Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača, koji je na snagu stupio 21. srpnja ove godine, zabranjeno je naplaćivati opomene za neplaćene račune. Opomene ili obavijesti o dugu (ili kako god taj komad papira nazvali) čije se troškove naplaćuje, više ne smiju slati trgovci, javna poduzeća, teleoperateri, banke… No, nove zakonske odredbe, po svemu sudeći, mnogi zaobilaze!
Nakon što smo izvijestili o tome kako su banke opomene jednostavno preimenovale u “obavijesti” te ih nastavile naplaćivati, iako time krše zakon, jedan nas je čitatelj Indexa informirao o tome kako i Hrvatski telekom (HT) uredno i dalje pokušava od dužnika dodatni novac “izmusti” slanjem opomena od 20 kuna.
HT je njegovu reklamaciju, kako kaže, odbio, a iz Ministarstva gospodarstva, kojem smo poslali upit o ovom slučaju, našem čitatelju, ali i svima onima koji su se našli u istoj situaciji savjetuju: Prijavite ih Državnom inspektoratu!
HT-u ništa sporno jer je dugovanje nastalo prije 21. srpnja pa kažu da imaju pravo naplatiti opomenu, a poslali su je tek 10 dana nakon što je novi zakon stupio na snagu?!
“Dana 9. kolovoza 2012. dobio sam račun za HT fiksni telefon (koji je raskinut još u svibnju radi prelaska kod drugog operatera) koji se sastoji od zatezne kamate u iznosu od 1,28 kuna (vjerojatno jer sam račun u iznosu 134,66 kuna kojem je dospijeće oko 20. lipnja 2012. platio dana 18. srpnja 2012.) i od troškova opomene u iznosu od 20,00 kuna. Isto sam prijavio na HT-ov info telefon 9. kolovoza 2012. oko 9 sati te mi je operater rekao da tu nema ništa sporno jer je dugovanje nastalo prije 21. srpnja 2012. pa mi imaju pravo slati i naplaćivati opomenu iako je razvidno na računu da je ispostavljeni poslan dana 31. srpnja 2012. i na njemu još i uredno piše da na dan 30. srpnja 2012. nema nikakvih dugovanja (?!)”, naveo je čitatelj Indexa T.N. (podaci poznati redakciji, op.a.), dodajući kako mu nije jasno ni kako se opomena uopće može slati ako mu HT nikada nije ispostavio sam račun za tu zateznu kamatu u iznosu od 1,28 kuna.
Ministarstvo gospodarstva: HT je prekršio zakon!
“Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača koji je objavljen u Narodnim novinama broj 78, od 13. srpnja 2012., izmijenjen je članak 12. tako da je dodan novi stavak 5. koji glasi `Izdavanje opomene radi naplate dospjelih novčanih potraživanja nije dozvoljeno naplaćivati`. Nadalje, navedeni Zakon stupio je na snagu osmog dana od objave u Narodnim novinama, odnosno 21. srpnja 2012., te od toga dana nije dozvoljeno naplaćivati izdavanje opomene potrošačima radi naplate dospjelih novčanih potraživanja”, stoji u odgovoru Ministarstva gospodarstva na naš upit o navedenom slučaju.
“Potrošaču je nakon 21. srpnja 2012. operater pokušao naplatiti opomenu za dospjelo novčano potraživanje, što nije u skladu s gore navedenim člankom Zakona. Ukoliko trgovac u ovome postupi suprotno odredbama članka 12. stavka 5. predmetnog Zakona, na način da potrošaču naplatiti trošak izdavanje opomene, čini prekršaj iz članka 145. stavak 1. podstavak 5. Zakona o zaštiti potrošača, te je u tom slučaju potrebno uputiti prijavu Državnom inspektoratu, Petračićeva 4, Zagreb, koji vrši nadzor nad provedbom ovog Zakona”, dodaje se.