Cijena novoizgrađene dionice autoceste od Ravče do Vrgorca, koja je u četvrtak puštena u promet, trebala je biti puno niža od 1,1 milijarde kuna – tvrdi Mirko Pranić, bivši predsjednik vrgoračkog SDP-a i dugogodišnji gradski vijećnik. Prema njegovim riječima, državni proračun u tom je poslu oštećen za oko 500 milijuna kuna, jer je “umjesto već ugovorene jeftinije (južnije) trase od Ravče preko padina Rilića i Staševice do čvora Ploče izabrana aktualna varijanta preko Bunine prema Vrgorcu i Novim Selima”.
– Hrvatske autoceste (HAC) su 6. travnja 2005. godine potpisale ugovor o izgradnji 19,4 kilometra duge dionice između čvorova Ravča i Ploče, vrijedan 2,13 milijardi kuna, po kojemu je taj dio trebao biti dovršen do kraja 2008. godine. Ta trasa prozvana je “crvenom varijantom”, za nju je izdana i lokacijska dozvola, a da je izgrađena, bila bi znatno jeftinije i bolje rješenje za Vrgorac od postojeće varijante – naglašava Pranić i dodaje: – Međutim, nedugo nakon toga došlo je do promjene trase, pa je izabran sjeverniji, tzv. plavi potez preko Bunine prema budućem čvoru Ploče.
S vrgoračke strane to je pokrenula aktualna gradska vlast na čelu s gradonačelnikom Borisom Matkovićem i poduzetničkom braćom Pivac, što su s državne razine podržali tadašnji premijer Ivo Sanader, predsjednik Sabora Luka Bebić te ministar prometa Božidar Kalmeta uz veliku podršku građevinskog lobija. Tada su nas uvjeravali da će ta nova “plava” varijanta biti za 340 milijuna kuna jeftinija od “crvene”, no ispalo je da je skuplja za 500 milijuna kuna.
Mogli su ‘pumpati’ cijenu
Na temelju takvih navoda nije teško zaključiti kako SDP-ovac tvrdi da je izmještanje već ucrtane dionice između čvorova Ravča i Ploče poskupilo ali i produljilo izgradnju trenutačno najjužnijeg dijela Dalmatine, jer je tek otvorena dionica do Vrgorca, a na preostalih devet kilometara do čvora Ploče čekat će se još oko godinu i pol.
Zbog kršenja Zakona o javnoj nabavi i postupaka vezanih uz promjenu trase, Prekršajni sud u Zagrebu kaznio je bivše predsjednike Uprave HAC-a Marija Crnjaka i Juricu Prskala s 50 tisuća kuna, te HAC kao pravnu osobu sa 500 tisuća kuna, jer za novu “plavu” trasu nisu izradili projekt, troškove i dokumentaciju.
– Osnovni razlog znog čega se nisu odlučili za “crvenu” varijantu bila je već dogovorena cijena radova na toj dionici, dok su na sada izgrađenom potezu mogli stalno “pumpati” ukupnu cijenu izgradnje preko dopunskih ugovora. Preko noći su promijenili prostorni plan Splitsko-dalmatinske županije kako bi dobili sve potrebne dozvole za gradnju.
Tada su nas Bebić, Kalmeta i Crnjak u gradskoj vijećnici uvjeravali kako je za Vrgorac bolja “plava” varijanta. Žao mi je što je gradska vlast nasjela na to i prokockala sve šanse za kvalitetan razvoj. Bebić je time otvorio prostor za napredak Metkovića i dijela zapadne Hercegovine – zaključuje Pranić.
Spoj s koridorom 5C?
Bilo kako bilo, ali ostaje činjenica da je od cjelokupne političko-gospodarske kampanje i obećanja vezanih uz izgradnju autoceste prema Dubrovniku na terenu vidljivo kako će potkraj iduće godine Dalmatina stići tek do granice s BiH u blizini Ljubuškog. Logika govori kako će se naša autocesta tu jednog dana spojiti s dijelom koridora 5C koji prolazi teritorijem susjedne države, a osim deklarativnih najava nastavka radova prema Dubrovniku nema nikakvih konkretnih pojava.
Zbog toga među stanovništvom svih zainteresiranih okolnih područja vlada strah da bi autocesta A1 na potezu između Vrgorca i Metkovića “naglo” mogla skrenuti prema granici s BiH te kako bi se prema Dubrovniku moglo stizati dijelom Jadransko-jonske autoceste kroz istočnu Hercegovinu.
Kako će, dakle, izgledati nastavak izgradnje Dalmatine prema jugu, i hoće li svega toga uopće biti, sada je teško kazati, jer se spekulira i o brzoj cesti preko neumskog koridora, pogotovo kada je posve očito da pelješki most odlazi u drugi ili treći plan zbog manjka novca, graničnih prijepora i političkih sukobljavanja.
mate primorac
gordan zubčić
HAC: Sve u skladu sa zakonom
U HAC-u su nam rekli kako nije bilo nikakvih dodatnih ugovora vezanih uz izgradnju autocestovne dionice od Ravče do Vrgorca, nego da su svi radovi izvedeni prema ugovoru od 8. travnja 2008. U Hrvatskim autocestama su dodali kako je sve obavljeno “u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi”.M.P.