Nakon najave legalizacije bespravne gradnje, ali i ubiranja znatnih novčanih sredstava u sređivanju “papira” od vlasnika takvih privatnih kuća, i građanima koji žive u stambenim zgradama potiho se sprema financijski udar na kućni proračun.
Rok do kraja 2012.
Nedavno su se u većini zgrada pojavili dopisi u kojima stoji kako su tvrtkama-upraviteljima zgrada, temeljem Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, proširene ovlasti i obveze prema kojima su dužni pokrenuti postupak povezivanja knjige položenih ugovora i zemljišnih knjiga pred sudovima i drugim tijelima, te u njemu sudjelovati u ime svih suvlasnika najdalje do 29. prosinca 2012. godine.
Navedena izmjena Zakona o vlasništvu usmjerena je na sređivanje zemljišnoknjižnog stanja na nekretninama koje u naravi predstavljaju stambeno-poslovne građevine izgrađene prije 1. siječnja 1997. godine, u kojima se nalaze stanovi i posebni dijelovi kao što su poslovni prostori.
– Postupkom povezivanja omogućit će se suvlasnicima pravna sigurnost jer sadašnje stanje u katastru i zemljišnim knjigama ne odražava stvarno stanje nekretnine.
Pitanje je dana kad će banke kao kreditori ili kupci stanova početi uspoređivati stanje knjige položenih ugovora sa stanjem zemljišne knjige ili katastra i potom zahtijevati usklađene podatke kao preduvjet kupoprodajnom ugovoru ili kreditu.
U puno je slučajeva vlasnik stana upisan u Knjizi položenih ugovora u Općinskom sudu u Zadru, ali je zemljište na kojemu je zgrada podignuta društveno vlasništvo, a u katastru je nekretnina upisana, primjerice, na imenu GP Jadran Zadar i slično – objašnjavaju upravitelji.
I dok čitava pravna strana postupka i nije toliko sporna, iako su se stanovi u Zadru do sada prodavali i kupovali na kredit i bez provedenog postupka povezivanja, krajnje je upitan način financiranja čitave stvari.
Ceh urednima
Naime, u postupku povezivanja upravitelj sudjeluje u ime i za račun svih suvlasnika, obrazlažući da je ovlašten pokrenuti postupak isključivo za cijelu zgradu, odnosno kada zgrada ima više ulaza, postupak se može pokrenuti samo zajedno za sve ulaze zgrade.
A stvar uopće nije jednostavna jer treba pokrenuti upravne postupke radi pribavljanja dokumentacije, izraditi ispravu sa svim dijelovima nekretnine, angažirati ovlaštenoga geometra bude li neophodno, pokrenuti sudski postupak upisa posebnih dijelova nekretnine te u ime svih suvlasnika sudjelovati u postupku.
Trošak postupka povezivanja, sudske i upravne pristojbe, izradu geodetskog elaborata, razne takse, naknadu upravitelju i drugi troškovi podmirivat će se iz sredstava zajedničke pričuve zgrade – najavljuju upravitelji.
S obzirom na to da u većini zgrada pričuvu ne plaćaju svi stanari, te da provođenje ovrha za neplatiše, za razliku od efikasnih HTV-ovih i telekomunikacijskih haračlija, zbog trome pravne države uglavnom pada u zastaru, jasno je da će ceh državi, odvjetnicima, geometrima i upraviteljima za postupak čija je svrha u konačnici vrlo upitna – platiti samo oni stanari koji plaćaju pričuvu, dok će se neplatiše izvući, odnosno za njih će platiti susjedi.
Čak i za poslovne prostore u zgradama, garaže i slične objekte čiji vlasnici također u pravilu ne plaćaju pričuvu, novac će se izvlačiti iz zajedničke pričuve. A to je u stvari krađa, pa čak i – kršenje ljudskih prava.
Osiromašeni fond
U većini zgrada postoji puno veća potreba za održavanjem prostora i popravcima nego za povezivanje zemljišnih knjiga i knjiga položenih ugovora. Nitko još ne zna koliko će taj postupak koštati, ali će sasvim sigurno opustošiti ionako jadne pričuve. Postupak usklađenja knjiga trebao bi svatko platiti za sebe, a ne posezati (prisilno) za fondom iz kojega se zgrada nužno održava da potpuno ne propadne