Brojne nesreće koje su se proteklih tjedana dogodile duž Jadrana ponovno su aktualizirale pitanje osposobljenosti i iskustva vlasnika i(li) voditelja brodica i jahti.
Koliko god je upravljanje plovilom specifično u odnosu na vožnju automobila, priča se već na prvoj stepenici razlikuje, jer je za stjecanje vozačke dozvole potrebno najmanje 30 sati prakse na poligonu i cestama, dok se do naših otoka i modrih granica s Italijom može isploviti s važećim ispravama, ali bez minute provedene na moru. Ipak, čini se da će se propisi postrožiti nakon ulaska Hrvatske u EU, te da će tek tada, ali samo za nove kandidate, biti obvezna i plovidbena praksa.
Aktualni propisi, naime, govore da put prema voditelju brodice najviše C-kategorije ili zapovjedniku jahte počinje polaganjem ispita za voditelja brodice A-kategorije kojemu može pristupiti svaka osoba starija od 15 godina, i to bez pohađanja tečaja.
Ako nakon uplate 750 kuna položi ispit koji uključuje temeljna znanja o pomorskim propisima, ta osoba može upravljati brodicom do sedam metara dužine opremljenom motorom do 20 konjskih snaga, i to u zonama udaljenim do šest milja od obale. Svjedodžbu za upravljanje brodicom do 12 metara dužine može dobiti osoba starija od 16 godina nakon što položi znatno složeniji ispit od A-kategorije, ali također bez plovidbene prakse.
Štoviše, osoba ne mora pohađati tečaj, nego samo platiti 475 kuna za ispit i uspješnim polaganjem steći ovlaštenje da na brod može i ukrcati do 12 osoba. Prva amaterska razina za koju je obvezno posjedovanje plovidbenog iskustva, ali i pohađanje tečaja jest zvanje voditelja brodice C-kategorije, čemu može pristupiti svaka osoba iznad 18 godina starosti i s najmanje završenom osnovnom školom. Nakon 25 sati ili prosječno četiri dana provedena u klupama pomorskih učilišta, kandidat može pristupiti ispitu i nakon uspješnog polaganja dobiti ovlasti za upravljanje brodicom nosivosti do 30 brutotona u hrvatskim vodama, ali i izvan njih.
Manjim jahtama za iznajmljivanje, sukladno važećem pravilniku, nakon položenog ispita mogu upravljati osobe starije od 18 godina, ali sa završenom najmanje trogodišnjom srednjom školom i – jednom godinom plovidbenog iskustva na trgovačkom brodu, odnosno trogodišnjim “stažem” u statusu voditelja brodice C- kategorije.
Još su stroži zahtjevi za zapovjednika jahte do 500 tona nosivosti, gdje se traži navršenih 25 godina života, te dvije godine časničkog staža na trgovačkom brodu ili godinu provedenu u statusu zapovjednika manje jahte. U svakom slučaju, rapidno povećanje broja domaćih i stranih plovila na Jadranu, a time i rast broja nautičara sa spornim ili nikakvim iskustvom, moralo se odraziti na ukupnu sigurnost plovidbe.
Zbog toga će postrožavanje propisa za stjecanje pojedinih zvanja u amaterskoj plovidbi biti svojevrstan imperativ kako bi se barem zakonski spriječile nove tragedije na moru iako su problemi najčešće plod nesavjesnosti i neopreznosti voditelja i vlasnika brodova.
GORDAN ZUBČIĆ
Mizerne kazne od 300 do 800 kuna
Prema odredbama Pomorskog zakonika, kazne za osobe koje upravljaju brodicama ili jahtama bez odgovarajuće dozvole o osposobljenosti kreću se između 300 i 800 kuna. U svakom slučaju, te su kazne premale u odnosu na moguće posljedice njihova neznanja ili manjka plovidbenog iskustva iako posjedovanje svjedodžbi ne jamči odgovarajuću pripremljenost za trenutačne uvjete na moru.