Unatoč protivljenju dijela javnosti, sinoć se u Crkvi sv. Donata otvorila izložba “Šaman – zanatlija – umjetnik“ hrvatsko-američkog autora Branka Gulina. „Kontroverzna“ izložba nije privukla mase, ali zato su prisutna bila mnoga istaknuta imena zadarske likovne scene među kojima je likovni kritičar Vinko Srhoj, voditeljica Galerije umjetnina Nevena Štokić, ravnatelj Međunarodnog centra za podvodnu arheologiju u Zadru Mladen Pešić i drugi.
Nadalje, osim predstavnika medija, većinu posjetitelja činili su roditelji djece koja su sudjelovala u plesovima. Na njih nije utjecao apel „Voditelja molitvenih zajednica Obnove u Duhu Svetom Zadarske nadbiskupije“ koji su uoči otvaranja upozoravali na „opasnosti kojima roditelji izlažu djecu sudjelovanjem na tim performansima i prikazima šamanskih rituala?“. Na ulazu su djeca OŠ Šime Budinića maskirana u tradicionalne maske američkih Indijanaca dijelila suvenire, a sve su izradili sami na radionicama u Arheološkom muzeju i u školi.
Gradski vijećnik, Mate Lukić, koji je inače “čuvar prirode” u županijskoj ustanovi Natura Jadera, pomno je pratio otvorenje koje je započelo performansom dvije mlade plesačice Zadarskog plesnog ansambla. One su izvele „Ritual Majke zemlje i plodnosti“ koji se sastojao u plesu po zemljanoj površini i oblikovanju glinenih skulptura. Autor je htio ukazati na poremećaj ekološke ravnoteže uslijed crpljenja zemljinih resursa i ukazati na svijest o duhovnoj i materijalnoj vezi čovjeka i prirode, kako je najavio Damir Granić.
Međutim, Lukić je zatim na Facebook profilu iznio svoje dojmove s izložbe:
– Nisam prepoznao nikog osim dvije cure za koje znam kojoj grupaciji pripadaju, a vidio sam i „političkog analitičara i pretendenta na gradonačelničko mjesto s lijevog spektra”, rekao je Lukić misleći vjerojatno na profesora Svena Marcelića koji je izložbu posjetio sa sinom i svojom suprugom novinarkom.
Lukić je nakon prvog performansa napustio izložbu, jer je, kako kaže, postao živčan. Zbog toga nije vidio nesretnu gospođu kojoj je usred otvaranja izložbe pozlilo, pa sad ne znamo je li to zbog burgera koji je pojela netom prije ili su uzroci u metafizičkoj sferi.
Uslijedio je „Ritual zmije“ inspiriran tradicionalnim indijanskim plesom sa zmijama s ciljem prizivanja kiše za usjeve. Performans su izveli učenici petog razreda OŠ Šime Budinića pod vodstvom učiteljica Lipe Gulan i Blanke Šimićev.
Zadar nema Meštrovićev paviljon, ali ima Crkvu sv. Donata
Za kraj, posjetiteljima se obratio autor Branko Gulin koji je izrazio zadovoljstvo što se izložba realizirala upravo u ovom prostoru:
– Zadar nema Meštrovićev paviljon, ali ima Crkvu sv. Donata i druge mogućnosti za umjetnike koji žele ostvariti ambicioznije i kompleksnije sadržaje, a ova izložba je upravo to. Ona prenosi univerzalne poruke koje svi ljudi osjećaju, prenosi poruku ljubavi, suradnje, jedinstva i egalitarizma, kazao je Gulin koji ima razloga biti zadovoljan s obzirom na odjek koji je ostvarila izložba, a prepirke oko lokacije poslužile su kao idealna promocija.
Nakon performansa prisutne je također kratko pozdravila Morana Vuković, ravnateljica Arheološkoj muzeja. Naime, sv. Donat kao spomenik kulture pod nadležnošću je Arheološkog muzeja koji je odgovoran za ponudu sadržaja i organizator ove izložbe.
Konceptualni umjetnik Vlado Martek rekao je nekoliko riječi o izložbi za koju je rekao da predstavlja težnju i čežnju umjetnika za cjelinom.
– Na pola puta smo, naša intuicija da spojimo umjetnost kao materijalnu proizvod i duhovnu avanturu vodi tome da ne ispuštamo iz vida ono što su ljudi iz davnih vremena imali objedinjeno. Mi ne možemo na taj način djelovati, ali možemo kroz svoju spoznaju naglašavati jedinstvo i cjelinu i ključnu ulogu umjetnika danas.