S drugim polugodištem počele su pomalo i pripreme za državnu maturu. Maturanti se pripremaju u svojim domovima, u školama, a sve više i u privatnim obrazovnim agencijama, što je za većinu roditelja velik trošak, do kojeg možda nije trebalo doći.
Jesu li dodatne pripreme u privatnim agencijama potrebne samo “kampanjcima” koji nisu redovito ispunjavali svoje obveze ili je plaćanje priprema za maturu potrebno većini učenika? A možda i većina učenika uči “kampanjski” jer u razredima od trideset učenika često nemaju motivacije ili prilike za kontinuirano ponavljanje i ispitivanje gradiva.
Maturantice Gimnazije Jurja Barakovića kažu da polaganje državne mature ne bi trebalo biti toliko teško, s obzirom da se radi o gradivu koje se četiri godine učilo, ako se tijekom cijele srednje škole zaista učilo.
Jedan dio priprema imaju u školi jer su im, kažu, neki profesori izašli u susret.
– Uglavnom bi se sami trebali pripremati, više nego u školi, a ovi profesori koji imaju dobru volju da nas pripremaju, za to nisu dodatno plaćeni, rekla je maturantica Dora Kvarantan.
Djevojke kažu da se najveća panika digla oko matematike, koja je uz hrvatski i strani jezik, obvezan predmet na državnoj maturi, a slažu se i da je onim učenicima koji se odlučuju za prirodoslovne fakultete puno teže.
Privilegirani ili motivirani
Jana Morović se priprema za medicinski fakultet i na maturi će imati ukupno šest predmeta, uz obvezne još biologiju, fiziku i kemiju jer se to boduje na upisu na medicinu.
– Nije sad lako sjetiti se svega što smo dosad učili iz svih tih šest predmeta, još su “prirodni” teži nego društveni, tako da ću i privatno ići na pripreme za državnu maturu, rekla je Jana.
Kažu da su u Zadru pripreme skuplje nego u Zagrebu ili Splitu pa će jedna od njih platiti paket sa svim obveznim predmetima 2.500 kuna.
Ivona Delija dodaje da je maturantima strukovnih škola još i teže jer moraju polagati državnu maturu po gimnazijskom programu pa imaju i više posla u pripremama.
Sve u svemu, ove maturantice kažu da je sve bilo bolje kad su postojali prijemni ispiti jer sad za upis u određene fakultete moraju polagati i državnu maturu i prijemni ispit, a poanta državne mature u startu je i bila da zamjenjuje ta dva postupka.
Iz dvije zadarske agencije za obrazovanje doznajemo da prijava za pripreme za državnu maturu ima jako puno.
U školu engleskog jezika Langlia prošle jeseni je krenula grupa od 12 učenika, što je maksimalni broj za jednu grupu u ovoj školi, a sad su u tijeku upisi za pripreme u drugom polugodištu. Oni koji su krenuli na jesen za 50 sati engleskog jezika plaćaju 2.400 kuna, a oni koji krenu u ovom polugodištu za 30 sati će platiti 1.300 kuna. Kako kaže Susan Shaw Manenica, voditeljica Langlije, sve se može platiti na rate, ali žao joj je što obrazovanje, bez obzira je li privatno, nije dostupno svima.
– Privatne škole se tretiraju kao svaki drugi biznis pa sam pokrenula inicijativu smanjenja PDV-a u obrazovanju, isto kao što se najavljuje u turizmu. Neki kažu da ovdje dolaze djeca koja su privilegirana, a ja bih voljela da tu dolaze djeca koja su motivirana. Ovdje se ne uči zbog straha od ocjena, već zbog sebe, da se to iskoristi poslije kroz život, kaže Shaw Manenica.
Neki uče engleski privatno od osnovne škole, kako kaže Shaw Manenica, velika je razlika između njih i onih koji dođu kasnije.
Od ispita do ispita
– Učenicima koji dolaze kod nas na pripreme nedostaje osnovna gramatika engleskog jezika, ne čitaju dovoljno, ne uče riječi… Za učenje živog jezika važno je biti pismen, ali posebno je važno znati govoriti, a često mi se čini da nemaju dovoljno prilike pričati, već da uče napamet. Kroz puno godina rada, shvatili smo da u školi učenici vrlo malo pišu na engleskom, a na državnoj maturi se od njih traži esej od 250 riječi. Onda ih toga bude strah jer nije mala stvar napisati esej od 250 riječi, čak i na hrvatskom jeziku, govori Shaw Manenica, dodajući da je esej od 250 riječi po standardu Cambridgea napredna razina.
Aida Bogdan, vlasnica agencije intelektualnih usluga Acro, kaže da su pripreme brži, jasniji i učinkovitiji način da polaznici budu spremni za glavni događaj na kraju srednje škole.
– Neformalni smo i neovisni, imamo svoju metodu priprema u kojoj je polaznik individualiziran, a sve bez nepotrebnog pametovanja. Pripreme su najbrži put temeljite rekapitulacije srednjoškolskoga gradiva na jasan, shvatljiv i pregledan način. Gradiva jest puno, ali Acro svojim imenom stoji iza onog što tvrdi, a to je da su kod nas pripreme maksimalno učinkovite. Od polaznika se traži dobra volja, redovitost i sudjelovanje, ističe Bogdan.
Interes maturanata za pripreme je, kaže, velik, a najveći interes je za grupnu pripremu obveznih predmeta, dok više od polovice polaznika bira i izborni predmet.
Rade Šimičević, ravnatelj Gimnazije Vladimira Nazora, kaže da privatne pripreme za državnu maturu ne bi trebale biti pravilo ponašanja.
– Mislim da se svaki učenik koji redovito izvršava svoje obveze i kontinuirano radi četiri godine u suradnji s profesorima može sam pripremiti za maturu. Prevladao je “kampanjski” način rada, od ispita do ispita i to škola s pravilima, normama i odgojnom komponentom treba promijeniti, govori Šimičević, dodajući da su za obvezne predmete u Gimnaziji Vladimira Nazora organizirane pripreme, a da se za izborni predmet svaki učenik može obratiti svom profesoru. Kaže da je, osim toga, za obvezne predmete u satnici za maturante predviđen jedan dio sati upravo za pripremu za maturu.
Ruzarijo Šoša, koordinator za državnu maturu u Medicinskoj školi Ante Kuzmanića, također kaže da su u školi organizirane pripreme za usklađivanje s gimnazijskim programom.