Na najvećem svjetskom kopnenom nautičkom sajmu, koji se održava od 22. do 30. siječnja u Dusseldorfu, izloženo je 1700 različitih plovila. Među 1550 izlagača iz 50 zemalja i hrvatski su predstavnici s ukupno osam različitih brodova – četiri su na zajedničkom štandu Klastera male brodogradnje, dvije su motorne jahte „Elana” iz Obrovca, te dvije jedrilice „Salona”.
No, više od sveg blještavila i jahti oduševila nas je vijest o potpisivanju ugovora solinskog malog brodogradilišta s norveškom tvrtkom „Hansvik Bat” o gradnji glisera za tržište sjeverne Europe.
Kako nam je rekao predsjednik uprave „AD brodova” Krešimir Sečak, petogodišnjim ugovorom ugovorena je gradnja nekoliko stotina primjeraka brodova duljine 6,30 metara koji su se dosad gradili u Norveškoj.
– U ožujku ćemo isporučiti prve primjerke, a do kraja srpnja prvih 50 komada. Plan je u prvoj godini izgraditi 70 brodova, 2012. godine 75, a zatim po stotinu godišnje. Riječ je o visokokvalitetnom proizvodu brodogradilišta s tradicijom dugom 40 godina. Norvežani su odlučili dio proizvodnje prebaciti u inozemstvo i nakon natječaja su između pet hrvatskih tvrtki odabrali nas – rekao je predsjednik uprave Sečak, napominjući kako se brodovi zasad neće nuditi na hrvatskom tržištu.
Vrijednost svakog broda je 30 tisuća eura tako da jednostavnom računicom dolazimo do iznosa od 100 milijuna kuna. Zasluge za ovaj veliki posao idu norveškoj tvrtci „CroNoMar” osnovanoj prije nekoliko godina u Šibeniku koja je posredovala i u ugovaranju gradnje katamarana „NCP Remontnog brodogradilišta”.
Dok su Solinjani jednim potezom napunili knjigu narudžbi za idućih pet godina i osigurali sigurnost postojećih, pa i nova radna mjesta, ostali hrvatski mali brodograditelji okupljeni oko Klastera predstavili su se njemačkom tržištu u malo slabijem izdanju nego lani. Razlog su subvencije Ministarstva gospodarstva smanjene sa 120 na 60 tisuća eura, no direktor Klastera Mario Krizman je zadovoljan.
– Da nije bilo teške gospodarske situacije u Hrvatskoj i odustajanja u zadnji trenutak, naš bi štand bio tri puta veći s puno više novih brodova. Ovako na 300 kvadrata predstavljamo ponudu deset tvrtki i četiri lijepa broda – „Monachus 45″, „Terra Nauta 40″, „Leidi 600″ i „Picaro 20″. Interesa ima – kazao je Krizman.
Od ostalih zanimljivosti iz 17 hala sajamskog centra uz rijeku Rajnu izdvojili bismo najveću jahtu – „Sunseeker Yacht 88″ duljine 27 metara, namijenjenu za deset gostiju i četiri člana posade. Osim obilja luksuza i prostora, brod težak 72 tone krasi i brzina od maksimalnih 30 čvorova s motorima MTU snage po 3900 KS. Cijena od 4,3 milijuna eura je pristojna, s obzirom na vrijednost takvih brodova prije krize.
Najveća jedrilica je švedski „Hallberg Rassy 64″ od 19 metara. Raskoš i luksuz je manji nego u ‘Sunseekera’, ali zato možete oploviti svijet bez kune u novčaniku. Trebate samo riješiti početni kapital od 2,5 milijuna eura.