Odjel za pedagogiju, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja i Centar “Stjepan Matičević” danas su na Sveučilištu u Zadru organizirali predstavljanje knjige „Djeca s teškoćama u inkluzivnom vrtiću i školi” autorice prof. dr. sc. Smiljane Zrilić. Riječ je o vrijednom izdanju koji je popunio prazninu u domaćoj literaturi, a posebna joj je vrijednost što na jednom mjestu donosi najvažniju zakonsku legislativu, znanstvena istraživanja te primjere dobre prakse.
Autorica je u zasebnim poglavljima obradila najčešće poteškoće s kojima se učenici, odgojno-obrazovni radnici i roditelji susreću, a to su poteškoće vida, sluha, govora, sniženih intelektualnih sposobnosti, poremećaji iz autističnog spektra, motoričke poteškoće, kronične bolesti, neprihvatljiva ponašanja, hiperaktivnost…
– Najviše prostora posvetila sam danas učestalom neprihvatljivom ponašanju djece rane i predškolske dobi i nižih razreda osnovne škole. To su situacije u kojima mi još uvijek imamo prostora u kojemu možemo djelovati, bilo da je riječ o agresivnosti, nametljivosti, potištenosti ili drugim manifestacijama takvog ponašanja. Nažalost, ako je dijete povučeno, mi to u institucijama teško uočavamo jer dijete ne ometa nastavu, a također mu je potrebna pomoć, istaknula je autorica.
Jedno od poglavlja, o specifičnim potrebama u učenju – disleksiji, disgrafiji i diskalkuliji – zaslužuje zasebnu knjigu, budući da je takvoj djeci potrebna specifična podrška.
– Ono što me najviše zabrinjava je da sve više djece ne voli školu, to je strašna stvar. Mi smo kao djeca, uz puno strožije roditelje i nastavnike, voljeli školu zbog druženja, prijateljstava i simpatija, dok danas vidimo da djeca, jer se boje neuspjeha ili imaju neku poteškoću, ne vole ići u školu. Integracija nije dovoljna bez inkluzije, dijete je potrebno pohvaliti, potaknuti da bude aktivno u onim područjima u kojima je uspješno, istaknula je Zrilić.
Jedna od recenzentica knjige, dekanica Kineziološkog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku prof. dr. sc. Vesnica Mlinarević rekla je kako je potreban dodatan angažman svih sudionika odgoja i obrazovanja kako bi se provela uspješna socijalizacija djece koja su ranije često bila institucionalizirana i marginalizirana.
Promotorica izv. Prof. dr. sc. Matilda Karamatić Brčić istaknula je kako svaki učenik, koji ima bilo kakav oblik neprihvatljivog ponašanja poput plašljivosti, potištenosti, povučenosti, nametljivosti, laganja, prkosa… traži svoje mjesto u sustavu.
– Kroz 12 poglavlja ove knjige inkluzija u odgojno-obrazovno kontekstu je prikazana s ciljem jasnog pozicioniranja svako ključnog sudionika tog procesa uz uvažavanje onoga najvažnijeg, a to je posebnosti svakoga učenika kao poticaja u svakodnevnom radu, a ne prepreke. U kontekstu procesa i učenja na tragu stjecanja potrebnih znanja i vještina za kasniji život rad, uloga i značaj spomenutog poticaja ima još veću težinu. Svi smo su odgovorni za uspješnost procesa, istaknula je Karamatić-Brčić.
Uime Uprave Sveučilišta autorici je čestitao prorektor prof. dr. sc. Zvjezdan Penezić.
– Svako dijete zaslužuje osjećati se sigurnim, zastupljenim, uključenim i voljenim u okruženju svoje učionice kako bi moglo učiti, napredovati i ostvariti svoj urođeni potencijal bez obzira na rasu, spol, etničku pripadnost, kulturu, vjeru ili sposobnosti. Odgajatelji u ranom djetinjstvu mogu svoj djeci pružiti ovo iskustvo kroz kulturno relevantnu pedagogiju koja povezuje učenje u učionici s dječjim iskustvima kod kuće i materinjim jezicima. Svakako vrijedi pročitati ovu knjigu koja će pomoći odgajateljima u ranom djetinjstvu promicati različitost, jednakost i inkluziju u svojim učionicama od istraživanja vlastitih nesvjesnih predrasuda i povezivanja s obiteljima iz različitih sredina do osmišljavanja razvojno. primjerenih, dosljednih politika usmjeravanja ponašanja stvaranja inkluzivnih programa, rekao je Penezić.