Sređivanje zemljišnih knjigaJoš jedan neplanirani trošak za vlasnike stanova
Još jedan neplanirani trošak za vlasnike stanova
Do 31. prosinca 2012. godine sve zgrade u Hrvatskoj sa svim svojim posebnim dijelovima moraju biti upisane u zemljišne knjige, jer će takozvana knjiga položenih ugovora prestati postojati. Naravno, tu novu birokratsku proceduru platit će vlasnici stanova.
Naime, krajem 2009. godine na snagu je stupila izmjena i dopuna Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima koja je propisala obvezu pokretanja gore navedenog postupka. Nakon što se postupak provede i svi stanovi i zgrade se upišu u zemljišne knjige, izdat će se sudska rješenja i novi vlasnički listovi, a knjiga položenih ugovora prestat će postojati.
No, građanima je najvažnije to što cijeli postupak nije besplatan. Na riječkom području, gdje su tvrtke za upravljanje zgradama počele slati ponude, cijene se kreću od pet kuna po četvornom metru, do modela gdje referentna točka nije četvorni metar stana nego cijeli stan. Tako upis u zemljišne knjige za zgrade sa šest stanova košta 750 kuna po stanu, za zgrade od sedam do 15 stanova cijena je 660 kuna po stanu, zgrade sa 16 do 25 stanova plaćaju 580 kuna po stanu, dok one s 26 i više stanova imaju cijenu od 510 kuna po stanu (prema tablici riječkog Tehgrada).
Trošak platiti iz zajedničke pričuve?
U većini slučajeva sugerira se da se ovaj trošak upisa u zemljišne knjige financira za cijelu zgradu iz sredstava zajedničke pričuve, iako neki upravitelji svoje klijente savjetuju suprotno, kako bi na zajedničkom računu kuće ipak ostalo novca za druge potrebne zahvate i popravke, piše Novi list.
A što se procedure tiče, prvo tvrtka upravitelj zgrade treba pozvati predstavnika stanara da prikupi punomoći od suvlasnika stanova u zgradi, a potom pred sudom pokreće postupak povezivanja zemljišne knjige i knjige položenih ugovora.
Cijeli posao košta jer većinu posla obavljaju odvjetnici. “Ono što se naplaćuje je vrlo zahtjevan administrativni posao prikupljanja niza dokumenata, poput svih vlasničkih listova u zgradi, izvoda iz katastra, identifikacije katastarske čestice, međuvlasničkog ugovora i slično, a još se izdvajaju materijalni troškovi, odnosno troškovi sudskih i upravnih biljega i drugih pristojbi”, objasnila je za Novi list Karmen Vukorepa, direktorica riječke tvrtke za upravljanje zgradama i nekretninama Rumat.