Zadarske poduzetnice Ana Teskera i Maja Šepetavec završile su u "1 u 4 milijuna", specijalu Jutarnjeg lista posvećenom ženama u poduzetništvu. Dugogodišnje prijateljice stoje iza prve zadružne craft pivovare u Hrvatskoj - Brlog.
Iako za sebe i dalje kažu da su mala pivovara, od prošlog mjeseca posluju na novoj i većoj lokaciji, a prihodi im iz godine u godinu rastu u prosjeku za 30 posto. Premda takve brojke dobro zvuče, veliki im problem, pojašnjava Ana, stvara jednaki rast troškova, a dosad mu se nisu posvetile dovoljno kako bi ga optimizirale i stvorile prostor za nove investicije.
- I dalje smo mali tim, još svi radimo sve, ali sada dio istih zadataka odradi više ljudi, pa smo uočili problem u takvom modelu. U početku bi to funkcioniralo izvrsno. Svatko bi se dohvatio prvog problema koji bi ugledao. Prije je to donosilo više benefita nego štete. Međutim, sada shvaćamo da smo prerasli takav način rada. Moramo se početi ponašati kao veća tvrtka s jasno definiranim ciljevima, odgovornostima i procesima, smatra Ana.
Zbog takvih izazova cure su krajem prošle godine počele razmišljati o potpunoj promjeni načina rada. Krenule su u optimizaciju i digitalizaciju poslovnih procesa, a prvi korak u transformaciji poslovanja učinile su u siječnju, kada su kupile računovodstveni softver. Nažalost, odmah su uslijedile i komplikacije jer im je odjednom trebalo više vremena za izdavanje računa nego prije, kada su to radile ručno.
- Početkom godine došao nam je novi zaposlenik iz Poljske, Lukaš. U to smo vrijeme primile i poziv na 1U4 MILIJUNA Leadership Akademiju koja nam je omogućila upravo ono što nam je u tom trenutku najviše trebalo - konkretnu poslovnu edukaciju i stručnjake za provedbu naših planova digitalizacije poslovanja, ističu Ana i Maja, koje su početkom godine odabrane kao jedne od vodećih hrvatskih mikropoduzetnica s vlasnicama još četiriju uspješnih mikrotvrtki.
Ani Teskeri i Maji Šepetavec industrijski mentor bio je kolega Miroslav Šuvak, suosnivač Nove runde i pokretač craft revolucije u hrvatskom pivarstvu.
- Miri smo odmah počele pričati o velikim planovima za daljnje širenje poslovanja. Međutim, istog nas je trena zaustavio. Rekao nam je da prije rasta moramo stati i krenuti od početka kako se ne bismo pogubile. S nama je prošao kroz cijelo naše poslovanje i doslovno ga rascjepkao na dijelove, objašnjavaju djevojke. Tek smo u razgovoru s Mirom shvatile koliko imamo potencijala za poboljšanje poslovanja i smanjenje troškova, pogotovo kad smo vidjele kako su to napravili u Novoj rundi, dodaju.
Miroslav, glavni financijer svoje pivovare, iste je izazove imao i na svojem poduzetničkom putu.
- Cure su super! Odlično rade. No, imaju jedan problem - previše suvišnog i nepotrebnog posla. Kada sam počeo raditi s njima, prvo smo morali staviti na papir apsolutno sve, od skladišnog poslovanja i proizvodnje, preko računovodstva i financija, do tijeka baš svake aktivnosti. Tako smo dobili uvid u to kako postaviti poslovanje i nastaviti s rastom, objasnio je Šuvak.
Poslovni procesi, napominje Miroslav, mogu se kvalitetno voditi i u Excelu ili nekom sličnom programu, ali svaki poduzetnik prije početka mora do najsitnijih detalja poznavati vlastito poslovanje te jasno definirati što želi postići.
- Pitanje je koliko vremena imaš i koliko kvalitetno želiš analizirati poslovanje. Na kraju svaki poduzetnik mora odlučiti hoće li uslugu vođenja računovodstva autsorsati ili će ga voditi sam. Djevojke su napravile prvi, ali ključan korak kako bi u dogledno vrijeme sve pratile digitalno i tako maksimalno optimizirale procese, zaključio je Šuvak.
Ana i Maja istovremeno su pohađale vodeći edukativni program za poslovanje u digitalnoj eri. Uz Miru, Ani i Maji su na putu prema optimizaciji poslovanja pomogla i dva digitalna mentora. Jedan od njih je i omiljeni hrvatski profesor matematike, Toni Milun. Budući da se u najvećoj mjeri bavi velikim i razvijenim korporativnim sustavima, Ani i Maji davao je smjernice za kreiranje što sistematičnijeg sustava.
- Maja i Ana su još u početnoj fazi i trenutno im niti nije potreban veliki sustav. Ana je tu pravi matematički mozak. Sve je ona to već osmislila i strukturirala. No, ako nastave rasti, bit će im nužna sistematizacija cijelog poslovanja, kaže Milun.
S druge strane, Mladen Amidžić, predsjednik Uprave IT tvrtke Trilix d.o.o., koju je osnovao 2008. godine nakon dugogodišnjeg rada u međunarodnim korporacijama, smatra kako bi svaki početnik, odnosno startup svoju snagu najprije morao usmjeriti prema osnovnoj ideji postojanja, a sve ostalo je distrakcija. Dodaje kako je upravo o tome razgovarao i s Anom i Majom, kojima je prenio i vlastita iskustva s obzirom na to da je isti proces i sam prošao prije nekoliko godina.
- Dobra stvar u svemu je što razgovarate s ljudima koji vole to što rade. Curama je potreban dobar i gotov servis, za koji će one definirati što treba raditi. Alat je uvijek alat, on će raditi ono što mu kažete. Poduzetnik mora znati što točno od njega želi, pojašnjava Mladen zašto je razrada svih poslovnih procesa u detalje, koju su Ana i Maja odradile s Miroslavom, bila ključna i kako je za kvalitetan digitalni alat prvo potreban kvalitetan set specifikacija.
- Leadership Akademija nam je došla u pravom trenutku. Da smo bile u početnoj fazi poslovanja, odnosno prvoj ili drugoj godini od osnutka, o optimizaciji procesa ne bismo niti razmišljale. Iz razgovora s Miroslavom puno smo naučile. Uočile smo i koliko je njihov sustav razvijeniji od našeg, objašnjava Ana i dodaje kako su nakon šest mjeseci započele s primjenom privremenog sustava kroz besplatne Google alate. Unutar njih svakodnevno vode evidencije o dnevnim aktivnostima, a iduće godine svoje dnevnike zamijenit će naprednijim sustavom, u koji će biti preseljeni svi poslovni procesi njihove pivovare. Brlog će, dakle, postati prava digitalna pivovara.
- To će biti naša točka na i. Sada smo napravile onih prvih deset najtežih koraka. Ako njih zezneš, uzalud ti trud i sav novac. Sljedeći je korak softver napravljen prema našim specifikacijama, a kasnije se nadamo i barem djelomičnoj automatizaciji proizvodnje. Sada smo u novoj pivovari, koja je bliže središtu grada i, osim pogona, uskoro će imati i kušaonicu, tako da nam svaka ušteda omogućava kvalitetnije razvijanje drugih projekata unutar našeg Brloga, zaključuje Maja.
Cijeli tekst možete pročitati na linku.