Jučer je obilježen Dan prava pacijenata. Predstavnici Udruge za zaštitu potrošača u Zadru istaknuli su kako im je cilj bio podsjetiti građane na njihova prava kao pacijenata, ali i na njihova prava kao aktivnih građana. Dubravka Finka, predsjednica Udruge za zaštitu prava pacijenata u Zadru na Narodnom trgu je, zajedno s kolegama informirala građane o njihovim pravima.
-Oni znaju koja su njihova prava i malo će se požaliti, ali kada trebaju ostvariti ta svoja prava i kada to treba reći na pravom mjestu, malo posustanu. Najveći problemi su dostupnost zdravstvene zaštite, dakle dugotrajne liste čekanja i pravo na informaciju, koje nije zaživjelo zbog nedostatne komunikacije.
Kada ići kod ravnatelja?
Dubravka Finka također nam je prepričala neugodna iskustva pacijenata, te je predložila što u takvim situacijama učiniti:
– Kada dobije nalaz, vrlo često se događa da liječnici u bolnicama kažu, javite se svom liječniku, on će vam sve reći. Kada dođe kod liječnika opće medicine, on kaže-pa zar vam oni nisu rekli. Dakle, kada pacijent dobije nalaz, treba reći- molim vas da mi objasnite što sad to znači. E, sad, ako je on u žurbi, on ga „otkanta”. Međutim, u tom trenutku, on treba ići kod ravnatelja, kaže Finka.
Liste čekanja – “liste kontrola”?
Ipak, nije sve tako jednostavno. Dubravka Finka kaže kako je teže riješiti probleme s listama čekanja, jer to nije uvijek lista čekanja nego „lista kontrola”. Neke stvari specijalisti naručuju nepotrebno, to može obaviti i liječnik opće medicine, drži Finka.
– Nije uvijek potrebna kontrola kod specijalista. I sada kada se javno u medijima objave greške ili komplikacije, specijalisti se boje da ne bi pogriješili, pa daju suviše pretraga da bi se osigurali. U tome i jest problem, pretjerana dijagnostika dovodi do grešaka, tako da je to začarani krug i moramo negdje stati, ističe predsjednica zadarske Udruge za zaštitu prava pacijenata i zaključuje kako bi trebalo napraviti jednu veliku analizu, jer su mnogi naručeni nepotrebno.
Specijalisti nemaju vremena za razgovor
Pacijenti se žale da su zakinuti, specijalisti s po 35 pacijenata dnevno kažu kako jednostavno nemaju vremena za razgovor s pacijentima. Na pitanje kako riješiti problem Dubravka Finka odgovara:
– Ne može se reći da se nema vremena. Jedan liječnik ima 35 pacijenata, ali nema i drugi. U ambulanti se baš ne radi od 8 do 15 sati. Bolja organizacija može dovesti do rješenja. S pacijentom, se ionako razgovara i sada su tu još četiri jasne rečenice. Naravno da svi govore o nedostatku vremena, ali tu je zapravo problem nedostatak komunikacije. Puno je telefona, mobitela, ne obraća se uvijek pažnja na pacijenta s kojim se razgovara.
Dubravka Finka, koja je u svakodnevnom kontaktu s pacijentima na kraju im poručuje da ne budu „jadni pacijenti” i da se zauzmu za svoja prava. Liječnicima i medicinskom osoblju pak poručuje da malo uđu u sebe i analiziraju svoje postupke te da se prema pacijentima ponašaju kao prema nekome svome.
– To je ustvari jedan dobar kućni odgoj, kaže Dubravka Finka.