ZADAR – Najnovije antirecesijske mjere i preporuke vezane uz organizaciju maturalnih putovanja, a koje nadležne institucije šalju srednjim školama i putničkim agencijama vezano uz organizaciju ekskurzija unutar granica Hrvatske, neće prema svemu sudeći niti ove godine zabilježiti nekakve značajnije pomake na tom planu.
Naime, ministar turizma Damir Bajs najavio je kako će putničke agencije nagrađivati s po 25 eura za svakog maturanta kojeg uspiju zadržati u Hrvatskoj. To je samo jedna od predviđenih Vladinih antirecesijskih mjera za sezonu 2010.,koje bi trebale maturalna putovanja preusmjeriti na domaća turistička odredišta. Namjera da se srednjoškolce na završnom putovanju zadrži u Hrvatskoj, umjesto što masovno odlaze u Španjolsku, Grčku, Tunis i Češku nije nova, no nov je najavljeni financijski stimulans.
Prilika za odlazak u inozemstvo
Iz putničkih agencija ističu kako su navedene mjere zakasnile za primjenu u 2010. godini jer se veći dio posla odnosno dogovora za ovogodišnja maturalna putovanja već odradio, a ne vjeruju da će biti ikakvih vidnih pomaka ni u nadolazećoj 2011. godini. Zbog tehnologije ugovaranja takvih putovanja nije moguće raskinuti već sklopljene ugovore škola i agencija za putovanja u inozemstvo, gdje agencije hotelima plaćaju akontacije kako bi osigurale kapacitet. Osim toga, srednjoškolci žele u inozemstvo, a Hrvatska tim destinacijama ne konkurira ni cijenom, ali ni ponudom atraktivnih sadržaja. Maturalac koji u Španjolskoj stoji oko 4,5 tisuća kuna, na Korčuli bi stajao 6 tisuća, a djeca ne bi imala kamo izići i zabaviti se. To 25 eura ipak ne može promijeniti. Od prosjeka ne odskaču ni učenici zadarskih srednjih škola kojima se, čini se, odlazak u inozemstvo ne može zamijeniti niti jednom domaćom destinacijom.
– Iako nadležne institucije šalju preporuke o organizaciji ekskurzija u granicama Hrvatske, dok učenici odnosno njihovi roditelji, plaćaju to putovanje, mi možemo samo ponuditi destinacije, no odabir je njihov. Ponudili smo im i određene aranžmane vezane uz hrvatsku obalu, ali i kontinent, međutim nismo imali dovoljan broj zainteresiranih za takve varijante. Za razliku od osnovnoškolaca koji na kraju svoga osmogodišnjeg obrazovanja najčešće odabiru izlete u nacionalne parkove, Dubrovnik i slično, maturanti za kraj svog srednjoškolskog obrazovanja žele otići u inozemstvo.
Iako su ove godine kao moguće destinacije ponuđeni Hrvatska, Španjolska, Francuska, Grčka i Mađarska, neki su izabrali Španjolsku, a neki Mađarsku. Srednjoškolci nisu toliko zainteresirani za Hrvatsku jer velika većina njih nije nikada bila u inozemstvu, a maturalno putovanje im pruža jedinstvenu priliku upravo za to. Njihova maštanja i zamisli o zabavi u inozemstvu su potpuno drugačija nego o zabavi u našim destinacijama te je i to jedan o važnih razloga nezanimljivosti domaćih odredišta.
Hrvatski hotelijeri ne žele maturante
Također, treći no jednako važan razlog, je činjenica da naši hotelijeri još uvijek nisu spremni prihvatiti ovakve oblike gostiju u sezoni.
– Naši hoteli jednostavno nemaju sadržaje koji postoje u hotelima u inozemnim destinacijama, a koje su prilagodile svoje turističke objekte posjetama maturanata, kaže Rade Šimičević, ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora.
Putničke agencije upozoravaju na činjenicu kako se hrvatskim hotelijerima ne isplati primati maturante tijekom turističke sezone jer tada imaju dovoljno redovnih gostiju. Dakle, ljetni mjeseci nisu pogodni za maturalna putovanja u Hrvatskoj. Bajsovih 25 eura najmanje zanimaju srednjoškolce koji smatraju da je zanimljivije i zabavnije ići nekamo u inozemstvo. Iako je jeftinije otputovati recimo u Prag nego u Dubrovnik, cijena nije jedini razlog odabira inozemne destinacije.
Srednjoškolci smatraju da su Hrvatsku proputovali za vrijeme raznoraznih školskih izleta tijekom osnovnoškolskog i srednješkolskog obrazovanja te im se logično kao izbor za maturalno putovanje pojavljuju hit odredišta poput Praga, Lloret de Mara i Grčke. Dakle, osim cijena i generalne nezainteresiranosti za Hrvatsku kao mjesta za oproštaj od obveznog obrazovanja i slavljenja punoljetnosti te nadolazeće samostalnosti, problem nedostatka interesa za domaća odredišta je i u tome što domaće putničke agencije, ali i hotelijeri, učenicima osim razgledavanja zidina i pokojeg muzeja ne pružaju nimalo privlačne sadržaje koji su poželjan dio svakog maturalca. Uz to, isti hotelijeri osim što u ljetnim mjesecima ne žele primiti maturante zbog navale ostalih gostiju, nerado se odlučuju na taj korak i zbog straha od divljanja i devastiranja imovine od strane samih maturanata.
– Cijene aranžmana u Dubrovniku su prema mojim saznanjima veće od aranžmana u Pragu te je i to jedan od razloga zašto se učenici i njihovi roditelji odlučuju za inozemstvo. Mi smo jedna od skupljih destinacija na Mediteranu. Djeca izabiru destinaciju, a ja se trebam pobrinuti za ostalo. Ne treba zanemariti ni stručne sadržaje jer naša djeca će kada odlaze vani, prema gimnazijskom programu u Pragu moći zaista puno više toga vidjeti, imati korelaciju s likovnom, glazbenom umjetnosti, poviješću …, nego u nas. No to ne znači da ne mogu ništa vidjeti kod nas, ali veća je vjerojatnost da ćete prije doći do Zagreba nego do Praga. Dio stručne ekskurzije je najzanimljiviji jer zabavljati se u nekakvom klubu srednjoškolci mogu i u Punta Skali, ali spojiti zabavu i stručne sadržaje u nekoj inozemnoj destinaciji pruža našim učenicima posebnu draž, kazao je Šimičević.
Dezorjentiranost hrvatskog turizma
Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole ukazao je na dezorijentiranost hrvatskog turizma i turističke ponude iz razloga jer se Hrvatska još uvijek nije opredijelila kakvim se turizmom želi baviti odnosno na koju se skupinu ljudi usredotočiti. Istaknuo je kako imamo lijepu zemlju koja ne pruža nikakve zabavne sadržaje te je samim time osim maturantima nezanimljiva i samim turistima.
– S obzirom da roditelji plaćaju putovanje, a djeca svojim utjecajem učine da se odabere odredište njima interesantno, ove godine odabran je Prag jer je većina bila za taj aranžman. U igri nije bila nijedna hrvatska destinacija jer srednjoškolci nisu uopće za to zainteresirani, a nisam ni ja. Hrvatski turizam je nešto najgore što se nama zapravo moglo dogoditi u smislu da će nas on izvući iz krize. Naime, nisam osjetio da su hrvatski turoperateri odnosno hrvatske tvrtke koje se bave turizmom spremne primiti naše učenike. Oni njima, kako kažu, stvaraju probleme. Mi odnosno niti jedna škola u Zadarskoj županiji ne može organizirati ni maturalnu večer u ni jednom hotelskom objektu jer se smatra da će učenici stvarati probleme i razbiti nešto, ističe Svetko Perković.
– Priznajem, nastavlja Perković, da bi se neki od učenika malo napili, a osim toga i određena šteta je sastavni dio svake zabave no treba razumjeti da su to mladi ljudi, a takvi smo na koncu svi bili. Novac koji bi naša djeca dala, hotelijerima nije zanimljiv, njima su zanimljiviji starci iz Češke, Njemačke, Belgije… jer su oni mirni i ne viču. Dakle, ako netko ne želi primiti učenike na jednu večer zabave u tjednu kako bi primili nekoliko autobusa učenika koji bi u njihovim smještajnim kapacitetima odsjeli tjedan dana. To je prvi problem, dok je drugi sam program. Tih nekoliko dana putovanja moraju uključivati i organizirani program, dakle kombinaciju razgledavanja kulturnih znamenitosti, ali i zabave. Maturalna ekskurzija služi za razvijanje kulture putovanja, jer većina djece, posebice danas u krizi, neće nikada možda ni doći u situaciju da negdje otputuje. Stoga, kad roditelji već odvoje veliki novac za tu svrhu onda je bitno da ona ima neki smisao. Tih nekoliko dana na putu moraju osim zabavni biti i sadržajni, da se vidi i upozna kulturno-povijesno naslijeđe prostora na koje su došli. U Hrvatskoj nema organiziranog učeničkog turizma, kazao je Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole.
Većina hrvatskih, pa tako i zadarskih škola inzistira da se maturalna putovanja organiziraju po završetku nastavne godine u drugoj polovici lipnja, te u zadnjem tjednu kolovoza ili početkom rujna. To su ljetni mjeseci kada hrvatskim hotelima ne odgovara primati učenike jer još imaju redovne strane i domaće goste, a i cijene su tada znatno više nego u pred i posezoni. Iako bi u Hrvatskoj maturanti imali što i vidjeti kada je riječ o kulturno-povijesnoj baštini oni se i dalje najčešće odlučuju na putovanja u ona odredišta koja im uz kulturne i povijesne vrijednosti nude i obilje zabave što nije slučaj sa Hrvatskom. Dio hotelijera koji je spreman “riskirati” i primiti maturante, učinili bi to eventualno izvan sezone, no s obzirom i da u špici sezone ne nudimo baš mnogo zabavnih sadržaja, postavlja se pitanje koliko bi tada zapravo nezaboravno bilo putovanje kojeg bi se maturanti trebali sjećati cijeloga života.
– Osim novca bitan faktor je atraktivnost lokacije jer ovom prigodom većini učenika se pruža prigoda za odlaskom u inozemstvo po prvi puta u životu. To je ipak doživljaj. Važan je i sadržaj, što nas dovodi do pitanja, što jedan Dubrovnik može ponuditi maturantima? Dubrovnik je večeras potpuno pust hrvatski grad u kojem na Stradunu nema nikoga, u kojemu je otvoreno nekih 30 kafića i gotovo. Učenicima treba netko, osim što bi im pokazao zidine i da napravi nekakve sadržaje koji bi im popunili tih nekoliko dana maturalnog putovanja. Našim hotelijerima je najvažnije da učenici dođu, da što manje protestiraju, da se što manje čuju, da što manje jedu, a u principu bi najviše voljeli da samo plate smještaj i da uopće ne dođu. No zaboravljaju da Hrvatska ni po čemu nije ništa posebno zanimljiviji prostor od ostalih destinacija. Naime, mi još nismo definirali ni prostor odnosno da li je Hrvatska zemlja za sredovječne, obiteljske ili mlade ljude, kazao je još Perković, dodajući kako u turističkoj ponudi treba osmišljavati sadržaje koji će gostu izvući posljednju kunu iz džepa, a ne nuditi besplatno more i sunce i još se k tomu time i ponositi.
Naravno, rješenje problema nije ni u tome da sva ljetovališta postanu kopija Lloret de Mara, no veliki pomak prema hrvatskom učeničkom turizmu značilo bi kad bi se barem u pojedinim destinacijama poradilo na primjerenom smještaju, uz adekvatne sadržaje, za ovu populaciju te sagradio koji hostel što bi možda i inozemne maturante zainteresiralo za našu zemlju.
ZADAR – Najnovije antirecesijske mjere i preporuke vezane uz organizaciju maturalnih putovanja, a koje nadležne institucije šalju srednjim školama i putničkim agencijama vezano uz organizaciju ekskurzija unutar granica Hrvatske, neće prema svemu sudeći niti ove godine zabilježiti nekakve značajnije pomake na tom planu.
Naime, ministar turizma Damir Bajs najavio je kako će putničke agencije nagrađivati s po 25 eura za svakog maturanta kojeg uspiju zadržati u Hrvatskoj. To je samo jedna od predviđenih Vladinih antirecesijskih mjera za sezonu 2010.,koje bi trebale maturalna putovanja preusmjeriti na domaća turistička odredišta. Namjera da se srednjoškolce na završnom putovanju zadrži u Hrvatskoj, umjesto što masovno odlaze u Španjolsku, Grčku, Tunis i Češku nije nova, no nov je najavljeni financijski stimulans.
Prilika za odlazak u inozemstvo
Iz putničkih agencija ističu kako su navedene mjere zakasnile za primjenu u 2010. godini jer se veći dio posla odnosno dogovora za ovogodišnja maturalna putovanja već odradio, a ne vjeruju da će biti ikakvih vidnih pomaka ni u nadolazećoj 2011. godini. Zbog tehnologije ugovaranja takvih putovanja nije moguće raskinuti već sklopljene ugovore škola i agencija za putovanja u inozemstvo, gdje agencije hotelima plaćaju akontacije kako bi osigurale kapacitet. Osim toga, srednjoškolci žele u inozemstvo, a Hrvatska tim destinacijama ne konkurira ni cijenom, ali ni ponudom atraktivnih sadržaja. Maturalac koji u Španjolskoj stoji oko 4,5 tisuća kuna, na Korčuli bi stajao 6 tisuća, a djeca ne bi imala kamo izići i zabaviti se. To 25 eura ipak ne može promijeniti. Od prosjeka ne odskaču ni učenici zadarskih srednjih škola kojima se, čini se, odlazak u inozemstvo ne može zamijeniti niti jednom domaćom destinacijom.
– Iako nadležne institucije šalju preporuke o organizaciji ekskurzija u granicama Hrvatske, dok učenici odnosno njihovi roditelji, plaćaju to putovanje, mi možemo samo ponuditi destinacije, no odabir je njihov. Ponudili smo im i određene aranžmane vezane uz hrvatsku obalu, ali i kontinent, međutim nismo imali dovoljan broj zainteresiranih za takve varijante. Za razliku od osnovnoškolaca koji na kraju svoga osmogodišnjeg obrazovanja najčešće odabiru izlete u nacionalne parkove, Dubrovnik i slično, maturanti za kraj svog srednjoškolskog obrazovanja žele otići u inozemstvo.
Iako su ove godine kao moguće destinacije ponuđeni Hrvatska, Španjolska, Francuska, Grčka i Mađarska, neki su izabrali Španjolsku, a neki Mađarsku. Srednjoškolci nisu toliko zainteresirani za Hrvatsku jer velika većina njih nije nikada bila u inozemstvu, a maturalno putovanje im pruža jedinstvenu priliku upravo za to. Njihova maštanja i zamisli o zabavi u inozemstvu su potpuno drugačija nego o zabavi u našim destinacijama te je i to jedan o važnih razloga nezanimljivosti domaćih odredišta.
Hrvatski hotelijeri ne žele maturante
Također, treći no jednako važan razlog, je činjenica da naši hotelijeri još uvijek nisu spremni prihvatiti ovakve oblike gostiju u sezoni.
– Naši hoteli jednostavno nemaju sadržaje koji postoje u hotelima u inozemnim destinacijama, a koje su prilagodile svoje turističke objekte posjetama maturanata, kaže Rade Šimičević, ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora.
Putničke agencije upozoravaju na činjenicu kako se hrvatskim hotelijerima ne isplati primati maturante tijekom turističke sezone jer tada imaju dovoljno redovnih gostiju. Dakle, ljetni mjeseci nisu pogodni za maturalna putovanja u Hrvatskoj. Bajsovih 25 eura najmanje zanimaju srednjoškolce koji smatraju da je zanimljivije i zabavnije ići nekamo u inozemstvo. Iako je jeftinije otputovati recimo u Prag nego u Dubrovnik, cijena nije jedini razlog odabira inozemne destinacije.
Srednjoškolci smatraju da su Hrvatsku proputovali za vrijeme raznoraznih školskih izleta tijekom osnovnoškolskog i srednješkolskog obrazovanja te im se logično kao izbor za maturalno putovanje pojavljuju hit odredišta poput Praga, Lloret de Mara i Grčke. Dakle, osim cijena i generalne nezainteresiranosti za Hrvatsku kao mjesta za oproštaj od obveznog obrazovanja i slavljenja punoljetnosti te nadolazeće samostalnosti, problem nedostatka interesa za domaća odredišta je i u tome što domaće putničke agencije, ali i hotelijeri, učenicima osim razgledavanja zidina i pokojeg muzeja ne pružaju nimalo privlačne sadržaje koji su poželjan dio svakog maturalca. Uz to, isti hotelijeri osim što u ljetnim mjesecima ne žele primiti maturante zbog navale ostalih gostiju, nerado se odlučuju na taj korak i zbog straha od divljanja i devastiranja imovine od strane samih maturanata.
– Cijene aranžmana u Dubrovniku su prema mojim saznanjima veće od aranžmana u Pragu te je i to jedan od razloga zašto se učenici i njihovi roditelji odlučuju za inozemstvo. Mi smo jedna od skupljih destinacija na Mediteranu. Djeca izabiru destinaciju, a ja se trebam pobrinuti za ostalo. Ne treba zanemariti ni stručne sadržaje jer naša djeca će kada odlaze vani, prema gimnazijskom programu u Pragu moći zaista puno više toga vidjeti, imati korelaciju s likovnom, glazbenom umjetnosti, poviješću …, nego u nas. No to ne znači da ne mogu ništa vidjeti kod nas, ali veća je vjerojatnost da ćete prije doći do Zagreba nego do Praga. Dio stručne ekskurzije je najzanimljiviji jer zabavljati se u nekakvom klubu srednjoškolci mogu i u Punta Skali, ali spojiti zabavu i stručne sadržaje u nekoj inozemnoj destinaciji pruža našim učenicima posebnu draž, kazao je Šimičević.
Dezorjentiranost hrvatskog turizma
Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole ukazao je na dezorijentiranost hrvatskog turizma i turističke ponude iz razloga jer se Hrvatska još uvijek nije opredijelila kakvim se turizmom želi baviti odnosno na koju se skupinu ljudi usredotočiti. Istaknuo je kako imamo lijepu zemlju koja ne pruža nikakve zabavne sadržaje te je samim time osim maturantima nezanimljiva i samim turistima.
– S obzirom da roditelji plaćaju putovanje, a djeca svojim utjecajem učine da se odabere odredište njima interesantno, ove godine odabran je Prag jer je većina bila za taj aranžman. U igri nije bila nijedna hrvatska destinacija jer srednjoškolci nisu uopće za to zainteresirani, a nisam ni ja. Hrvatski turizam je nešto najgore što se nama zapravo moglo dogoditi u smislu da će nas on izvući iz krize. Naime, nisam osjetio da su hrvatski turoperateri odnosno hrvatske tvrtke koje se bave turizmom spremne primiti naše učenike. Oni njima, kako kažu, stvaraju probleme. Mi odnosno niti jedna škola u Zadarskoj županiji ne može organizirati ni maturalnu večer u ni jednom hotelskom objektu jer se smatra da će učenici stvarati probleme i razbiti nešto, ističe Svetko Perković.
– Priznajem, nastavlja Perković, da bi se neki od učenika malo napili, a osim toga i određena šteta je sastavni dio svake zabave no treba razumjeti da su to mladi ljudi, a takvi smo na koncu svi bili. Novac koji bi naša djeca dala, hotelijerima nije zanimljiv, njima su zanimljiviji starci iz Češke, Njemačke, Belgije… jer su oni mirni i ne viču. Dakle, ako netko ne želi primiti učenike na jednu večer zabave u tjednu kako bi primili nekoliko autobusa učenika koji bi u njihovim smještajnim kapacitetima odsjeli tjedan dana. To je prvi problem, dok je drugi sam program. Tih nekoliko dana putovanja moraju uključivati i organizirani program, dakle kombinaciju razgledavanja kulturnih znamenitosti, ali i zabave. Maturalna ekskurzija služi za razvijanje kulture putovanja, jer većina djece, posebice danas u krizi, neće nikada možda ni doći u situaciju da negdje otputuje. Stoga, kad roditelji već odvoje veliki novac za tu svrhu onda je bitno da ona ima neki smisao. Tih nekoliko dana na putu moraju osim zabavni biti i sadržajni, da se vidi i upozna kulturno-povijesno naslijeđe prostora na koje su došli. U Hrvatskoj nema organiziranog učeničkog turizma, kazao je Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole.
Većina hrvatskih, pa tako i zadarskih škola inzistira da se maturalna putovanja organiziraju po završetku nastavne godine u drugoj polovici lipnja, te u zadnjem tjednu kolovoza ili početkom rujna. To su ljetni mjeseci kada hrvatskim hotelima ne odgovara primati učenike jer još imaju redovne strane i domaće goste, a i cijene su tada znatno više nego u pred i posezoni. Iako bi u Hrvatskoj maturanti imali što i vidjeti kada je riječ o kulturno-povijesnoj baštini oni se i dalje najčešće odlučuju na putovanja u ona odredišta koja im uz kulturne i povijesne vrijednosti nude i obilje zabave što nije slučaj sa Hrvatskom. Dio hotelijera koji je spreman “riskirati” i primiti maturante, učinili bi to eventualno izvan sezone, no s obzirom i da u špici sezone ne nudimo baš mnogo zabavnih sadržaja, postavlja se pitanje koliko bi tada zapravo nezaboravno bilo putovanje kojeg bi se maturanti trebali sjećati cijeloga života.
– Osim novca bitan faktor je atraktivnost lokacije jer ovom prigodom većini učenika se pruža prigoda za odlaskom u inozemstvo po prvi puta u životu. To je ipak doživljaj. Važan je i sadržaj, što nas dovodi do pitanja, što jedan Dubrovnik može ponuditi maturantima? Dubrovnik je večeras potpuno pust hrvatski grad u kojem na Stradunu nema nikoga, u kojemu je otvoreno nekih 30 kafića i gotovo. Učenicima treba netko, osim što bi im pokazao zidine i da napravi nekakve sadržaje koji bi im popunili tih nekoliko dana maturalnog putovanja. Našim hotelijerima je najvažnije da učenici dođu, da što manje protestiraju, da se što manje čuju, da što manje jedu, a u principu bi najviše voljeli da samo plate smještaj i da uopće ne dođu. No zaboravljaju da Hrvatska ni po čemu nije ništa posebno zanimljiviji prostor od ostalih destinacija. Naime, mi još nismo definirali ni prostor odnosno da li je Hrvatska zemlja za sredovječne, obiteljske ili mlade ljude, kazao je još Perković, dodajući kako u turističkoj ponudi treba osmišljavati sadržaje koji će gostu izvući posljednju kunu iz džepa, a ne nuditi besplatno more i sunce i još se k tomu time i ponositi.
Naravno, rješenje problema nije ni u tome da sva ljetovališta postanu kopija Lloret de Mara, no veliki pomak prema hrvatskom učeničkom turizmu značilo bi kad bi se barem u pojedinim destinacijama poradilo na primjerenom smještaju, uz adekvatne sadržaje, za ovu populaciju te sagradio koji hostel što bi možda i inozemne maturante zainteresiralo za našu zemlju.