ZADAR – U organizaciji Hrvatskog sociološkog društva – podružnica Zadar i Odjela za sociologiju Sveučilišta u Zadru, u petak, 29. siječnja 2010. godine, s početkom u 18 sati (dvorana 121, zgrada Sveučilišta na Rivi), prof. dr. sc. Vjeran Katunarić održat će predavanje s naslovom „Društveni problemi i obrazovanje za građanstvo: uloga sociologije”.
Predavanje problematizira postavke klasične i suvremene sociologije o društvenim problemima koji se poučavaju u obrazovanju za građanstvo. Ti su društveni problemi: društvena nejednakost, sukobi između zajednica i demokratska participacija. Glavna prepreka uključivanju socioloških interpretacija društvenih problema u suvremeno obrazovanje za građanstvo jest u zadršci sociologije prema liberalnoj demokraciji kao lijeku za te društvene probleme.
Točnije, neke utopijske (radikalne ili konzervativne) posljedice sociološke analize ne mogu se uopće uključiti u obrazovanje za građanstvo. Zbog toga se sociologija distancira od normativnog poretka i dominantnih oblika društvene moći i prakse postojećih društava, uključujući i liberalnu demokraciju.
Može se ustvrditi da sociologija odgaja “mlade skeptike”, a ne “mlade građane”, kao što pretpostavljaju programi nacionalnih programa obrazovanja za građanstvo. Ipak, sociologija u tim programima može poslužiti kao bogat izvor znanja kojim se mogu razotkriti predrasude i lažni oblici demokracije u suvremenom društvu, a također i propitati neka nacionalna rješenja aktualnih društvenih problema.
Isto tako, sve dok obrazovanje za građanstvo bude idealiziralo postojeće oblike (liberalne) demokracije i izbjegavalo kritiku društvenog poretka, poučavanje sociologije u srednjim školama – uz građansko obrazovanje – bit će nužan preduvjet obuhvatnijeg obrazovanja o suvremenom društvu i građanstvu.