U petak je finale popularnog reality showa “Mesternes Mester” kojeg s nestrpljenjem očekuje 1.5 milijuna gledatelja u Norveškoj. Isti broj gledatelja posljednja dva mjeseca gleda kadrove iz Zadarske županije u kojoj su se krajem prošlog ljeta snimala natjecanja omiljenih norveških sportaša, redom olimpijaca.
Na današnjoj panel raspravi “Popularni reality dovodi norveške turiste”, koju su ovim povodom u sklopu EU projekta InnoXenia u Kneževoj palači organizirali ustanova INOVAcija i njihov Filmski ured Zadar, direktor predstavništva HTZ-a za Skandinaviju, Vedran Sušić, ispričao je kako je sve počelo.
– Godišnjem domjenku u Norveškoj 2018. godine odazvali su se predstavnici TV kuće Rubikon. Svjesni važnosti tog showa za turističku promociju, svim silama trudili smo ih dovesti u Hrvatsku. Presudan je bio dolazak u Zadarsku županiju po ne baš bajnim uvjetima, prisjetio se Sušić.
Upravo je on, unatoč olujnom nevremenu, uspio uvjeriti norvešku TV ekipu da je Zadarska županija idealna lokacija za sportske aktivnosti na otvorenome.
– Uvjerio nas je da će u rujnu krajolik izgledati predivno. Osjećali smo se dobrodošlima na svim lokacijama i vjerujem da će show privući brojne goste. Po vlastitom iskustvu znam da se jedva čekam vratiti ovog ljeta kada ću s obitelji unajmiti bungalov. Zbog zahtjeva televizijske kuće da se mjesta ne ponavljaju, 12. sezona bit će snimana na drugoj lokaciji, ali nadam se da ćemo se vratiti u 13. sezoni, rekao je putem video snimke Alexander Fjeld, producent Mesterness Mester koji je posebno zahvalio i „Ivani i Ivani”.
Jedna od njih dvije, Ivana Surać, bila je zadužena za ukupno 11 lokacija snimanja u Zadarskoj županiji – od Trga pet bunara i crkve sv. Dominika preko Kraljičine plaže u Ninu do vidikovca Kamenjak i plaža u Pakoštanima.
– Nije bilo teško naći lokacije jer na malom području imate spoj mora i planina, rijeka i jezera, ruralnih područja i modernih gradova, što je rijetkost u svijetu. Uspjeh je ovdje bio zagarantiran. Izazovno je bilo organizirati biciklističku utrku i bili smo presretni kad su nam rekli da ta utrka nikad nije uspjela kao u Hrvatskoj, rekla je Surać kojoj je ovo bio prvi takav angažman i najveći izazov u karijeri.
Druga Ivana koju je spominjao producent najgledanije norveške reality serije je Ivana Zrilić, voditeljica Filmskog ureda Zadar koji već godinama dokazuje da je njegovo osnivanje bio pun pogodak.
– Reality je teško dobiti zbog niza zahtjeva i žestoke konkurencije. Dva mjeseca prije snimanja sazvali smo sastanke s turističkim zajednicama te započeli pripreme kako bi sve prošlo kako treba, rekla je Zrilić koja se upravo vratila s Berlinalea s važnom viješću – Hrvatska će dobiti prvi filmski studio. Voditeljica zadarskog Filmskog ureda istaknula je i važnost kreiranja film friendly okruženja, a njihov rad ishvalili su danas svi sudionici panel rasprave, pa i studenti u publici.
– Zadar je malo kasnije došao u plan filmskog turizma, koji je kompleksan sam po sebi, ali bitno je da smo sada sve jači u tom pogledu, istaknuo je Ante Galić iz Turističke zajednice Grada Zadra.
„Tko to može platiti”, poznatom uzrečicom ocijenila je veliku vrijednost ovakve promocije za zadarski turizam direktorica županijske TZ Mihaela Kadija.
– Ovime vidimo koliko su uredi u inozemstvu izuzetno bitni pokretači. Teško je kad si mali, ali radimo i borimo se, istaknula je Kadija koja nije skrivala oduševljenje nakon što su prikazani kadrovi iz realityja.
Koliko televizijske serije mogu utjecati na povećanje broja posjetitelja svjedoči i primjer “Game of Thronesa” u Dubrovniku, ali i “The Romantic” koji je kroz godine izazvao boom koreanskih turista u Hrvatskoj. Vjeruje se kako će sličan boom izazvati i “Mesternes Mester”.
– Prva epizoda emitirana je 1. siječnja, a već 3. siječnja sam dobio prvi upit. Jedan me turoperator panično zvao da mu dam kontakt, jer je u dva dana imao 30 upita za vilu (Grancarić op.a.) u Diklu u kojoj su bili smješteni sportaši. I danas sam dobio mail od voditelja biciklista da mu nađem termin u vili, istaknuo je Sušić dodajući kako je Zadarska županija dobila dodatnu, besplatnu promociju i kroz brojne objave norveških sportaša na društvenim mrežama.
Božena Krce Miočić, izvanredna profesorica na Odjelu za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru, upravo u sudionicima serije vidi dodatan potencijal.
– Posebnost je ta da je riječ o sportašima, kojih prate sve generacije, pa svatko od njih može probuditi spavača koji kada vidi oduševljenje svog sportskog idola, čak i nakon što je proputovao cijeli svijet, smatra da će i njemu zasigurno biti dobro u toj destinaciji. Bitno je naglasiti i kako Norvežani dosta ranije plaćaju svoje ljetovanje, pa ako učinke ne vidimo već ove godine, ne moramo se bojati. Učinak će se svakako dogoditi. Sada moramo poraditi na povezanosti, posebice zračnoj, te destinaciju prilagoditi turistima koji traže takav aktivan odmor, pružajući im sve informacije za sportske aktivnosti, istaknula je Krce Miočić dodajući kako joj je drago da je riječ o Skandinaviji zbog poželjnog profila takvih gostiju i njihove potrošnje.
Nedostatak direktnih avionskih linija kao ograničavajući faktor istaknuo je i veleposlanik Kraljevine Norveške Haakon Blankenbor.
– Prosječan Norvežanin kada razmišlja o Hrvatskoj, prva pomisao mu je turizam. U Hrvatskoj svake godine ljetuje oko 200 tisuća Norvežana, što je za tržište od pet milijuna ljudi sasvim pristojna brojka. Reality show ima najdirektniji utjecaj na turizam, ali ne smijemo podcijeniti i njegove indirektne efekte na brojne sektore van turizma. Važno je uvesti direktne letove, ali i kada njih nema, treba raditi na povećanju svijesti o Zadarskoj županiji. Iskreno, ovaj show sam nastavio gledati više zbog Zadra, nego zbog sadržaja, istaknuo je norveški veleposlanik dodajući kako ga nije bilo teško nagovoriti da danas dođe u Zadar.