ZAGREB – Već od iduće godine Hrvatska radiotelevizija trebala bi postati prava javna televizija na kojoj se više neće emitirati komercijalne reklame i oglasi.
Cjelokupno oglasno tržište, na kojemu je lani potrošeno oko 960 milijuna kuna, prepustit će se komercijalnim TV kućama, dakle Novoj TV i RTL Televiziji. Budući da će HRT biti isključen s oglasnog tržišta, javna će se televizija financirati po tzv. finskom modelu: većim dijelom iz pretplate, a dijelom tako što će komercijalne televizije izdvajati određeni postotak zarade od marketinga i davati ga javnoj televiziji.
Posve novu ulogu HRT-a na medijskom tržištu Hrvatske trebao bi urediti novi Zakon o HRT-u koji se već priprema u Vladi, što nam je danas i potvrđeno. U Vladi kažu da se HRT u programskom smislu više ne može i ne treba natjecati s komercijalnim televizijama jer joj zakon propisuje ulogu javnog medijskog servisa po uzoru na druge javne televizije kao što je BBC.
No, budući da je hrvatsko tržište ipak malo, Vlada je spremna i u novom zakonu ostaviti komercijalnu komponentu financiranja HRT-a, ali ne izravno već posredno.
Doznajemo da se i u Ravnateljstvu HRT-a slažu da je nužno promijeniti ulogu HRT-a i model prikupljanja prihoda od marketinga, a sve s ciljem da HRT postane javna televizija u pravom smislu te riječi. No, za razliku od ZAGREB – Vlade koja novim zakonom planira posve ukinuti reklame na HRT-u, na Prisavlju zagovaraju nešto blažu varijantu micanja HRT-a s oglasnog tržišta.
Sudeći prema riječima ravnatelja HRT-a Blage Markote, vodstvo javne televizije smatra da bi HRT-u ipak trebalo ostaviti pravo na emitiranje dvije minute reklama po satu emitiranja programa. Danas HRT ima pravo na devet minuta reklama po satu programa.
O modelu će se još raspravljati, ali sigurno je da će micanje reklama s HRT-a drastično promijeniti i cjelokupnu situaciju na tržištu oglasa.
Najavu da će HRT biti maknut s komercijalnog tržišta konkurentske televizije dočekale su sa zadovoljstvom.
– RTL Televizija već godinama zagovara promjenu zakona jer se HRT mora u potpunosti posvetiti ispunjavanju svoje javne uloge, a ne nadmetati se na tržištu s komercijalnim televizijama. Pritom je ključno ukidanje oglašavanja na javnoj televiziji, čime bi se omogućio održivi razvoj svih medijskih kuća u Hrvatskoj. O modelu smo spremni razgovarati – rekla je Nataša Roksandić, glasnogovornica RTL Televizije.