Zamjenik predsjednika Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazovanja te potpredsjednik Velikog vijeća istog sindikata prof. dr. sc. Igor Radeka sa Sveučilišta u Zadru jedan je od trojice aktera konferencije za novinare održane jučer na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu u povodu Svjetskog dana učitelja.
S ove tiskovne konferencije na kojoj su sudjelovali i predstavnci još dva sindikata iz Vertikale sindikata obrazovanja – Zvonimir Laktašić, predsjednik Sindikata hrvatskih učitelja, i Branimir Mihalinec, predsjednik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, sukladno atmosferi u kojoj se ove godine obilježava Svjetski dan učitelja i uoči velikog prosvjeda 11. listopada još je jednom odaslana poruka nezadovoljstva i razočarenja najnovijim potezima Vlade RH.
Dramatična situacija
– Najprije bih svim odgojiteljima, učiteljima, profesorima u srednjim školama i na sveučilištima, studentima te umirovljenim odgojiteljima, učiteljima i profesorima čestitao Svjetski dan učitelja uz želju da se više nikad ne ponovi sadašnji društveni kontekst koji je prosvjetare stavio na same društvene margine, poručio je dr. Igor Radeka koji nas je upoznao s najvažnijim naglascima konferencije za novinare u Zagrebu kao i s aktualnom situacijom u školstvu.
Za početak smo spomenuli Proglas sindikata za Svjetski dan učitelja ustvrdivši da je napisan u jednom poprilično dramatičnom tonu, na što je dr. Radeka podcrtao da sitacija u kojoj se hrvatska prosvjeta našla i jest dramatična.
– Suvremeno se društvo temelji na znanju jer suvremena tehnologija i industrije traže obrazovane ljude. Rezultati popisa stanovništva iz 2011. godine su poražavajući – 11 posto stanovništva je bez ikakve škole, a 39 posto ih je završilo samo osnovnu školu, što je ukupno nevjerojatnih 50 posto nisko obrazovanog stanovništva! Srednju školu završilo je 39 posto hrvatskih državljanja, od čega je 2/3 završilo trogodišnju školu, 3 posto ima višu školu te 6,5 posto visoku školu. I umjesto da se učini nešto kako bismo izišli iz krize, ova Vlada prosvjetarima smanjuje ionako već ispodprosječne plaće. Situacija je dramatična pa tako i proglas sindikata mora biti dramatičan jer su ljudi na rubu egzistencije. Mnogi razmišljaju i o izlasku iz profesije, kaže dr. Radeka koji je kao izvanredni profesor Odjela za pedagogiju Sveučilišta u Zadru proveo zanimljivo istraživanje među učiteljima osnovnih i profesorima srednjih škola Zadarske županije.
Devastirana učiteljska profesija
– Pokazalo se da bi čak jedna trećina učitelja i profesora zbog loše socioekonomske situacije i pada ugleda najradije izišla iz profesije. No, ljudi ipak ne ostaju jer je obrazovanje koje imaju usko specijalizirano i za njih na tržištu rada nema mjesta. Dakle, ostaju na poslu i to nezadovoljni statusom što se neminovno manifestira na kvalitetu obrazovnog sustava, kaže dr. Radeka navodeći da je primjetan trend da sve manji broj mladih želi izabrati učiteljsko zanimanje.
– Nekada, kada je ovo zanimanje imalo svoje dostojanstvo, za učitelje su se školovali najizvrsniji učenici. Danas to više nije tako. Sve se manje izvrsnih učenika odlučuje za profesiju čime se ona devastira, cijeli sustav atrofira, govori dr. Radeka koji upozorava da se ovakvim tretiranjem obrazovanja u pitanje dovodi i budućnost cijele zemlje.
Tužno je, nastavlja naš sugovornik, da upravo ova Vlada koja je prije izbora obećavala više sredstava za obrazovanje i znanost ističući da je obrazovanje poluga razvoja društva, ne samo da ih ne povećava, nego sredstva za obrazovanje još dodatno smanjuje.
– Danas je velika i jedina sreća da se ljudi za zvanje učitelja odlučuju iz ljubavi prema profesiji. Da nema toga, stanje bi bilo još puno gore, zaključuje dr. Radeka.
Zamjenik predsjednika Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazovanja te potpredsjednik Velikog vijeća istog sindikata prof. dr. sc. Igor Radeka sa Sveučilišta u Zadru jedan je od trojice aktera konferencije za novinare održane jučer na Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu u povodu Svjetskog dana učitelja.
S ove tiskovne konferencije na kojoj su sudjelovali i predstavnci još dva sindikata iz Vertikale sindikata obrazovanja – Zvonimir Laktašić, predsjednik Sindikata hrvatskih učitelja, i Branimir Mihalinec, predsjednik Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama, sukladno atmosferi u kojoj se ove godine obilježava Svjetski dan učitelja i uoči velikog prosvjeda 11. listopada još je jednom odaslana poruka nezadovoljstva i razočarenja najnovijim potezima Vlade RH.
Dramatična situacija
– Najprije bih svim odgojiteljima, učiteljima, profesorima u srednjim školama i na sveučilištima, studentima te umirovljenim odgojiteljima, učiteljima i profesorima čestitao Svjetski dan učitelja uz želju da se više nikad ne ponovi sadašnji društveni kontekst koji je prosvjetare stavio na same društvene margine, poručio je dr. Igor Radeka koji nas je upoznao s najvažnijim naglascima konferencije za novinare u Zagrebu kao i s aktualnom situacijom u školstvu.
Za početak smo spomenuli Proglas sindikata za Svjetski dan učitelja ustvrdivši da je napisan u jednom poprilično dramatičnom tonu, na što je dr. Radeka podcrtao da sitacija u kojoj se hrvatska prosvjeta našla i jest dramatična.
– Suvremeno se društvo temelji na znanju jer suvremena tehnologija i industrije traže obrazovane ljude. Rezultati popisa stanovništva iz 2011. godine su poražavajući – 11 posto stanovništva je bez ikakve škole, a 39 posto ih je završilo samo osnovnu školu, što je ukupno nevjerojatnih 50 posto nisko obrazovanog stanovništva! Srednju školu završilo je 39 posto hrvatskih državljanja, od čega je 2/3 završilo trogodišnju školu, 3 posto ima višu školu te 6,5 posto visoku školu. I umjesto da se učini nešto kako bismo izišli iz krize, ova Vlada prosvjetarima smanjuje ionako već ispodprosječne plaće. Situacija je dramatična pa tako i proglas sindikata mora biti dramatičan jer su ljudi na rubu egzistencije. Mnogi razmišljaju i o izlasku iz profesije, kaže dr. Radeka koji je kao izvanredni profesor Odjela za pedagogiju Sveučilišta u Zadru proveo zanimljivo istraživanje među učiteljima osnovnih i profesorima srednjih škola Zadarske županije.
Devastirana učiteljska profesija
– Pokazalo se da bi čak jedna trećina učitelja i profesora zbog loše socioekonomske situacije i pada ugleda najradije izišla iz profesije. No, ljudi ipak ne ostaju jer je obrazovanje koje imaju usko specijalizirano i za njih na tržištu rada nema mjesta. Dakle, ostaju na poslu i to nezadovoljni statusom što se neminovno manifestira na kvalitetu obrazovnog sustava, kaže dr. Radeka navodeći da je primjetan trend da sve manji broj mladih želi izabrati učiteljsko zanimanje.
– Nekada, kada je ovo zanimanje imalo svoje dostojanstvo, za učitelje su se školovali najizvrsniji učenici. Danas to više nije tako. Sve se manje izvrsnih učenika odlučuje za profesiju čime se ona devastira, cijeli sustav atrofira, govori dr. Radeka koji upozorava da se ovakvim tretiranjem obrazovanja u pitanje dovodi i budućnost cijele zemlje.
Tužno je, nastavlja naš sugovornik, da upravo ova Vlada koja je prije izbora obećavala više sredstava za obrazovanje i znanost ističući da je obrazovanje poluga razvoja društva, ne samo da ih ne povećava, nego sredstva za obrazovanje još dodatno smanjuje.
– Danas je velika i jedina sreća da se ljudi za zvanje učitelja odlučuju iz ljubavi prema profesiji. Da nema toga, stanje bi bilo još puno gore, zaključuje dr. Radeka.