidošević izostao.
Hrvatska se ipak prikazala u dobrom svjetlu golemoj publici. Očekuje se da će sajam Grand pavois, jedan od tri najveća sajma nautike u Europi, posjetiti 110.000 posjetitelja nakon lanjskih 104.000, a po onom što smo u dan i pol boravka vidjeli to će se sigurno i potvrditi.
Na izložbenom prostoru od 76.000 metara četvornih okupilo se 700 izlagača iz 35 zemalja. Zemlja partner na sajmu je Hrvatska, a status zemlje partnera potvrđen je tijekom 15. međunarodnog sajma sporta i nautike održanog u veljači 2006. godine u Zagrebu. Dogodine bit će to Irska.
Biti zemlja partner na ovom važnom nautičkom sajmu donosi pojačan interes posjetitelja i turističkih profesionalaca kao i intenzivnije zanimanje investitora u nautički turizam. Hrvatska nautička ponuda predstavila se na štandu Hrvatske turističke zajednice od 100 metara, ali i s dodatkom niza poslovnih subjekata te pojedinih TZ-a županija, pa je to bila i ponuda TZ Zadarske županije, što je štand uvećalo do 150 metara.
Informator je uz voditelja štanda Šimu Vlašića bio i Damir Hordov, a sajam su posjetili i Ivo Dunatov, Zvonko Šupe, Miljenko Dunatov iz Tankerkomercove marine Zadar, a sve su ovdašnje marine bile i suorganizatori ovog nastupa. Ovdje je bila i izložba Hrvatske gospodarske komore "Be croative", a AD Plastika iz Salone izložila je i svoju jedrilicu.
Klapa "Bonaca" imala je čast nastupiti za predsjedničku kandidatkinju Segolene Royale inače predsjednicu savjeta regije, koja je kušala i domaću rakiju pa i zaplesala na štandu. Štand su obišli i gradonačelnik, predsjednik provincije kao i regije te ministar prometa centralne Vlade Republike Francuske.
Planovi za šire predstavljanje naših proizvođača jahti nisu se realizirali kako je bilo zamišljeno, no hrvatski štand je bio veleban, a posjet impresivan, potvrdio nam je Vlašić.
– Ovdje preko 700 brodova, što u moru što na kopnu. Riječ je o najvećem sajmu u ovom dijelu svijeta, a održava se u praktički najvećem kompleksu marina u Europi jer je ovdje preko 5.000 vezova, a regate su svakodnevne, a imate priliku i vidjeti natjecatelje u utrci oko svijeta koji sutra kreću nakon etape iz Liverpoola do La Rochellea kazao nam je Vlašić.
– Sajam ima 35 godina tradicije, a Hrvatska je ovdje prisutna treći put, no prvi put HTZ; jer je prethodno nastupala grupacija nautike i ronjenja ispred Gospodarske komore. Sada je to s preko 150 metara štanda velebno, a interes publike je golem. Ovdje treba biti, mišljenje je Vlašića.
Izidor Pleslić istaknuti ronilac ovdje je treći put i ističe da je specifičnost što nas ljudi toliko ne znaju koliko na drugim sajmovima. Nađe se 10 do 15 posto onih koji su boravili u Hrvatskoj dok smo ostalim nautičarima novina. Naravno, osim Francuza tu su i Englezi, Amerikanci i drugi. Posebna pitanja vezana su za zrakoplove. Jelena Remetin ovdje je zastupala NCP, ali kao "free lancer" u Parizu je učinila puno za snažniji istup Hrvatske na ovom sajmu.
Niko Bulić upoznao je novinare i javnost sajma s 10 milijuna turista u Hrvatskoj, lijepim francuskim brojkama kao i posebnom snagom naše nautičke ponude. I predstavnica Marina Tomas Billet također.
Zadrani su zadovoljni rezultatima.
– Materijali koje smo plasirali gotovo su razgrabljeni. Interes publike je golem. Iako je riječ o nautičkom sajmu, ovdje obrađujemo francusko tržište kao cjelinu na čemu radimo niz godina pa nije slučajno da smo ove godine imali 25 posto više noćenja. Francusko tržište je zahtjevno jer je riječ o najvećoj turističkoj sili na svijetu, ali može puno dati jer Francuzi putuju cijele godine, dobri su potrošači, ali i imaju istančan ukus. Ovo je tržište u koje treba ulagati i osvajati ga jer je riječ o zemlji sa 60 milijuna stanovnika i, makar se trudimo, nije dovoljno obraćati im se samo kroz Lyon, Pariz i Marseille, već ući u šire područje. Ovaj je sajam veličanstven, a ovoj publici možemo ponuditi naše more po mnogočemu specifično, različito i jedinstveno svojom obalom. Naravno da prije svega očekujemo interes za čarter, jer će teško dolaziti odavde svojim brodovima, iako ima i takvih mogućnosti, ali mnogo je interesa za standardne nenautičke posjete Hrvatskoj s kojom su se mnogi ovdje tek sad pobliže upoznali. Mislim da smo zainteresirali golemu publiku i pokazali dio svojih aduta, mišljenje je Ive Dunatova.
– Oni ih koriste prije svega za rakove, ali i ribu, a interes je velik jer znam da imam jedinstven proizvod jer sam nastupao na 10 do 12 sajmova, kazuje nam Zdenko.
Zdenko je jedan od branitelja koji nije želio tražiti mirovinu, kako kaže već je uzeo simboličnu novčanu potporu i kredit i krenuo u proizvodnju u svojim Poljicima, u općini Marina. Štoviše, kako se posao širi angažirao je i štićenike udruge Susret Bernardice Juretić koji sklapaju vrše.
– Uglavnom; i ja sam dao simboličan prilog hrvatskom izvozu, kaže Jakus uz apele kako male proizvođače valja potaknuti i pomoći da stanu na noge, jer bi koristi za društvo bile višestruke.