Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motociklima i mopedima. Međutim, posljednjeg vikenda u veljači ove godine, u tri prometne nesreće su poginula dva vozača i putnica na motociklima te vozač mopeda.
Prošle godine na hrvatskim prometnicama smrtno je stradalo 49 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1.425 lakše ili teže ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju od 2016. do 2020. godine smrtno je stradao 261 vozač/putnik na motociklima i mopedima, dok ih je 9.121 lakše ili teže ozlijeđeno, podaci su koji stižu iz PU zadarske.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Ipak, zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama u kojima, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
– kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
– ne nose zaštitne kacige,
– kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
– precjenjuju svoje vozačke sposobnosti te istovremeno podcjenjuju opasnosti u prometu,
obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
– provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
– voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
– upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
– upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
– uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
– oduzimaju im prednost prolaska,
– prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu” bočnog ogledala,
skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
– prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama, mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
– prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
– uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu poput jakne, hlača, štitnika, čizmi i rukavica,
– zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih” boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
– provjerite tlak u gumama,
– upalite dnevno ili kratko svjetlo,
– ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
– poštujte dopuštena ograničenja brzine,
– prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti, odnosno stanju i karakteristikama ceste,
prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
– izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
– prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
– ne vozite slalom između vozila,
– kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
– predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
– vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
– vozite sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kada se krećete kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
– poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.