ZADAR – Turistička sezona još se uvijek kod nas mjeri rezultatima srpnja i kolovoza.
– Od 17. kolovoza nemam niti jednu rezervaciju na Božavi, što se nikada nije dogodilo. U Zadru sam do sada dobio samo jednu rezervaciju za apartman. Ja se neću prostituirati i sniziti cijenu na 20, 30 eura za noć, govori nam Ivo Milić, dugogodišnji turistički djelatnik, član skupštine Županijske TZ te vlasnik apartmana u Božavi i u Zadru.
Posljedica je to naše dugogodišnje bahatosti i nereda u sustavu koji umjesto da nešto promijeni, zasniva se na socijalnom statusu, dodaje Milić uz napomenu da je samo jedna jedrilica u srpnju uplovila u Božavu. Jedni plaćaju porez a drugi i dalje rade na crno. Neki se bave turističkim iznajmljivanjem kako bi mogli platiti režije za zimu a to je ozbiljan posao, tvrdi Milić.
To bi bio taj naš turizam u kojem ni hotelijeri ne prolaze najbolje.
– Još smo lani upozoravali da nam izostaju gosti s njemačkog govornog područja. Srpanj i kolovoz nam je isti kao i lani. Predsezona je podbacila. A sad imamo nove sadržaje i kvalitetu ponude zbog kojih su naši hoteli popunjeni, kazala nam je Jasna Ćurković, predsjednica Uprave Falkensteiner hotela u Hrvatskoj. Oni ne idu u politiku snižavanja cijena ali je očito da se moraju okretati kampanjom i ulaganjima prema novim tržištima, koji prirodno nama gravitiraju, najavila je direktorica najvećih kompleksa zadarskih hotela Borik i Punta Skala.
Gosti dobre platežne moći, a to su uglavnom Nijemci, Švicarci i Austrijanci okreću se prema novim, starim tržištima. Konkurencija se vratila, ističe Zdenko Mičić, direktor hotela Pinija i bivši državni tajnik za turizam. On podsjeća i na uobičajenu srpanjsku rupu kada zbog visokih cijena imamo manjak gostiju. U Piniji je popunjavaju s akcijama ali sezona im nije u panici kao što je to slučaj s mnogim turističkim segmentima.
I mali hoteli u Gradu već su lani spoznali špicu sezone bez puno gostiju.
– Naši gosti, a to su oni koji žele visoku kvalitetu, jednostavno izbjegavaju gužvu u srcu sezona, rekla nam je Mladenka Štura, direktorica hotela Art hotela Kalelarga i Bastion. Ona se uzda u produžetak sezone kao formulu koja bi uravnotežila i cijene pa one ne bi bile izrazito visoke u srpnju i kolovozu. Travanj u njihovim hotelima je bio kao početak predsezone odličan, a ako i listopad bude takav, sezona će biti bolja nego lani, očekuje direktorica Štura.
U najmlađem zadarskom hotelu, Teatro Verdi, koji je lani otvorio pred kraj turističke sezone, nemaju je s čim usporediti. – Dobro smo popunjeni, to je 80 do 85 posto kapaciteta. Rezervacije za kolovoz nisu baš najbolje ali nadamo se da će kao u srpnju to biti “last minute”. Gosti su nam iz Australije, Amerike i Azijati, navodi Mateo De Llorco, direktor hotela s 12 soba u kojem je predsezona bila odlična.
Svima je očito da špica turističke sezone nije baš dobro počela. Nema gužve po gradu a prvi tjedna srpnja je iza nas. Zadar ima samo 75 posto rezerviranog kapaciteta u srpnju, podatak je koji je ovih dana odjeknuo u javnosti. Što se zapravo događa?
Zadar kao destinacija je pitanje politike koju vode lokalne turističke zajednice. Dojam da je sezona u Gradu znatno slabija kojeg imaju građani, možda će popraviti nastup Rite Ore krajem kolovoza kada padnu prve kiše. To je na neki način zahvala za vlasnike apartmana i prilika da ih popune. Mi hotelijeri samo smo manji udio turističkog smještaja, kazala je Jasna Ćurković kao član Turističkog vijeća TZ Grada Zadra.
Zadarski turizam stagnira, odnosno ne ide niti u jednom smjeru osim gomilanja apartmana, masovnog turizma i gostiju manje platežne moći (kako se to kaže za siromašnije) koji stižu Ryanairom. Gosti s kruzera stvaraju gužvu a ne troše.
Za ovu sezonu nije bilo većih ulaganja u destinaciju koja nije ničim obogaćena da bi to bio mamac za nove goste. Građani imaju dojam da je Grad komunalno zapušten, a to najviše govori o turističkom Zadru.