HRVATSKA STRANKA ZELENIH – EKO SAVEZ, Županijska organizacija Zadarske županije, uputila je dopis Ministarstvu zaštite okoliša i prirode u kojem iznosi svoje stavove protiv izgradnje zračne luke u Stankovcima.
“Poštovane Gospođe i Gospodo,
Potaknuti mnogobrojnim porukama, pozivima i pismima lokalnog stanovništva upućujemo vam apel da se još jednom dobro razmotre svi negativni aspekti projekta Zračne luke Stankovci. U tu svrhu dajemo neke naše primjedbe:
– Izgradnjom a pogotovo korištenjem ZL Stankovci nanio bi se težak udarac rezervatu za ptice Vransko jezero. Kao što znamo zrakoplovi neće uvijek pravocrtno dolijetati do ZL i neće isto tako pravocrtno napuštati zračni prostor. Svaki aerodrom ima zone čekanja (Holding area) gdje zrakoplovi kruže čekajući na odobrenje za slijetanje u slučaju zauzetosti staze za slijetanje ili zbog nekog drugog razloga (magla, nevrijeme, jaka kiša, itd.). Kako je predviđeno da na ZL Stankovci budu mnogobrojni servisi za održavanje zrakoplova neminovno je da će ti isti zrakoplovi letjeti u okolici ZL, pa i nad Vranskim jezerom, u cilju PROBE motora i ostalih sistema. Takvi letovi se odvijaju u samoj okolici ZL i posebno su bučni. Na prostoru Vranskog jezera obitava oko 460.000 ptica godišnje, tj. 102 vrste, što one koje tu obitavaju (stanarke) ili se gnijezde (gnijezdarice) ili su pak na odmoru u preletu. Neke su strogo zaštićene, neke su čak na rubu izumiranja. Bukom zrakoplova sve vrste ptica sigurno će biti plašene, tjerane iz tog područja i neće se više ni zadržavati niti se gnijezditi. Tu neminovnost ne može nitko zanijekati.
– U zahtjevu za izgradnju ZL daje se “Referentni zrakoplov” Cessna Citation III sa 6-8 putničkih mjesta a u najavi operatera govori se o zrakoplovima 60 – 70 putnika (?!?). Tu se vidi da se baratalo sa malim zrakoplovom kada su se ispitivali mogući negativni učinci na to područja da bi studija prošla, a po izgradnji ZL na aerodrom će slijetati mnogo veći, teži i bučniji zrakoplovi. Manipulacija je očita!
– Dok su se čekale dozvole od nadležnih tijela baratalo se brojem od 17.000 slijetanja i polijetanja (?!?), sada se spominje u medijima brojka od 6.000, a realno neće biti više od 2.500 slijetanja i polijetanja, što čini 6-7 zrakoplova na dan. U blizini je ZL Zadar u Zemuniku koja ima dvije poletno-sletne staze smještene pod pravim kutom. To je jedini takav aerodrom u krugu od 700-800 Nm i dozvoljava slijetanje po svim pravcima iznimno jakog vjetra. Bilo bi pametnije, a ekonomski isplativije na postojećoj ZL Zadar izgraditi hangare, dodatne stajanke (jer mjesta, hvala Bogu, ima na pretek) nego ulagati milijune eura u nešto što ima vrlo sumnjivu ekonomsku isplativost.
– Prema prvim bombastičnim najavama buduća ZL Stankovci trebala bi zaposliti čak 500 osoba (?!?), potom je broj smanjen na 120, sada je broj ponovo smanjen na 60, a taj broj će sigurno pasti na puno manji broj zaposlenih. Tu se također manipulira sa lokalnim stanovništvom da bi se pod izlikom velikog broja radnih mjesta progurao projekt koji će definitivno ugroziti životinjski, naročito ptičji fond.
– Prema planovima za Zračne luke u našem području čak pet ZL bilo bi izgrađeno na samo 150 km zračne linije, tj. na svakih 30 km imali bi po jednu ZL. Zar to nije fikcija koju si naše društvo u ovom trenutku zaista ne može priuštiti. Od ZL Zadar na sjeverozapadu, bila bi slijedeća u blizini ZL Stankovci, pa potom ZL Pokrovnik kod Šibenika, potom ZL Split (u Resniku) i konačno ZL Šestanovci u Makarskom zaleđu (?!?). Da li se možemo ponašati ko pijani milijarderi dok na država grca u dugovima i dok je standard naših građani ispod svakog nivoa dostojanstva i potreba?
– Za potrebe Hrvatske vojske izgrađen je aerodrom u Zatonu, tik uz obalu i mnoga turistička mjesta i privlačnih plaža. Nikom ne pada u oči da je tu uloženo mnogo društvenih sredstava a da sada taj aerodrom sa betonskom pistom i svim pratećim sadržajima zjapi prazan i neiskorišten.
Taj aerodrom odigrao je važnu ulogu u Domovinskom ratu ali bi sada njegovom revitalizacijom i stavljanjem u pogon u turističke svrhe bio pun pogodak i koristan dodatak našoj turističkoj ponudi. Strani vlasnici zrakoplova i putnici koji unajmljuju charter zrakoplove (Avio-taxi) dobro bi prihvatili mogućnost slijetanja na taj aerodrom tik uz more. Takvi aerodromi u svijetu jako su popularni – Cannes (Mendelieu), Portorož, mnogi grčki aerodromi, itd. Projektom ZL Stankovci ispada da jedna ZL zjapi prazna u Zatonu, a izgrađuje se druga ZL u najvećoj blizini dragulja naše prirode – Vranskog jezera. Šteta po prirodu i ptičji fond bit će velika i neoprostiva.
U toku traženja dozvola za taj projekt čula su se mišljenja mnogih stručnih lica protiv tog projekta, ali, nažalost, ona su minorizirana ili marginalizirana. Smatramo da bi struka trebala dati svoju konačnu riječ.
Molimo da se još jednom preispitaju svi negativni i štetni učinci takvog projekta u blizini Vranskog jezera i unutar rezervata za ptice.”
Predsjednik županijske organizacije
HRVATSKE STRANKE ZELENIH –
EKO SAVEZA ( “ZELENI” ):
Zdravko Belušić, prometni pilot