Kako bi bili što konkurentniji na tržištu i kako bi cijenama mogli konkurirati velikim trgovačkim centrima, prošle godine u Zadru je osnovano Udruženje trgovaca Zadarske županije, a od prošloga tjedna dio su velike mreže Saveza udruga malih trgovaca Hrvatske.
Trenutačno je u zadarskoj udruzi 68 članica te 80 do 85 trgovina diljem županije ovisno o sezoni. Mali trgovci zapošljavaju između 300 i 350 zaposlenih, i to nakon što su mnoge male trgovine zatvorene. Cilj im je da se u njihovu udrugu priključe svi mali trgovci, kako bi mogli postići što bolje uvjete s proizvođačima i dobavljačima.
– Cilj našega ulaska u Savez bio je prije svega konkurentnost cijena te da nas dobavljači prepoznaju kao ozbiljnog partnera na području Republike Hrvatske. Do sad su se trgovci dijelili na velike i male, recimo, tu su trgovački lanci malih formata i po veličini smo jednaki, a oni imaju puno bolje uvjete. Ulaskom u Savez udruga po broju trgovina i članova veći smo ili jednaki trgovačkim lancima. Već imamo 500 članica u Savezu i ovisno o sezonalnom karakteru između 650 i 750 trgovina, kaže Zoran Paleka, predsjednik udruženja, dodajući da u Savezu još uvijek nisu Osijek i Dubrovnik te se nada da će se i oni uskoro udružiti i priključiti njihovu radu.
Promovirati trgovinu
Prvo što će napraviti je poslati pismo namjere sa svojim uvjetima svim vodećim tvrtkama i dobavljačima te će ovisno o dogovorenim uvjetima dati i preporuke svojim članovima gdje će ostvariti bolje uvjete za robu.
– Već sljedećeg tjedna šaljemo pismo namjere svim vodećim proizvođačima i veleprodajama kako bi nas shvatili kao ozbiljnog poslovnog partnera te da nam omoguće iste ulazne cijene kao velikim trgovačkim lancima. Odgovorno tvrdimo da će naš promet na razini Hrvatske biti preko milijardu kuna, a time smo peti na tržištu i razlika u prometu je nebitna između nas i lanaca poput NTL-a ili Ultre. Mala trgovina drži 30 posto tržišta i opstat će jer ima lokalni karakter i nalazimo se tamo gdje neće doći veliki centri. To je u interesu i građana, kaže Paleka.
Prije nekoliko mjeseci mali trgovci su se žalili na postupke TDR-a i Agrokora te na nesavršenu konkurenciju i želju za monopolom.
– Najviše fokusa bilo je na cigaretama. TDR nam je srezao ugovore na tako minimalne iznose da se mi nismo mogli pokrivati, ali ne samo da su na taj način pokušali raditi, već su tražili i prekid suradnje s drugim dobavljačima cigareta. Željeli su veći udio na tržištu nego su zaslužili, a sad im je promet na razini Hrvatske manji za 17 posto. Agrokor nam je najveći partner, ali nije jedini. Želimo bolje uvjete nego imamo, sve u skladu s mogućnostima. Želimo da mali trgovci imaju ono što zaslužuju te, ako netko ima bolje ulazne cijene u odnosu na količinu robe, da ih i mi dobijemo, govori Paleka, ističući da male trgovine u odnosu na opseg poslovanja moraju tražiti svoje mjesto na tržištu i biti konkurentni.
Na kraju razgovora još jednom je pozvao male trgovce da se jave udruzi, članarina se ne plaća, a jedina želja im je promovirati trgovački posao i biti konkurentni s cijenama.