Zadar je spomenut kod gospodarskih projekata Njemačke u Hrvatskoj za vrijeme posjeta kancelarke Angele Merkel premijerki Jadranki Kosor.
Konkretno o Zadru se pisalo u njemačkim medijima za praćenja razgovora o mogućim, kao i tekućim gospodarskim projektima.
– Navodi se kako je premijerka Kosor njemačkom gospodarstvu ponudila prvenstveno investicijske mogućnosti u sektoru energetike i izgradnje infrastrukture, podsjetivši da se u Hrvatskoj zajedno s njemačkim partnerima radi na vjetroelektranama, čija je investicijska vrijednosti 70 milijuna eura te da je u izgradnju luke Zadar već investirano 236 milijuna eura.
Kako kod nas u svemu postoje najmanje dvije škole mišljenja i istine, počevši od one da je čaša napunjena do polovice za nekog polupuna, a za drugog poluprazna, brzo je uslijedila reakcija Radimira Čačića koji konstatira:
– U razgovorima Jadranke Kosor i Angele Merkel izdvojena su dva projekta. Od njih je ključni i najveći projekt luka Gaženica u vrijednosti od 236 milijuna eura. U ovoj se zemlji kredit počinje nazivati velikim gospodarskim projektom. Riječ je o kreditu Europske investicijske banke i njemačke KFE. Kredit može biti bolji ili lošiji, do sada smo uzimali uglavnom lošije, ali to nije ulaganje Njemačke, rekao je osvrćući se na prethodnu informaciju Čačić.
Dakle, Zadar je ipak dospio nečim u ove razgovore. Štoviše, prema navedenom ispalo bi da se Zadar i ovdašnji projekt Gaženica spomenuo kao najveći projekt koji se tiče Njemačke i Hrvatske suradnje. Što bi svakako bilo hvalevrijedno za Zadar u ovim sušnim vremenima kada investicija i razvojnih projekata u državi kronično nedostaje, a onim velikim o kojima se priča se zamjera predizborno značenje (Brijuni rivijera, Neumski most, sada i Kupari i sl.).
No, točna je i Čačićeva konstatacija da se radi o – kreditu. Naime, Europska investicijska banka za ovaj je projekt osigurala 100 milijuna eura kredita, dok je Njemačka razvojna banka osigurala daljnjih 120 milijuna eura. Točna kratica nije kako je u našim medijima objavljeno KFE već KfW. Tada smo u Zadarskom listu napisali:
Što je projekt Gaženica
Hrvatska je Vlada na sjednici u četvrtak donijela odluku o davanju državnog jamstva za kreditno zaduženje Lučke uprave Zadar u visini od 120 milijuna eura kod njemačke razvojne banke KfW zbog financiranja projekta „Nova luka Zadar” u Gaženici.
Također, Vlada je dala suglasnost za sklapanje ugovora o kreditu između Lučke uprave Zadar i KfW koji će se iskoristiti za financiranje izmještanja trajektnog terminala iz povijesne gradske jezgre Zadra i izgradnju nove trajektne luke u Gaženici u blizini teretne luke, 3,5 kilometra južno od gradskog središta.
Ukupna vrijednost projekta iznosi 220 milijuna eura, a osim ovog kredita projekt će se financirati zajmom Europske investicijske banke u visini od 100 milijuna eura. Početak izgradnje trajektnog terminala planiran je u 2008. godini, a završetak 2012. godine.
Nakon dovršetka autoceste, a u direktnoj svezi s njim, dovlačenje autoceste do Gaženice brzom spojnom cestom u gradnji, a čije otvaranje uskoro slijedi, riječ je o najvećem litoralnom projektu Zadra, odnosno jednom od oslonaca daljnje afirmacije Zadra i Zadarske županije kao područja pomorskog gospodarstva prvog reda.
Lučko, odnosno pomorsko gospodarstvo, ako je dobro posloženo, vrijedno je kao multiplikator gospodarstva. Procjene su da se na kunu obrnutu u lukama u principu obrne i pet pa i više kuna ukupno, što na cestama, kontrolama tereta, špediterskim i drugim uslugama, mogućnostima dorada ili prerada određenih tereta, osiguranjima i sl.
Luka je, dakle, infrastruktura koja omogućuje gospodarski rast i razvoj, ako je priča oko nje dobro posložena.
Glavno je da projekt ipak imamo
Vraćajući se na početak priče, složimo se da je riječ o najvećem razvojnom projektu u Zadarskoj županiji koji se trenuačno provodi. U njemu sudjeluje i Njemačka osiguranjem tih 120 milijuna eura. No, isto je tako točno da davanje kredita znači određenu razinu povjerenja i podrške, ali ne i klasično ulaganje. Ulaganje bi bilo ulazak u zajednički projekt uz zajednički udjel i rizik. Kredit s jamstvom Vlade to nije.
Gledano lokalno za Zadarsku županiju i Zadar, najvažnije je da se projekt ipak provodi bez zastoja i da se 2013. godine nadamo velikoj novoj luci u prometu.