Savjetovalište za zaštitu potrošača u Splitu svakog dana zaprimi najmanje 15 do 20 pritužbi građana. Suradnici splitskog Savjetovališta – Nela Kovačević, voditeljica, Ante Tičić, savjetnik za komunalne usluge, te Zagorka Krvavica, savjetnica za telekomunikacije, iznijeli su nam najčešće primjere manjih i većih prijevara.
1) DIGITALNA VAGA
“Kupila sam kilogram oraha u trgovini po cijeni od 70 kuna. Kad sam došla kući i stavila orahe na svoju vagu, vidjela sam da su mi “ukrali” dva dekagrama.”
Savjetovalište: Čest je slučaj da u trgovinama startnu poziciju digitalne vage namještaju na dva dekagrama i to tako što je “zaštićuju” svojim brošurama ili reklamnim lecima, umjesto tankom prozirnom folijom koja ne bi pridonosila težini. U ovakvim se slučajevima treba obratiti Državnom inspektoratu.
1_PREVARA POTROSACA
2) PROBLEMI SA SERVISOM
“Televizor mi se pokvario – imao sam sliku, ali nestalo je tona… Odnio sam ga serviseru koji je vidio da se kvar dogodio u jamstvenom roku. Nakon sedam dana vratili su mi televizor te ispostavili račun na iznos od 225 kuna uz koji je bila naznačena stavka “dijagnostika kvara”.
Savjetovalište: Primijetili smo da se ovakve, nezakonite radnje događaju zbog neriješenih odnosa na relaciji trgovac-serviser. Radi se o tomu da bi u jamstvenom roku trgovac ovlaštenom serviseru trebao podmirivati trošak popravka proizvoda, no kako se to, po svemu sudeći, ne čini, serviseri se pokušavaju naplatiti od samih kupaca navodeći vrlo često tu stavku “dijagnostika kvara”. U ovom konkretnom slučaju vjerojatno su zamijenili tonsku karticu, a kako zamjenu dijelova u jamstvenom roku ne smiju naplaćivati, oni su se “pozvali” na “dijagnosticiranje problema”.
3) KONTROLORI HRT-a
“Nisam platio tri mjeseca RTV pristojbu, pa mi je na vrata došao kontrolor Hrvatske radiotelevizije tražeći da njemu platim 240 kuna.”
Savjetovalište: Naplatu na licu mjesta može izvršiti samo policijski službenik, kad je riječ o nekakvoj mandatnoj kazni. Čak i u slučaju da kontrolor HRT-a ima iskaznicu s fotografijom, ne morate mu ništa plaćati u gotovini.
4) SKIDANJE MJERILA
“Distributer vode skinuo mi je mjerilo s poljoprivrednog zemljišta uz obrazloženje da nije bilo potrošnje, te da ga mogu dobiti natrag ako platim 600 kuna.”
Savjetovalište: Ovo je česta praksa tvrtke “Vodovod i kanalizacija”, pogotovo na području Kaštela. Apsurd je što ljudi koji su nam se žalili uopće nisu dužnici, već su im samo mjerila bila u mirovanju. Distributer vode smije skinuti samo neispravno mjerilo, i to radi baždarenja, a građane ni u kom slučaju ne smije lišiti opskrbe vodom.
5) PLAĆANJE RAČUNA
“Na šalter T-Coma išao sam platiti račun za telefonske usluge ovog operatora. Tamo su mi, međutim, naplatili proviziju u iznosu od pet kuna.”
Savjetovalište: Ako plaćate račune na šalterima davatelja te usluge (teleoperatora, distributera struje, vode), on vam ne bi smio naplatiti proviziju jer se ne radi o ekstra usluzi, već o redovnom poslovanju. Druga je stvar kad su u pitanju financijske institucije, poput banke ili Fine. U ovom konkretnom slučaju građaninu smo savjetovali da se obrati HAKOM-u (Hrvatska agencija za poštu i elektroničke komunikacije).
6) OVRHE I ODVJETNIČKI TROŠKOVI
“Za četiri neplaćene rate za RTV pristojbu, odnosno dug od 320 kuna, stigla mi je ovrha na iznos od 1200 kuna.”
To je problem na koji upozoravamo već godinu dana. Naime, radi se o tomu da je u većini slučajeva ovrha višestruko veća od samog duga što je nedopustivo, nemoralno, ali i nezakonito. Odvjetnici koji zastupaju ovrhovoditelje pišu ovršna rješenja koja uopće nisu u skladu s odvjetničkim tarifama. Strankama stoga savjetujemo da ne pobijaju dug, već troškove odvjetnika, i to tako što će napisati prigovor javnom bilježniku koji će to proslijediti Općinskom sudu.
7) ODVOZ OTPADA
“Suprug i ja živimo u privatnoj kući, a cijenu odvoza smeća plaćamo po broju kvadrata. Smatramo da je to nepravedno s obzirom na to da smo isti iznos izdvajali kad nas je u kući živjelo petero i sad kad nas je dvoje.”
Savjetovalište: To nije ni u skladu sa zakonom što nam je potvrdilo i Ministarstvo zaštite okoliša. Kvadrati ne proizvode otpad, nego ljudi, a neke tvrtke koje se bave odvozom smeća, primjerice, splitska “Čistoća” još uvijek na taj način rade obračun.
8) TELEOPERATORI
“Na vrata mojoj majci koja je stara i nepokretna pokucala je žena predstavivši se kao kontrolor T-Coma koji treba pregledati njezine uplatnice. Kako ih majka nije imala, jer joj račune plaćam ja, dala joj je podatke s osobne iskaznice. Nakon mjesec dana majku su nazvali iz tvrtke H1 i čestitali joj što je postala njihov korisnik.”
Savjetovalište: Kako se radi o “sklapanju ugovora izvan poslovnih prostorija trgovca”, pretplatnica treba podnijeti pisani zahtjev operatoru H1 za raskid tog ugovora, pozvati se na članak 34. Zakona o zaštiti potrošača ako nije primila tzv. prethodnu obavijest jer u tom slučaju pravo pretplatnika na raskid ugovora nije vremenski ograničeno. Potrošač ima pravo jednostrano raskinuti ovakav ugovor u roku od 14 radnih dana od dana primitka gore navedene obavijesti.
9) SKUPO ‘SURFANJE’
“Stigao mi je sporan račun za internet u iznosu od 16 tisuća kuna, ostvaren u roamingu. Pismeno sam se žalila operatoru koji je djelomično udovoljio mom prigovoru i smanjio dug na 12 tisuća.
Savjetovalište: Korisnik treba općom uplatnicom platiti dio računa za nesporni dio računa, a za ostatak se žaliti Povjerenstvu operatora za reklamacije. Operator je dužan odmah upozoriti svoje korisnike ako njihova potrošnja prijeđe više od dvostruke prosječne mjesečne potrošnje u zadnja tri mjeseca kako bi se izbjegla mogućnost zloupotrebe.
10) ZAMJENA ILI POVRAT NOVCA
“U trgovini sam kupila svečane cipele koje su koštale oko 1000 kuna. Već nakon prvog nošenja uočila sam da poprilično puštaju boju i to toliko da mi je to crnilo prodrlo kroz čarape na kožu. U trgovini kažu da nemam pravo na povrat novca.”
Savjetovalište: To nije točno. Morate pristati na zamjenski proizvod. Ako se, međutim, utvrdi da i druge cipele puštaju boju, osoba tada ima pravo na povrat novca.