Iako se rast cijena prehrambenih proizvoda i higijenskih potrepština očekivao već početkom ožujka, odmah nakon podizanja stope PDV-a na 25 posto, potrošači koji redovito obavljaju kupnju zamijetili su kako je dio artikala poskupio “u tajnosti”, prije desetak dana.
Primjera radi, pakiranje dječjih pelena Libero 6 koje se prije prodavalo za 87 kuna (u Bipi, primjerice, i tri kune jeftinije) u drugoj polovici ožujka poskupjelo je na 92 kune! Toaletni papir “Zewa delux” troslojni odnedavno također ima novu cijenu – 25 kuna, dok je još početkom mjeseca koštao tri kune manje. Ista je stvar i s WC-papirom “Lovely” koji je bio 17,50 kuna, a sad je 18,99 kuna.
Sve ‘cinije’
“Krešile” su, kažu kupci, i cijene prehrambenih proizvoda. “Dukatov” čokoladni puding koštao je 2,20 kuna, a sad mu je cijena 60 lipa viša, odnosno 2,80 kuna. “Jogobella”, voćni puding tvrtke “Zott”, poskupio je s 2,60 na 2,90 kuna… Vakumirana kava “Franck” od 250 grama, popularnija kao “ciglica”, skuplja je za čak četiri kune; prije je bila 15 kuna, sad je 19…
Trgovci s kojima smo kontaktirali demantiraju, međutim, da je došlo do bilo kakvih poskupljenja uzrokovanih povećanjem stope PDV-a.
– “Tommy” nije povećavao cijene, čak ni na artikle na koje je rastao porez, te smo praktično cjelokupno povećanje PDV-a prihvatili na teret vlastite razlike u cijeni. Onim artiklima na koje se primjenjuje snižena stopa PDV-a umanjili smo cijene – kazao nam je, među ostalim, Dario Mamić, direktor Sektora komercijalnih poslova u “Tommyju”.
Sličnu stvar rekli su nam i u “Konzumu”. Ni u ovom trgovačkom lancu, tvrde oni, maloprodajne cijene nisu rasle, a ujedno su razmjerno smanjene cijene onih proizvoda na koje se odnosi nova snižena stopa PDV-a od 10 posto. Primjerice, sok “Hipp” marelica od 200 ml sa 7,69 kuna pojeftinio je na 6,79, “čokolino” od jednog kilograma sada košta 46,49, umjesto dosadašnjih 51,99 kuna, a “čokolino lješnjak” od 500 grama jeftiniji je za tri kune – nova mu je cijena 24,99 kuna…
Iz “Plodina”, također, poručuju kako su oni cijene korigirali, ali jedino u smislu njihova snižavanja. Tu se ponajprije misli na artikle poput ulja, šećera, dječje hrane…
Neodrživo stanje
Uredništvo portala Supermarketi.info pitali smo kakva su njihova saznanja o eventualnim poskupljenjima, s obzirom na to da redovito objavljuju barometar cijena 140 proizvoda u sedam trgovačkih lanaca.
– U našem mjesečnom barometru za ožujak istaknuli smo kako nije došlo do značajnijih poskupljenja u odnosu na veljaču, ali smo napomenuli i kako takvo stanje zasigurno neće biti održivo na dulji period – kaže nam Domagoj Šojat s nezavisnog portala Supermarketi.info.
Da je to sasvim izvjesno, potvrđeno je i nakon neformalnog druženja ministra financija Slavka Linića s poduzetnicima okupljenima u Hrvatskoj udruzi poslodavaca. Tamo je ministar, prema izjavama sudionika, rekao kako će Vlada inicirati poskupljenja, što bi naše gospodarstvo trebalo učiniti konkurentnijim…