Stotine tisuća turista u proteklih nekoliko godina Zadar su upoznali dolazeći cruiserom. Ovi „ploveći hoteli” dovodili su u naš grad obično goste više platežne moći, koji bi u jednodnevnom obilasku upoznavali zadarske znamenitosti, često i prirodne ljepote zadarske okolice. Pandemija je ovu industriju pogodila kao malo koji turistički sektor, no već prošla godina, a posebice najave za ovu i sljedećih nekoliko pokazuju kako će cruising imati itekako veliku ulogu u cjelokupnom zadarskom turizmu.
Njihov dolazak nije značajan samo zbog dana kojeg provode u Zadru, nego i zbog istraživanja koja pokazuju da se 63% putnika koji posjete destinaciju na krstarenju, ponovo vraća u destinaciju u vlastitom aranžmanu, što otvara velike potrebe za hotelskim sadržajem i turističkim doživljajima na destinaciji.
U Zadar je u prošloj godini uplovilo blizu 150 kruzera, od čega se 82 pristajanja odnose na Putničku luku Gaženica (Zadar Cruise Port), u kojoj se iskrcalo 122.629 putnika te čak 59.139 članova posade. Direktorica ZIPO-a Rebeka Pevec kaže kako su u ovoj godini za sada najavljena 73 dolaska, ali s više putnika nego prošle godine – čak 143 tisuće, uz 59 tisuća članova posade.
– Glavni razlog je veća prosječna popunjenost kapaciteta brodova, s obzirom da je većina pandemijskih restrikcija ukinuta. U ovoj godini očekujemo dolazak 16 kompanija za krstarenje, uglavnom s gostima iz Njemačke, Velike Britanije, Italije i SAD-a, najavljuje Pevec.
Najviše dolazaka je predviđeno za brodove AIDA Cruises, Marella Cruises, MSC i P&O Cruises, a prvi put nakon 2019., vraća se i Celebrity Cruises sa sedam najavljenih uplovljavanja. Nakon prošlogodišnjeg uspješnog inauguralnog dolaska broda Norwegian Cruise Linea, ove godine kompanija se vraća sa pet uplovljavanja. Obje kompanije, Celebrity Cruises i NCL, su kompanije sa pretežno sjevernoameričkim gostima.
– Svjetski trendovi pokazuju da će se oporavak cruise industrije nakon dvije pandemijske godine nastaviti i u sljedećoj, za koju u Zadar Cruise Portu već sada imamo najavu preko 100 uplovljavanja s oko 220 tisuća putnika i 84 tisuće članova posade. Imamo razloga za optimizam, ali naravno pravi uspjeh sezone ovisi prije svega na dobroj pripremi destinacije i svega onoga što uključuje kvalitetan doživljaj, kaže Pevec.
Zadar će krajem ožujka biti prisutan na najvećem svjetskom sajmu cruising industrije Seatrade Cruise Global u Fort Lauderdaleu (SAD), zajedno s ostalih 25 luka u portfelju Global Ports Holdinga, ali i još 500 izlagača i 80 cruising kompanija, pred 10.000 posjetitelja. Važnost prisutnosti Zadra na takvom tržištu ističe i direktor Turističke zajednice grada Zadra Mario Paleka.
– Cruising se izvrsno oporavlja i razvija, a na nama je da budemo spremni za te goste, da i u nekim drugim sredinama vidimo kako oni funkcioniraju, kakve standarde moramo imati da oni budu zadovoljni onime što imaju priliku vidjeti i doživjeti u samome gradu. Zahvalan sam direktorici Pevec i ZIPO-u, koji su se aktivno uključili u podizanje kvalitete destinacije, bilo kroz promocije u svijetu, uslugu koju pružaju ili podrškom lokalnim događanjima poput Adventa. I ZIPO i Lučka uprava Zadar imat će našu veliku podršku, kaže Paleka.
Sezonu cruisera ove godine otvara MSC Armonia s uplovljavanjima 3. i 7. travnja, a već 10. travnja Azure kompanije P&O Cruises, jedan o najvećih brodova koji dolaze ove sezone, s gostima pretežito iz Velike Britanije. Najveći broj dolazaka očekuje se u lipnju i listopadu, što je odlično za destinaciju i za produžetak turističke sezone.