LONDON – Britanski zračni prostor je bio zatvoren pod lažnim objašnjenjima, a satelitske snimke otkrivaju da iznad cijeloga područja Velike Britanije nigdje nije bilo vulkanskoga oblaka s prašinom. Nebo iznad Velike Britanije je mirovalo šest dana, a čak 500.000 Britanaca je ostalo “nasukano” na aerodromima diljem svijeta, dok se gubici zrakoplovnih tvrtki procjenjuju na stotine milijuna funti. Prema pisanju Mail Onlinea, još uvijek je diljem svijeta zaglavljeno 30.000 Britanaca.
Prema najnovijim podacima, jedan oblak poput onoga o kojem se govorilo nigdje nije postojao, a sloj prašine porijeklom iz islandskoga vulkana je toliko tanak da ni na koji način nije mogao ugroziti zračni promet. Satelitske snimke iznad Velike Britanije pokazuju nebo bez ikakvih oblaka, pa čak ni onih vulkanskoga porijekla. Britanski mediji ironično navode kako će nove informacije oduševiti tisuće Britanaca koji su izgubili ogromne količine vremena i novca čekajući ponovnu uspostavu letova prema Velikoj Britaniji.
Jim McKenna, ravnatelj Službe za civilno zrakoplovstvo koje je nadležno za otvorenost zračnoga prometa, strategije i politiku zračnih luka je naglasio da je očito da je početkom ove (vulkanske) krize “došlo do značajnoga pomanjkanja nužnih informacija”.
“Istina je da je većinu vremena, količina vulkanske prašine iznad Velike Britanije bila neznatna”, rekao je McKenna.
Satelitske snimke koje prikazuju čisto nebo će zrakoplovne kompanije iskoristiti kao dokazni materijal protiv vlade u Londonu za dobivanje desetaka milijuna funti naknada za gubitke. National Air Traffic Control Service je odluku o zatvaranju zračnoga prometa donio na temelju računalnih modela koje je izradio Meteorološki ured na kojima je bio nacrtan oblak pepela koji se širi južno od vulkana Eyjafjallajokull. Podatke je trebao provjeriti uredov zrakoplov za prikupljanje podataka, ali je, nevjerojatno, u danima izbacivanja prašine, bio na bojenju te nije mogao otići na istraživački let.
Dokazi potvrđuju da je najveći nivo vulkanske prašine iznosio tek pet posto od nivoa kojega znanstvenici smatraju opasnim.
Ravnatelj British Airwaysa Willie Walsh je tijekom cijele zabrane tvrdio da je zabrana nepotrebna “Moje osobno uvjerenje je da je zabrana bila potpuno pretjerana”, rekao je Walsh.