Pogođeni krizom Zadrani u sve većem broju prodaju kućno zlato. Ogrlice, narukvice, naušnice, privjesci, broševi… Sve ide, glavno da je zlatno i po mogućnosti što teže.
Zadnje dvije godine prodaja lomljenog zlata toliko je porasla da specijalizirane otkupne stanice u Zadru niču kao gljive poslije kiše. Gotovo da nema gradskog kvarta koji nema svoju otkupnu stanicu, a ni obitelji koja nije prodala barem koji komad zlata. Konkurencija među zlatarima toliko je porasla da nekada unosan posao – imati zlatarnicu, postaje tek prosječan privatni biznis. Još samo prije četiri godine grad Zadar je brojio upola manje zlatarnica i otkupljivača zlata, a prodaja obiteljskog “naslijeđa” bila je dio rutine tek malobrojnih Zadrana. Pločice s ugraviranim imenima, lančići s prve pričesti ili krizme čuvali su se brižno u ukrasnim kutijicama, spremni za iduće pokoljenje. Prodati uspomenu, dar, i nije bilo baš društveno prihvatljivo.
Vlasnici zlata za prodaju sramežljivo bi ulazili u zlatarnice i raspitivali se o otkupnoj cijeni, onako neobavezno si dobacujući u „brk” kako im lančić struže po madežu, a prsten izaziva nateknuće prsta. Danas se te “bajke” gotovo da više i ne mogu čuti, “prodavači” uredno idu od zlatarnice do zlatarnice, daju vagati svoj zlatni nakit i, naravno, zlatne zube te se nakon što su pronašli najbolju otkupnu cijenu odlučuju gdje će unovčiti svoj “kapital”.
– Otkupna cijena lomljenog zlata kreće se oko 150 kuna po gramu 14 karatnog zlata i uglavnom ne varira puno od zlatarnice do zlatarnice, od jedne do druge otkupne stanice. Riječ je o dobroj cijeni za lomljeno zlato, vrlo visokoj, a razlog je svjetska recesija koja već uvriježeno za sobom povlači i visoke cijene zlata. Kako se krizi ne vidi kraja, očekivanja su da će cijene zlata još više porasti, priča vlasnik jedne zadarske zlatarnice.
On dodaje da u njegovu zlatarnicu zbog otkupa najčešće ulaze žene, uglavnom starije dobi, a najučestaliji nakit koji mu se nudi jesu – naušnice.
– Starije gospođe najviše prodaju lomljeno zlato, uglavnom obiteljski nakit među kojim prednjače naušnice. Naušnice su inače najprodavaniji komad nakita u mojoj zlatarnici, a kako imam prilike čuti, i u ostalih kolega. Zlato se ne prodaje samo zbog krize, već i zbog visokih cijena koje postiže danas na tržištu pa su mnogi odlučili iskoristiti situaciju i upravo sada prodati zlato, dodaje zlatar.
I dok se zlato sve više i više prodaje, sve se manje i manje kupuje. Od nekoliko zlatara koje smo obišli saznajemo da im je prodaja jako pala, posebice ove godine. Još se donekle “drže” naušnice jer su uglavnom lagane i ne koštaju puno, no teži komadi nakita sve teže i teže napuštaju vitrine zlatarnica.