Hrvatska nogometna liga više ne stanuje na Hrvatskoj televiziji! Nakon 21 godine tradiciji gledanja domaćeg nogometa na ekranima javne televizije je odzvonilo.
Tvrtka Digitel komunikacije koja je od Udruge prvoligaša kupila TV prava za utakmice Prve HNL u razdoblju od 2011. do 2015. godine, nije pristala na ponuđeno od strane HTV-a, već je odlučila prava prijenosa ponuditi i prodati drugome.
Da je i zadnja rata kredita u pitanju, nakon 21 godine suza krene na oko. Elem, tuga, ili radost? Potez koji će oživjeti hrvatski nogomet, ili potez zahvaljujući kojem će isti taj nogomet imati još manje poklonika? Novi poraza HTV-a, ili tek puka istina da u ovom trenu postoji u ovoj zemlji i bolji platiša od javnog servisa!? Čini se, priča je ovo u kojoj svi odgovori vrijede.
Kronološki, prvo su se u srijedu priopćenjem oglasili s HRT-a. U njemu se kaže i to kako »unatoč silaznoj putanji interesa javnosti za utakmice HNL-a, unatoč svim problemima kroz koje HNL prolazi, a isključivo u interesu hrvatskog nogometa, HRT je za manji broj utakmica nego prošle sezone, ponudio 10 posto veću cijenu. Usporedbe radi, da bi HNL zbog svojih gledatelja zadržao na svojim ekranima, HRT je za jednu sezonu HNL-a nudio gotovo kao za dvije godine Lige prvaka!«
Televizije bez interesa
Koji sat kasnije odgovor Digitela, odnosno Ivana Blažička nekadašnjeg djelatnika HTV-a, a danas direktora tvrtke Sportska dimenzija koja članica Digitel komunikacija. Slučajno ili ne Blažičko prije svega oštro nasrće na svoju bivšu redakciju pa među ostalim kaže i kako je Sportski program HTV-a koristio tek 12,5 posto potencijala TV prava, te često neadekvatno pratio utakmice.
No, zato u priopćenju ne piše ni kakvi su novci u igri, ni na kojoj će se to televiziji prenositi utakmice HNL-a.
Branko Laljak , direktor zaprešićkog NK Inter i novoizabrani predsjednik Udruga profesionalnih klubova prve Hrvatske nogometne lige, je određeniji.
– Klubovima i ljudima koji ih vode prigovaraju da su nesposobni i da ne znaju osigurati sredstva, a kada se potrude naplatiti svoj proizvod, onda se bune. Vani, u inozemstvu u strukturi prihoda klubova prihodi od prodaje tv prava dosežu do 50 posto, u Hrvatskoj dva do tri posto. Dugo godina HRT je bio monopolista i hrvatskom nogometu je dao onoliko koliko je htio, a to nije dogovor dvaju partnera – jasan je Laljak.
Ivica Blažičko kazat će u svom priopćenju i kako su utakmice HNL najgledaniji sportski program u Hrvatskoj. Kako neslužbeno saznajemo činjenica je da je nogomet subotom bio za dva posto gledaniji od programskog sadržaja koji bi se subotom vrtio kad nogometa nije bilo. No, činjenica jest i to da su subotom od Drugog programa HTV-a na kojem bi bio nogomet gledaniji praktički bili svi. Emisija o HNL-u je, naime, u prosjeku nosila 6,9 posto gledanosti, dok je Prvi program HTV u prosjeku subotom dok je nogometa imao gledanost od 11,5 posto, a Nova TV i RTL iznad devet.
Najgledanija utakmica prošle, zadnje sezone HNL-a na HTV-u bio je derbi Dinama i Hajduka onaj do 31. ožujka sa gledanosti od 15,7 posto. Najslabiju gledanost zabilježila je utakmica Cibalija-Zagreb od 3,2 posto. Što se NK Rijeke tiče najviše se na malim ekranima gledao sraz Rijeke i Hajduka 12,2 posto, Rijeka-Dinamo dosegli su 8,8 posto, Rijeka-Slaven Belupo 6,8, a primjerice utakmica Rijeka-Karlovac imala je 5,2 posto gledanosti. Reklo bi se gledano jest i to pristojno, ali da je najgledanije i nije.
Udruga je stoga, kako kaže, prodala prava za daljnju prodaju za to specijaliziranoj tvrtki, tvrtka je, prema njegovim saznanjima, u završnici pregovora sa zainteresiranim televizijama, i u konačnici će, ne dvoji, polučiti najbolji rezultat a to znači i čim više novca za Udrugu.
Laljak pri tom ne vidi problematičnim ni onaj dio ugovora između Udruge i Digitela u kojem se kaže da Digitel s TV postajom koja ima nacionalnu koncesiju mora minimalno osigurati izravni prijenos jedne utakmice po svakom kolu.
Televizije s nacionalnom koncesijom za sada, naime, ne pokazuju ama baš nikakav interes za utakmice NHL-a.
Laljak međutim poručuje kako će i taj detalj biti zadovoljen. Na upit koliko dobra ovaj prekid suradnje s HTV-im nosi samom nogometu kaže: »Mi sve radimo s ciljem da nogomet bude što popularniji, kvalitetniji i da je gledatelja više. Sve radimo u dobroj vjeri i namjeri.«
No, nije li svojevremeno na HTV-u išla i emisija »Volim nogomet« također specijalizirana za HNL koju je Programsko vijeće HRT-a preziralo, a Udruzi ne da nije nosila dobit nego je Udruga morala po skidanju emisije s malih ekrana podmiriti manjak u iznosu od 764.000 kuna.
– To je bio projekt u dobroj vjeri i namjeri za pojedince – rezolutan je Laljak.
Gazdi financijski plus
Sa strane Udruge nema tu ništa sporno. Svoj su interes ako ništa zaštitili kad su prodali prava Digitelu do lipnja 2015. godine i to za 12 milijuna kuna godišnje.
Koji je međutim interes televizijama da za velike novce kupuju proizvod za koji se voli reći da nije dobar? S HTV-a ne kriju da su nudili novca koliko daju za prava prijenosa dvije sezone Lige prvaka.
To je, navodno, blizu 7 milijuna kuna, no opet navodno se već pojavio onaj tko nudi i 10 milijuna kuna.
Kuloari bruje, u igri je T-Com, a nogomet bi trebao biti sastavnim dijelom njihovih televizijskih paketa. Ima i onih koji u svemu vide dugoročniju računicu. Čeka se da Liga 16 bude za koju godinu Liga 10 klubova što bi trebalo i oživjeti interes za nogomet. Nogomet je jednostavno postao tržišna roba? Koliko vrijedna!?
– Sve vrijedi onoliko koliko netko za to želi i može platiti. Mislim da su u igri velike cifre – kazuje Davorin Štetner direktor Kreator grupe i čovjek koji je srušio sve uvriježene postulate kupovine sportskih tv prava onog trena kada je HTV-u pred nosom kupio prava Formule 1.
Formula se sada vrti na mreži regionalnih televizija i sve su naznake da će već na kraju prve sezone donijeti svom ‘gazdi’ financijski plus. Što se pak tiče HTV-a Štetner smatra da javni servis novac od pristojbe ne treba trošiti na komercijalne sadržaje, ali imati Formulu 1 ili nogomet i više je od prestiža.
– Problem je HRT-a je što se ne bave svojim potentnim projektima koji bi im mogli donositi novaca i do kojih im je, barem tako tvrde, stalo. Oni su i Formulu mogli imati i to na komercijalnim osnovama samo da su se tome dovoljno posvetili – kazuje Štetner.
Sve nas ovo na koncu vraća na početak na jedinu čvrstu istinu da nogometa domaćeg više na HTV-u biti neće. Tržište je učinilo svoje. Valja nam se na to jednostavno naviknuti.