Prva Međunarodna orguljaška škola za crkvene glazbenike u Zadru započela je u četvrtak 5. srpnja sa svojim sedmodnevnim održavanjem u dvorani sjemeništa Zmajević. Susret organiziraju Institut za crkvenu glazbu Albe Vidaković Katoličkoga bogoslovnog fakulteta u Zagrebu i Zadarska nadbiskupija. Cilj manifestacije je proširivanje znanja crkvenih glazbenika, upoznavanje s novom orguljaškom literaturom i produbljivanje znanja iz liturgike.
U tijeku škole održat će se i više orguljaških koncerata u zadarskoj katedrali, profesora i polaznika škole. Škola nudi individualni rad s polaznicima na orguljama u zadarskoj katedrali, crkvama Sv. Šime i Sv. Frane te zajednička predavanja iz crkvene glazbe.
Zadar kao mjesto održavanja je izabran zbog bogate glagoljaške baštine i velikog broja različitih vrsta orgulja na kojima se nastava održava uz svakodnevno vježbanje. Time se omogućuje postizanje autentične interpretacije skladbi različitih razdoblja i umjetničkih pravaca. Polaznici u Zadru kroz predavanja o organografiji i praktično vježbanje upoznat će orgulje u katedrali Sv. Stošije iz radionice Eisenbarth. To su veličinom treće orgulje u Hrvatskoj, nakon Zagreba i Đakova, a kvalitetom izrade; po volumenu, tipu dispozicije i velikim mogućnostima muziciranja među najboljima su u regiji.
U crkvi Sv. Šime polaznici će upoznati Beckerhardove dvomanualne orgulje, Jenkove orgulje u crkvi Sv. Marije benediktinki, u crkvi Sv. Mihovila jednomanualne orgulje Nakićevog tipa, a u crkvi Gospe Loretske orgulje iz vremena početaka prve elektrifikacije orgulja, istaknutog francuskog majstora, graditelja orgulja Louisa Debierra. Svi kršćani ne upotrebljavaju instrumente u liturgiji, kao katolici. “Istočna Crkva ne upotrebljava instrumente, nemaju problema sa crkvenom glazbom, ali nemaju i tako jaki razvoj glazbe. No da nije bilo instrumenata ne bi bilo ni baroka”, rekao je regens chori zagrebačke katedrale, predstojnik Instituta za crkvenu glazbu i ravnatelj orguljaške škole mo. Miroslav Martinjak, poželjevši da Institut ne potiče samo studij literature i ne nudi samo čitanje literature za koncerte, nego da se polaznici još više verziraju u liturgiju.
“Orgulje su glavni instrument u crkvama, ali je problem što ih sviraju ljudi koji to baš ne znaju ili su samouki. Zato su u Hrvatskoj posljednjih godina tendencije da se usavrši sviranje. Orgulje kao crkveni instrument u novije vrijeme postaju snažni koncertni instrument. U svim dokumentima Crkve stoji da je to instrument koji ima prvenstvo u liturgiji. Vrijedan, spretan orguljaš od liturgije može učiniti čudo, instrument zaista može biti glas radosti. Bilo bi dobro s vremenom uvesti i kako lijepo pratiti gregorijanske korale po modalnim zakonitostima”, rekao je mo. Martinjak.
Orgulje su konačno prihvaćene i na Drugom vatikanskom saboru. “I instrukcija o glazbi u bogoslužju Musicam Sacram nabraja što čini svetu glazbu: gregorijansko pjevanje, polifonija, pučka popijevka i orguljska glazba te glazba za druge instrumente koja je bila namijenjena za liturgiju. Orgulje su veličanstveni instrument koji svi dokumenti podržavaju. Ne da bi bile protiv drugih instrumenata, nego one su jedine moćne voditi veliku zajednicu. U katedrali se nekad okupi i više tisuća ljudi. Orgulje to mogu bez problema voditi, što drugi instrumenti ne mogu”, rekao je mo. Martinjak koji će se u izlaganjima referirati na Sveto pismo, kršćanske oce preko kojih se može doznati što se događalo u prva kršćanska vremena.
„Škola je poticaj kako možete utjecati na mlade ljude koji su već u glazbi, orguljama, pružiti im još više znanja, da više rade i na taj ih se način obogati. To je hvalevrijedan seminar na kojem se prenosi iskustvo i korigira polaznika. Svaki savjet mu znači i kazuje kojim putem krenuti prema većem profesionalizmu”, rekao je profesor povijesnog razvoja orgulja i organografije na Institutu za crkvenu glazbu i prof. orgulja na Glazbenoj akademiji u Ljubljani Mario Perestegi. Orgulje su najveći i najsloženiji instrument koji potječe s istoka, područja Kine, Japana, Indije.
Počeci orgulja se vežu za Panovu frulu, za kineski instrumet šeng i japanski šo. U Europu su došle s antikom, u antičko vrijeme afirmirane su u Europi. U srednjem vijeku su se selile s istoka na zapad. U Katoličkoj Crkvi su službeno od 13. st., od Milanskog koncila. U ime zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića sudionike je pozdravio i uspjeh u stručnom usavršavanju im poželio generalni vikar Zadarske nadbiskupije don Milivoj Bolobanić, a domaćin sudionicima je Žan Morović, dirigent Katedralnog zbora sv. Stošije Zadar, koji je predstavio sadržajan program Orguljaške škole u Zadru.