Premda tankeri zadarskog brodara dosta posluju sa zemljama koje su bogate naftom na sjeveru Afrike, ovih dana tamo nema niti jednoga broda Tankerske plovidbe.
Prvi zadarski brod najavljen za iduće razdoblje trebao bi doploviti na terminal libijske luke Es Sidor u nedjelju, 27. veljače. No, trenutačno nema komunikacija s pomorskim agentima diljem libijskih luka, pa ni ova najava još nije sigurna. Slično je bilo i nedavno u dane nemira u susjednom Egiptu, naime, niti jedan naš brod tih dana najveće krize baš slučajno nije imao itinerer za uplovljavanje u egipatske luke, odnosno na terminale tih luka. Zapravo, tankeri u današnje vrijeme ne ulaze u pomorske luke, već ukrcavaju ili iskrcavaju svoj teret na terminalima, dosta udaljenim od luka.
– No, mi vodimo računa o našim posadama i o našim brodovima, bez obzira na financijske učinke, kazao nam je komercijalni direktor Tankerske plovidbe Dragan Gaćina i dodao kako uprava ove tvrtke iz sata u sat prati tamošnju situaciju i održava svoje kontakte na svjetskoj razini. Osim svega, danas je informatička tehnologija toliko napredna da se u svakome trenutku na ekranu u upravi tvrtke vidi svaki brod i dobivaju se sve potankosti o brodu koji se nalazi u bilo kojemu kutku svjetskih mora ili luka. Tako smo se jučer i sami uvjerili o lokacijama svakoga broda ove zadarske brodarske tvrtke i vidjeli gdje se nalaze svi njezini brodovi diljem svijeta.
Sedam zadarskih brodova inače posluje na Mediteranu, prevozeći naftu iz sjevernoafričkih zemalja u Europu, ali i drugdje. To su brodovi tipa aframax “Petar Zrinski”, “Frankopan”, “Dalmacija”, “Kornati”, “Dugi otok”, “Sali” i “Olib”. Oni ukrcavaju naftu na terminalima obalnih gradova poput libijskih Zuetine, Marsa El Berga, Es Sidora, Azzawya i drugih, a odvoze je uglavnom za Trst ili francuski Fos nedaleko Marseillea. Trst je luka za prihvat nafte ONVI-a, zajedničke kompanije više europskih zemalja. Inače, od Dragana Gaćine saznajemo i kako, primjerice, jedan brod Tankerske plovidbe tipa aframax prevozi odjednom između 80 i 100 tisuća tona nafte. Također saznajemo i kako za naručitelja ONVI-a brodovi Tankerske plovidbe prevezu i do 3,5 milijuna tona nafte na godinu. Zadarski su brodovi lani, 2010. godine, samo iz Libije za razne destinacije, a najviše europske, prevezli ukupno oko 8,5 milijuna tona nafte!
Naravno, Zadrani prevoze naftu i iz drugih sjevernoafričkih zemalja i zemalja Bliskoga istoka, ali najviše iz Libije, Egipta, Sirije i Alžira. Inače, naši brodovi ne prolaze kroz Sueski kanal, ali ne zbog tamošnjih najnovijih događanja, nego zbog starih problema s piratima koji, kako je poznato, vrlo često napadaju brodove u Adenskom zaljevu.
Saznajemo da se poslovanje s Egiptom gotovo normaliziralo, tamo vojska kontrolira situaciju, pa tako uredno posluju i agenti koji se brinu o prijevoznicima nafte. Slično je i s Tunisom, premda zadarski brodovi tamo rjeđe odlaze, imaju tek dva do tri ukrcaja godišnje. Tamo je bilo otkazano jedno putovanje, za Sfax.
I na kraju recimo da su se normalizirale izmjene posada na brodovima zadarskog brodara, što je u jednome trenutku zapinjalo, u dane kada su egipatske zračne luke bile u kaosu, a sada se odlasci ili dolasci posada provode uredno.