S obzirom na to da se svake godine prilikom upisa nove generacije srednjoškolaca pojavljuje problem velikog broja odlikaša s jednakim brojem bodova, iz Ministarstva su ovih dana stigle najave o uvođenju drugačijih kriterija prilikom upisa. Na taj bi se način, navodno, trebala izbjeći situacija da pojedini odlikaši zbog velike konkurencije ne mogu upisati željene gimnazije.
Zbog toga je prošle jeseni osnovano povjerenstvo koje je predlagalo da se uvede novo bodovanje uspjeha u osnovnoj školi, ukidanje pojedinih beneficija, ali i da se uvedu neke nove za izvrsne učenike.
Tako je Radovan Fuchs, ministar znanosti, obrazovanja i sporta, najprije predložio da se za upis u prvi razred srednje škole učenicima boduje i uspjeh u 5. i 6. razredu osnovne škole, a što bi olakšalo selekciju kandidata. Nakon što je ovaj prijedlog uznemirio osnovnoškolce, osobito današnje osmaše, koji nisu “na vrijeme” znali za ovakve uvjete, Ministarstvo je ipak promijenilo odluku. Objavljena je, naime, Odluka o elementima i kriterijima upisa, a prema kojoj će se, kao i do sada, u obzir uzimati samo opći uspjeh ostvaren u 7. i 8. razredu, dok je jedina upisna novost to da će se u situacijama kada dva ili više učenika imaju isti broj bodova gledati uspjeh iz svih predmeta.
Ministarstvo je također razmatralo i odluku o tome hoće li se prilikom upisa bodovati i ocjena iz vladanja, kao što je to bilo prošle godine, a od koje se, prema dosadašnjim saznanjima, ipak neće odustati.
Tako će prilikom upisa u srednje škole ovog lipnja postojati neke razlike kod upisnih kriterija, poput bodovanje uspjeha sedmog i osmog razreda te prosječne ocjene iz svih predmeta u ta dva razreda, dok se ranije bodovao samo uspjeh iz nekoliko važnih predmeta. Također, ranije su se prilikom upisa bodovali i rezultati postignuti na županijskim i državnim natjecanjima, a ubuduće će izravno upisivanje u željenu srednju školu biti osigurano državnim prvacima. Osim toga, ranije su vrhunski sportaši ostvarivali dodatne bodove, dok će oni sada ostvarivati izravan upis u srednju školu, a bodovanje završenih glazbenih i plesnih škola i dalje ostaje.
Ove su novosti komentirali i ravnatelji zadarskih osnovnih škola, a slažu se da kriteriji upisa u srednje škole zahtijevaju promjene.
– Mislim da bi bodovanje uspjeha od 5. do 8. razreda omogućilo najbolju selekciju pri upisu učenika u srednje škole. Osim toga, takvi uvjeti bi učenike motivirali, puno ranije bi se počeli truditi i to bi bilo puno korisnije i za njihov uspjeh ubuduće, kazala je Jasmina Matešić, ravnateljica OŠ Krune Krstića, istaknuvši da ipak uvođenje “male mature”, koja je također bila najavljivana, ne podržava, smatrajući je preskupom, nepotrebnom i prestresnom za djecu te dobi.
Matešić je ovom prilikom podržala i spomenuto bodovanje vladanja, koje se od prošle godine provodi na način da učenici čije je vladanje izvrsno dobivaju jedan bod prilikom upisa. Kako je istaknula, učenicima je stalo da iskoriste i taj jedan bod i zato se puno primjerenije ponašaju, a što je nastavnicima znatno olakšalo rad.
I Branko Matulina, ravnatelj OŠ Zadarski otoci, naglasio je kako smatra da bi, ako ne od petog, bodovanje uspjeha barem od šestog razreda olakšalo selekciju učenika pri upisu u srednje škole.
– Podržavam ministrovu odluku da se i dalje boduje uspjeh u sedmom i osmom razredu, a da se, ako je to potrebno, uzima prosjek ocjena iz svih predmeta, jer na taj način se dobiva općenitija slika znanja pojedinog učenika. Ipak, iako peti razred za učenike predstavlja ono teško prijelazno razdoblje zbog kojeg često ostvaruju lošiji uspjeh, mislim da bi se uspjeh u šestom razredu mogao uzimati u obzir, kazao je Matulina, podržavši također i odluku o bodovanju vladanja učenika, zahvaljujući kojoj i srednja škola koja upisuje nove učenike može dobiti kompletniju sliku svakog pojedinca.
Ipak, Marko Marin, ravnatelj OŠ Šimuna Kožičića Benje, navodi da se iznad svih spomenutih ideja i odluka najviše zalaže za uvođenje “male mature”, za koju smatra da bi bila najstvarniji pokazatelj znanja učenika.
– Konačna ministrova odluka nije loša i mislim da će imati učinka, ali po mom mišljenju, bi u ovom slučaju najbolje rješenje bila mala matura. Jasno mi je da je to složen projekt, zahtjevan, skup, a možda i prestresan za učenike, ali tek tada bi ocjene učenika bile usklađenije s njihovim znanjem, kazao je Marin, naglasivši također da smatra da bi se u obzir trebala uzimati i sva sudjelovanja učenika na školskim natjecanjima, a bodovati bi ih se trebalo ovisno o njihovu plasmanu.