Marketing je sve. Ove riječi najkraće opisuju trodnevni trening pod nazivom „Creation of a Brand Plan” (Stvaranje robne marke) koji je od 7. do 9. listopada održan u Skoplju u sklopu projekta „Organic Agriculture Innovation Platform”, financiranog od strane Europske komisije, Erasmus+ programa (Key Action 2 – KA 204 – Strategic partnerships for adult education).
Seminar je okupio polaznike iz četiri zemlje – Makedonije, Srbije, Bugarske i Hrvatske, članove nevladinih organizacija i djelatnike ustanova, a predavač je bio Petar Lazarov iz marketinške agencije „Macedonia – export”. Na treningu su sudjelovali ravnatelj Agencije za ruralni razvoj Zadarske županije (AGRRA) Vladimir Kovačević, zamjenica ravnatelja AGRRA-e Ivana Dević, te voditelj projekata u AGGRA-i Matej Mikulić, kao i predsjednica Ekološke udruge Zrmanja Vrelo Arijana Kratzin, te Krešimir Bukvić i Ira Ćurković iz udruge „Eko-Zadar” koja je partner u ovom projektu.
Lazarov, za kojim je dugogodišnje iskustvo u kreiranju niza uspješnih robnih marki, okupljenima je govorio o tome što je marketing, koliko je važan i kako ga dobro osmisliti ističući kako je, po njemu, upravo marketing najvažnija odrednica svakog proizvoda i usluge.
– Nekada su proizvodnja, marketing i prodaja bili podjednako zastupljeni u procesu od izrade do prodaje nekog proizvoda no danas je marketing na prvom mjestu. Nije stoga nimalo pretenciozno reći da je marketing sve, naglasio je Lazarov, objašnjavajući svoju tvrdnju na nizu primjera dobrog brendiranja. Ne zaustavljajući se samo na teoriji, okupljenima je prezentirao i neke „dosjetke”, koje je osobno osmislio, ne bi li proizvode na kojima je radio učinio zanimljivijim kupcima.
– Način razmišljanja prosječnog kupca je važan element u brendiranju proizvoda. Izvozimo, primjerice, nešto u SAD. Na deklaraciji je u prvom planu američki uvoznik, a onda pri dnu sitnim slovima piše “Made in Macedonia”. To su pojedinosti koje imaju važnu ulogu u prodaji nekog proizvoda. Jer mi ovdje okupljeni znamo za neke od odrednica naših zemalja. Mi znamo za, primjerice, bugarsku ružu ili makedonski ajvar, no znaju li to jedan Nijemac ili Španjolac? Oni sigurno znaju za francuska vina i sireve i većina će vam reći da su to odlični proizvodi iako ih možda nikada nisu probali. Stoga je važno znati ući u mozak prosječnog kupca, objasnio je Lazarov ističući koliko je važno prepoznati što određeni proizvod čini drukčijim od ostalih i zašto bi kupac kupio baš određeni proizvod, a ne neki slični.
Odgovorom upravo na to pitanje bavili su se sudionici treninga. Hrvatska grupa radila je na novigradskoj dagnji; osmišljavao se plan kako ju što bolje prezentirati kupcima, ali i kako iskoristiti tu jedinstvenu školjku u turističkom brendiranju novigradskog područja. Specifičnost novigradske dagnje je, kako se moglo čuti, u njezinoj veličini, čistoći mora te u možda i najvažnijoj odrednici – miješanju riječne i morske vode na lokacijama vađenja.
Održavanjem ovog treninga završava projekt „Organic Agriculture Innovation Platform” u sklopu kojeg je održan i trening za trenere u području ekološke poljoprivrede, te su objavljeni priručnici o brendiranju i ekološkoj poljoprivredi koji se mogu preuzeti na stranicama udruge „Eko-Zadar” i stranici projekta oaiplatform.com. Osim ova dva priručnika na engleskom jeziku, na stranicama udruge „Eko-Zadar” može se preuzeti i „Priručnik za ekološku poljoprivredu” preveden na hrvatski jezik.