Kao dio ove lijepe kolumne, nastavljamo s predstavljanjem glazbenih spotova, dobrih, zanimljivih, ali i onih ridikuloznih. Naravno, ovih zadnjih je najviše sa milog nam Balkana, a da se Balkan kod nas voli možete vidjeti u noćnim klubovima u kojima hrvatska mladež uživa u istočnjačkim zvucima i stihovima, izgleda, jako povezanim s tisućljetnom uljudbom.
Krenimo dakle od jedne upravo nevjerojatne pjevačice, koja je izdala nekoliko singlova prije pedesetak godina, a to je song koji je dostigao već legendarnu slavu kako samim imenom „umetnice“, tako i zanimljivim tekstom, pri čemu moramo napomenuti da ona čak pjeva i boje nego ove današnje ždroplje. To je dragi moji, legendarna…
1. MAŠINKA LUKIĆ – APOLO 9
Mašinka je sudeći po temi pjesme i po svome outluku ovo snimila ranih 70-ih, radeći socijalnu analizu pastoralnog života koji se sukobljuje sa svjetskim tehničkim tekovinama među kojima se putovanja u svemir tada bila vrlo aktualna. „Kaži Mile vasionski brate, na mesecu ima li salate“- pita Maša da bi zaključila da nas „Na zemlji đavo vreba“, a onda se malo pozabavila i sigurnosnom situacijom svoje tadašnje domovine („tko li našu zemlju špijunira iz letećih tanjira“), da bi na kraju lakonski konstatirala da nam je svejedno („iz ove se naše kože nikuda ne može“). Šteta je što nema video spota, ali i sam pogled na ovitak ploče je zanimljiv. Mašinka na zelenoj livadi očigledno čuva ovce kojih i nema baš previše, u ruci drži neku bilježnicu u kojoj je vjerojatno zapisivala omiljene Schopenhauerove citate, a na nebu vidimo i nekakav satelit ili svemirski brod zemaljske proizvodnje, možda baš i sam Apolo 9.
Osim ovoga remek djela Mašinka je snimila i pjesmu posvećenu tada svjetski poznatom nogometašu kojem pjeva„Svaka mlada cura ima svog mladića, a ja samo želim Dragana Džajića“, koja je isto vrijedna za poslušati jer se slušajući ovo ne možete se oteti dojmu da je Mašinka bila začetnik trenda sponzoruša koje se lijepe na nogometaše, jer je njena namjera vidljiva i u dubokomislenim stihovima.
2. GRUPA „TIME“ – ALFA ROMEO GTA
Dado Topić (sve žene nose badić samo Dado topić) je legenda domaćeg rocka i njegov sam veliki poklonik, toliki da sam skoro zakasnio na nastup svoga benda na Zadarfestu, jer sam se zapričao s njim. Dado je u svojoj karijeri napisao uistinu neke vječne stihove pa je stoga tim čudnije kako mu se omakla ova pjesma.
Naime, Dado je pjesmu posvetio automobilu kojeg je sanjao „kao mali“ što nema veze jer je GTA proizveden 1965. kada je Dado imao 16 godina, a ako je tada „vozio kolica“ onda nazdravlje. Dodatno je zanimljiv stih „auto koji vozi Peco i njegova prva žena Nada“ (Peco Petej je bubnjar grupe „Time“). Dobro je što vozi njegova žena, ali naglašavati da mu je to prva žena je ipak malo neobično. Veselje je potpuno kada u refrenu ponavlja „GTA je auto koji sam kupio ja i sad se vozim s njim“, toliko da se čovjek zbilja upita – što je Dadi bilo.
S druge strane glazbeno je ovo primjer žestokog, punokrvnog R&R-la, fantastično odsviranog i otpjevanog tako da ćemo Dadi oprostiti ovu mladenačku tekstualnu ludoriju, a tko mu ne bi oprostio kada je tako velik, a toliko je velik da su čak i legendarni „Brkovi“ svoj album nazvali „Torzo Dade Topića“.
3. SPARKS – THIS TOWN AIN’T BIG ENOUGH FOR BOTH OF US
„Ovaj grad nije dovoljno velik za oboje“ je najveći uspjeh američko-britanske grupe Sparks i jedan od najvećih hitova sedamdesetih godina. Dugo su u BBC-ovoj audioteci tražili adekvatni zvuk metka, ali se isplatilo jer je rezultat bio fascinantan.
Javnost je bila osupnuta a ugledni „The Guardian“ je napisao da je pjesma “bila poput trominutnog upozorenja da su Sparks bend drugačiji od bilo kojeg drugog: vokal koji skače u oktavi, pucnjevi, nerazumljivi tekstovi i neumoljivi osjećaj drame.”
Braća Ron (to je onaj s brčićima koji stoji kao kip) i Russell (pjevač s vrlo neobičnim načinom pjevanja) Mael zbilja su bili zanimljivi i originalni i to su ostali sve do danas prilagođavajući se vremenu šarajući od klasičnog rocka do tehno popa (to je ustvari „art pop“) i izvodeći svoje scenske ludorije. Svakako pogledati jer se radi o bitnom dijelu glazbene povijesti.
zadarskimario@gmail.com