ZADAR– Brod-hladnjača “Ledenik” koji je još 23. listopada 2008. godine potonuo na dubinu od oko 20 metara kod Sestrunja i dalje se nalazi na morskom dnu. Riječ je o brodu za prijevoz rashlađenog tereta, dugog 70 metara, u vlasništvu tvrtke “Jadran tuna” d.o.o. iz Turnja kojoj je nakon potonuća inspektor sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Zadar, Mirko Petrica, izdao rješenje kojim se tvrtki nalaže da brod što prije izvadi s morskog dna. Međutim, iz “Jadran tune” tvrde da oni, iako su vlasnici broda, nisu zaduženi za njegovo izvlačenje, a niti za financiranje tih poslova.
– Mi jesmo vlasnici broda “Ledenik”, no nismo tvrtka koja izvodi radove na izvlačenju broda iz mora. Brod je u vrijeme potonuća bio osiguran u Jadranskom osiguranju i prema ugovoru koji smo s njima potpisali, oni su dužni platiti vađenje broda. No, oni to najprije nisu učinili jer su, kako su nas obavijestili, čekali da se dovrši vještačenje kojim je trebalo utvrditi uzrok i okolnosti potonuća. Kad je to konačno i učinjeno, odbili su to platiti – rekao nam je u telefonskom razgovoru Milan Mandić, direktor tvrtke “Jadran tuna” d.o.o.
Iz “Jadranskog osiguranja” to opovrgavaju tvrdeći kako njih ugovor obvezuje samo za naknadu ugovorenog iznosa za izvlačenje broda, a koji su oni dužni isplatiti nakon što im vlasnik predoči račun o troškovima.
– Vlasniku broda je Lučka kapetanija naložila izvlačenje i on je bio dužan pronaći i angažirati tvrtku koja će te poslove obaviti, platiti im radove i nakon toga nama dostaviti fakturu, odnosno račun – istaknuo je Marko Kontić, regionalni šef Jadranskog osiguranja, pojasnivši kako sklopljeni ugovor njegovu tvrtku obvezuje isplatiti troškove tek nakon što se utvrdi njihova obveza. Prema njegovim riječima, ta obveza još uvijek nije utvrđena jer njima Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ni do danas nije dostavilo nalaze vještačenja koje je naloženo kako bi se utvrdio uzrok potonuća broda.
– Niti nam je vlasnik broda dostavio troškovnik za obavljene radove oko izvlačenja broda, a niti Ministarstvo dokumentaciju iz koje bi se dalo utvrditi ima li osiguranje obvezu nadoknaditi te troškove ili ne – zaključio je Kontić.
Hoće li netko zbog toga što brod nije uklonjen s morskog dna već punih 15 mjeseci biti sankcioniran i na koji način, iz Lučke kapetanije jučer nismo uspjeli doznati jer je, kako su nas izvijestili, gospodin Petrica je na bolovanju, a svi ostali koji bi mogli dati takvu informaciju su “na seminaru u Splitu sve do kraja tjedna”.
Brod zaboravljen na dnu mora
Podsjetimo, brod “Ledenik” je u trenutku havarije na palubi i nadgrađu imao oko 200 tona srdela preuzetih prethodno s ribarskih brodova koje je prevozio u uzgajalište tuna što ga matična tvrtka ima uz otočić Gira kraj Vrgade. Tijekom plovidbe, u večernjim satima on se naglo i jako nagnuo te sat kasnije potonuo na dubinu od oko 20 metara, a deset članova posade spasilo se otplivavši na obalu.
Kako se na brodu nalazilo i 37 tona nafte, maziva i ulja koje je ostalo u brodskim spremnicima postojala je opasnost od onečišćenja. No, brzom reakcijom članova eko broda “Ciklon” koji su oko mjesta potonuća postavili brane, to je spriječeno.
Svega nekoliko dana kasnije komisiji za prekršaje Lučke kapetanije Zadar podnesen je optužni prijedlog protiv Milivoja Jurina, zapovjednika broda “Ledenik” zbog potonuća broda, ali i zbog onečišćenja mora jer su na površinu dospjele srdele, ribarske kašete, masnoće, ulje i lako gorivo. Srećom, radilo se o manjem i neopasnom onečišćenju koje je u svega dva dana sanirala tvrtka “Ciklon”, a ujedno je otklonjena i opasnost od isticanja goriva jer su ga iscrpli iz rezervoara.
Za izvlačenje broda svega pet dana kasnije angažirana je tvrtka “Gracin” iz Šibenika, no zbog tadašnjih vremenskih neprilika radovi su odgađani.
Krajem prosinca 2008. godine, dva mjeseca od potonuća, izvlačenje je još jedanput odgođeno uz obrazloženje da odabrani izvođač zbog izlova tuna nije imao na raspolaganju dva potrebna remorkera. Nakon toga, brod “Ledenik” je pao u zaborav te je do danas ostavljen na morskom dnu.