ZADAR- Zadarska Lučka kapetanija upravo je dobila još jedan brod, upravo sagrađen za potrebe nadzora na velikom zadarskom akvatoriju.
Brod tipa kalafurije, tek je sagrađen u Tankerkomercovoj radionici i prošao JE probnu vožnju. Brod je dug 12,5 metara, a pokreću ga dva motora snage po 500 KS, tako da će razvijati brzinu i veću od 30 milja. Dakle, ovaj novi brod je namijenjen ophodnji i nadzoru plovidbe na cijelome arhipelagu što ga pokriva Lučka kapetanija Zadar, a to je sve od Draga na jugoistoku preko svih otoka te do Svete Marije Magdalene na sjevernoj strani. I ovim novim brodom će se obavljati i poslovi traganja i spašavanja ljudi i imovine na moru, kao i prijevozu bolesnika s otoka i za druge slične potrebe ljudima na otocima i uz more. Kapetan Lučke kapetanije Zadar Milivoj Maričić napominje da njihovi brodovi godišnje u prosjeku interveniraju i do 150 puta hitno prebacujući bolesne ljude s otoka u Zadar.
Zadarska Lučka kapetanija ima ukupno šest brodova, dva su od toga u Zadru, a po jedan u ispostavama, u Starigradu, Biogradu te na Silbi i u Salima. S novim, šestim brodom će se zatno poboljšati poslovi na sigurnosti plovidbe na ovome dijelu Jadrana, osobito tijekom ljetnih mjeseci, kada se morski promet znatno povećava.
Razgovarajući s načelnikom Odjela za inspekcijske poslove Mirkom Petricom i načelnikom za pomorski promet, traganje i spašavanje Denisom Livljanićem saznajemo zanimljive podatke o svakodnevnim poslovima inspektora ove kapetanije. Rekli su nam da su već i ove sezone bile na djelu dvije akcije traganja i spašavanja te da se znade dogoditi da se samo u jednome danu spašava ili se traga i za 15 do 20 ljudi!
Na naše pitanje koji su to ljudi što hrabro isplovljavaju po svakom vremenu i u svemu što pliva, inspektori govore da su najčešće to turisti, najviše Česi i Slovaci i to mlađi ljudi. Mlađi su hrabriji, a uglavnom bez iskustva i bez znanja o moru i plovilima. Osim toga, najviše ljetnih problema na moru događa se u predsezoni i posezoni. To je doba kada je znatno jeftiniji smještaj i kada ima više vjetra pa to privlači sezonske mornare na more.
Prošle godine je na tome području bilo više od 60 akcija traganja i spašavanja, kapetanija je imala tisuće inspekcijskih pregleda na moru. Inspektori su izdali 257 prekršajnih naloga, čak su 67 prekršitelja kaznili na licu mjesta, a za teže prekršaje su podnijeli i 52 optužna prijedloga. Nemali broj kazni je odmjeren bahatim gliserašima, onima koji voze unutar 300 metara od obale.
Premda ih se upozorava, kažnjava, premda se svake godine događaju nesreće, mnogi domaći i strani gliseraši se ne pridržavaju propisa. Za prekršaje glisiranja unutar propisane udaljenosti od kopna najmanja je kazna od 1000 kuna. Ima ih i koji to plate na licu mjesta i opet sutradan voze po svome. Na moru je ljeti mnogo samovoljnih, ali i onih koji ne poznaju more i propise, kao i onih koji drže kormilo i dok su pod utjecajem alkohola ili droge. Za takve su kazne još strože. Ima puno krivolovaca, također domaćih i stranih, a svima njima inspektori Lučke kapetanije, kao i pomorska policija svakodnevno pokušavaju stati na kraj.