O problemu komunikacije između liječnika i pacijenta dr. Dubravka Finka, predsjednica zadarske podružnice Hrvatske udruge za prava pacijenta ističe da u društvu općenito nedostaje komunikacije, a osobito unutar ranjivih skupina društva kao što su djeca , bolesnici, invalidne, nezaposlene, siromašne osobe… Iz tog razloga, važno je osvijestiti društvo, upozoriti na taj problem.
– Sveobuhvatna površnost, uvukla u sve pore društva! No, u području zdravstva to može imati i pogubne posljedice jer povjerenje između liječnika i pacijenta, koje čini osnovu komunikacije, nažalost je vrlo ozbiljno narušeno. Već kolaju i anegdote – kad ideš doktoru, povedi sa sobom i doktora, govori dr. Finka, dodajući da se ta anegdota, može primijeniti i na druge profesije u Hrvatskoj, odvjetnike, suce, bankare, poreznike, građevinare…
Narušeno povjerenje, ističe dr. Finka, danas se zamjenjuje velikom količinom svih mogućih zakona, kojima bi se trebala urediti baš svaka životna situacija. To je, kako kaže, dr. Finka, apsolutno nemoguće .
– Zadarska podružnica Hrvatske udruge za prava pacijenata stalno komunicira s pacijentima. Pacijenti se obraćaju našem savjetovalištu iz različitih razloga. Primjerice, radi prava pacijenata, i prava osiguranika, ali dolaze nam i s pitanjima o pravilnom liječenju određenih bolesti, što naravno nije u našoj nadležnosti, kaže dr. Finka.
Od 2002. godine, dakle otkako postoji Europska povelja o pravima pacijenata, broj proklamiranih prava se neprestano povećava , što samo po sebi govori o povećanom stupnju nepovjerenja, ali i novih okolnosti s kojima se suočavaju pacijenti i liječnici i ostalo medicinsko osoblje.
– Najveći problem o kojem govore svi sudionici zdravstvenog sustava je vrijeme odnosno nedostatak vremena za komunikaciju s pacijentima. Osobno s takvim stavom se ne mogu složiti u potpunosti jer mislim da je problem u neadekvatnoj preraspodjeli vremena. Samim time ugrožena su i sva ostala prava pacijenata, osobito pravo na pravodobno i uspješno liječenje, kaže dr. Finka dodajući da će učenje komunikacijskih vještina, poboljšati samu komunikaciju, s tim da će pacijent postati pravi partner u procesu liječenja.
U konačnici, to će rezultirati većom učinkovitošću samoga liječenja. Unatoč učinkovitosti, dr. Finka smatra da se problem komunikacije ne može riješiti bez rješavanja nedostatka liječnika u zdravstvenom sustavu.
– Nedavna najava ministra zdravstva da će u sustav “ubaciti” 20 milijuna kuna za smanjenje listi čekanja u određenim djelatnostima također pokazuje šum u komunikacijskom kanalu. Naime, takva izjava, šalje pogrešan dojam da je problem u novcu, a ne u nedostatku liječnika, koji bi sada, nakon “ubacivanja” novca, trebali obaviti dodatni obujam posla pored svog redovnog radnog vremena u kojem obavljaju te iste zadaće, govori dr. Finka, nastavljajući da će liječnici, pored svojih dežurstava i pripravnosti zbog kojih imaju satnicu i po 280 sati mjesečno, osobito u manjim i srednjim bolnicama, sada dobiti i dodatan posao.
U takvoj situaciji, liječnicima ne ostaje vremena za kvalitetnu komunikaciju s pacijentima. Dr. Finka, u ovom slučaju stavlja naglasak na važnost kvalitetne komunikacije jer samo takva komunikacija može rezultirati pozitivnim efektima. Kvalitetna komunikacija liječnika i pacijenata, okosnica je i Europske povelje o pravima pacijenata, čije odredbe spajaju interese tih dvaju subjekata u zdravstvenom sustavu.
– Primjećujem, da u zadnje vrijeme, na našim sastancima sve više se spominje komunikacija između liječnika i pacijenta te način na koji se ona mora odvijati. To je nešto na čemu inzistiram, na što i osobno upozoravam jer znam koliko je to važno. Iz tog razloga, na odjelima smo uveli dnevnu satnicu za informiranje o zdravstvenom stanju pacijenta. Takva praksa u zadarskoj Općoj bolnici funkcionira posljednjih šest mjeseci. Uz to, unatrag dva mjeseca, na odjelima imamo i lekte o pravima pacijenata, kaže dr. Nakić, dodajući da su se zahvaljujući novoj praksi smanjile pritužbe pacijenata na liječnike, s kojima se kao ravnatelj zadarske Opće bolnice često susretao.
Dr. Nakić ističe da je pomanjkanje komunikacije između liječnika i pacijenta veliki problem, a vodi do nepotrebnih tenzija koje se nerijetko stvaraju među njima. Komunikacija, uvelike ovisi i o karakteru, kako liječnika, tako i pacijenata. Jedni i drugi su ljudi, pa se kao takvi i razlikuju.
O problemu komunikacije između liječnika i pacijenta dr. Dubravka Finka, predsjednica zadarske podružnice Hrvatske udruge za prava pacijenta ističe da u društvu općenito nedostaje komunikacije, a osobito unutar ranjivih skupina društva kao što su djeca , bolesnici, invalidne, nezaposlene, siromašne osobe… Iz tog razloga, važno je osvijestiti društvo, upozoriti na taj problem.
– Sveobuhvatna površnost, uvukla u sve pore društva! No, u području zdravstva to može imati i pogubne posljedice jer povjerenje između liječnika i pacijenta, koje čini osnovu komunikacije, nažalost je vrlo ozbiljno narušeno. Već kolaju i anegdote – kad ideš doktoru, povedi sa sobom i doktora, govori dr. Finka, dodajući da se ta anegdota, može primijeniti i na druge profesije u Hrvatskoj, odvjetnike, suce, bankare, poreznike, građevinare…
Narušeno povjerenje, ističe dr. Finka, danas se zamjenjuje velikom količinom svih mogućih zakona, kojima bi se trebala urediti baš svaka životna situacija. To je, kako kaže, dr. Finka, apsolutno nemoguće .
– Zadarska podružnica Hrvatske udruge za prava pacijenata stalno komunicira s pacijentima. Pacijenti se obraćaju našem savjetovalištu iz različitih razloga. Primjerice, radi prava pacijenata, i prava osiguranika, ali dolaze nam i s pitanjima o pravilnom liječenju određenih bolesti, što naravno nije u našoj nadležnosti, kaže dr. Finka.
Od 2002. godine, dakle otkako postoji Europska povelja o pravima pacijenata, broj proklamiranih prava se neprestano povećava , što samo po sebi govori o povećanom stupnju nepovjerenja, ali i novih okolnosti s kojima se suočavaju pacijenti i liječnici i ostalo medicinsko osoblje.
– Najveći problem o kojem govore svi sudionici zdravstvenog sustava je vrijeme odnosno nedostatak vremena za komunikaciju s pacijentima. Osobno s takvim stavom se ne mogu složiti u potpunosti jer mislim da je problem u neadekvatnoj preraspodjeli vremena. Samim time ugrožena su i sva ostala prava pacijenata, osobito pravo na pravodobno i uspješno liječenje, kaže dr. Finka dodajući da će učenje komunikacijskih vještina, poboljšati samu komunikaciju, s tim da će pacijent postati pravi partner u procesu liječenja.
U konačnici, to će rezultirati većom učinkovitošću samoga liječenja. Unatoč učinkovitosti, dr. Finka smatra da se problem komunikacije ne može riješiti bez rješavanja nedostatka liječnika u zdravstvenom sustavu.
– Nedavna najava ministra zdravstva da će u sustav “ubaciti” 20 milijuna kuna za smanjenje listi čekanja u određenim djelatnostima također pokazuje šum u komunikacijskom kanalu. Naime, takva izjava, šalje pogrešan dojam da je problem u novcu, a ne u nedostatku liječnika, koji bi sada, nakon “ubacivanja” novca, trebali obaviti dodatni obujam posla pored svog redovnog radnog vremena u kojem obavljaju te iste zadaće, govori dr. Finka, nastavljajući da će liječnici, pored svojih dežurstava i pripravnosti zbog kojih imaju satnicu i po 280 sati mjesečno, osobito u manjim i srednjim bolnicama, sada dobiti i dodatan posao.
U takvoj situaciji, liječnicima ne ostaje vremena za kvalitetnu komunikaciju s pacijentima. Dr. Finka, u ovom slučaju stavlja naglasak na važnost kvalitetne komunikacije jer samo takva komunikacija može rezultirati pozitivnim efektima. Kvalitetna komunikacija liječnika i pacijenata, okosnica je i Europske povelje o pravima pacijenata, čije odredbe spajaju interese tih dvaju subjekata u zdravstvenom sustavu.
– Primjećujem, da u zadnje vrijeme, na našim sastancima sve više se spominje komunikacija između liječnika i pacijenta te način na koji se ona mora odvijati. To je nešto na čemu inzistiram, na što i osobno upozoravam jer znam koliko je to važno. Iz tog razloga, na odjelima smo uveli dnevnu satnicu za informiranje o zdravstvenom stanju pacijenta. Takva praksa u zadarskoj Općoj bolnici funkcionira posljednjih šest mjeseci. Uz to, unatrag dva mjeseca, na odjelima imamo i lekte o pravima pacijenata, kaže dr. Nakić, dodajući da su se zahvaljujući novoj praksi smanjile pritužbe pacijenata na liječnike, s kojima se kao ravnatelj zadarske Opće bolnice često susretao.
Dr. Nakić ističe da je pomanjkanje komunikacije između liječnika i pacijenta veliki problem, a vodi do nepotrebnih tenzija koje se nerijetko stvaraju među njima. Komunikacija, uvelike ovisi i o karakteru, kako liječnika, tako i pacijenata. Jedni i drugi su ljudi, pa se kao takvi i razlikuju.